Specialtillverkade kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FML

Re: Specialtillverkade kretskort?

Inlägg av FML »

ristomemo skrev:
FML skrev:Myckat bra guys! Jag har laddat ner eagle och börjat rita, lite klurit... Hur ändrar man från inch till mm? Behövs det?
Kan vara lite ologiskt till en början, men efter ett tag flyter det. Och då går det så mycket smidigare än i paint.
Javisst, det var inte så svårt, redan klar :D . Hoppas bara jag gjort allt rätt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men så, lägg upp en bild på layouten så får vi rannsaka dina göranden. Vi har för inte så länge sedan haft en lååååång tråd om första försöket.

Protte
FML

Inlägg av FML »

Farsan säjer att jag inte borde lägga upp det på internet, han tror att folk vill stjäla kortet. Jag vet inte, det är ju bara en hobby grej, fast jag har jobbat mycket hårt med den. :roll:

Är ni koola här eller? :mrgreen:
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Hela idéen med ElektronikForumet är att vi delar med oss av våra hobbyprojekt för att ge varandra inspiration och tips. Och självklart för att själva få hjälp.
Så vad din farsa menar med stjäla vet jag inte, kopiera och sälja vidare eller?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Lägg du upp kortet i full trygghet.
Du KAN ju ha kommit på någon helt ny applikation som ingen annan har tänkt på och då så säger det ändå swoch så fort din applikation når marknaden, sen hittar du ett tjog kopior på nolltid.
Har du råd att översvämma marknaden eller skydda din produkt? Isåfall gör det istället.
Eller så har det redan gjorts tidigare och du får tio tips på vart du kan köpa den färdigt till en lägre kostnad än vad du kan göra den själv för.
Eller vilket är det mest troliga, du lägger upp ditt projekt, får tio till tjugo kommentarer som vardera skulle inneburit en extra prototypomgång och därmed spar fetmycket tid och pengar.
Eller så inser du problemen och lägger ned i tid.

De flesta goda projekt når inte marknaden pga marknadsföringsskäl samt kostnaden för nödvändiga tester (EMI/RFI elsäkerhet mm).
FML

Inlägg av FML »

Screen shot
Bild

Det är drivkretsen till en bärbar RGV fullfärgs laser med PWM.

Jag hoppas att detta som jag har ritat är vad man ser om man tittar på kortet uppifrån :S
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Väldigt kompakt layout. Dubbelkolla gärna att inga komponentkapslar är för nära varnadra så du måste böja benen på dem sen. Printa ut layouten på ett papper och tryck fast komponenterna där så får du en uppfattning hur nära de kommer.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varför hålmonterat, det är betydligt dyrare att producera, minst 3ggr så dyrt som ytmonterat?
Saknar du inte monteringshål?
Om du ändå skall producera korten på en mönsterkortsfabrik varför inte utnyttja två lager, merkostnaden är försumbar.
Det är betydligt dyrare att montera hålmonterade komponenter på ett enkelsidigt opläterat kort jämfört med ett dubelsidigt kort (alla ben SKALL bockas på lödsidan innan lödning).
FML

Inlägg av FML »

Totalstömmen med alla lasrar är ca 1.5A @ 12V med stor värmeutvecking och jag ska montera alla komponter själv, så jag vill undvika utmontering.

Jag har testat på papper nu och allt passar perfekt :bravo:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Med den strömmen kunde du kosta på dig så breda ledningsbanor som får plats, där det går mest ström.

Och, med hemetsade och hemborrade kretskort är det bra att göra "lödpaddarna/lödringarna" stora. Skadar inte fast du låter tillverka korten i fabrik heller.
FML

Inlägg av FML »

Hmm ok, hur gör man dem större? :humm:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Banorna ändrar du med Edit / Change ... / Width och sen klickar du på banorna.
Paddarna är besvärligare. Jag vet inte om nåt annat sätt än att gå in i komponentbiblioteket och ändra paddstorleken där, och sen spara biblioteket. Sen välja Library / Update. Eagle är ett skitprogram! :wall:
FML

Inlägg av FML »

I alla fall så var det gratis. :tumupp:

Ser ut så här nu, med larsar o allt:
Bild

Jag lyckades inte få dem större, bredare banor kanske hjälper lite.
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Satte mig in i Eagle nu i veckan och rekommenderar verkligen denna serien med tutorials.

edit: fyller på med en fråga, är det någon som vet hur man fräser ut kretskortets konturer på ett smidigt sätt?

jag använder pcb-gcode insticksprogramet till eagle
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och var har bilderna tagit vägen??
Skriv svar