Farsan säjer att jag inte borde lägga upp det på internet, han tror att folk vill stjäla kortet. Jag vet inte, det är ju bara en hobby grej, fast jag har jobbat mycket hårt med den.
Hela idéen med ElektronikForumet är att vi delar med oss av våra hobbyprojekt för att ge varandra inspiration och tips. Och självklart för att själva få hjälp.
Så vad din farsa menar med stjäla vet jag inte, kopiera och sälja vidare eller?
Lägg du upp kortet i full trygghet.
Du KAN ju ha kommit på någon helt ny applikation som ingen annan har tänkt på och då så säger det ändå swoch så fort din applikation når marknaden, sen hittar du ett tjog kopior på nolltid.
Har du råd att översvämma marknaden eller skydda din produkt? Isåfall gör det istället.
Eller så har det redan gjorts tidigare och du får tio tips på vart du kan köpa den färdigt till en lägre kostnad än vad du kan göra den själv för.
Eller vilket är det mest troliga, du lägger upp ditt projekt, får tio till tjugo kommentarer som vardera skulle inneburit en extra prototypomgång och därmed spar fetmycket tid och pengar.
Eller så inser du problemen och lägger ned i tid.
De flesta goda projekt når inte marknaden pga marknadsföringsskäl samt kostnaden för nödvändiga tester (EMI/RFI elsäkerhet mm).
Väldigt kompakt layout. Dubbelkolla gärna att inga komponentkapslar är för nära varnadra så du måste böja benen på dem sen. Printa ut layouten på ett papper och tryck fast komponenterna där så får du en uppfattning hur nära de kommer.
Varför hålmonterat, det är betydligt dyrare att producera, minst 3ggr så dyrt som ytmonterat?
Saknar du inte monteringshål?
Om du ändå skall producera korten på en mönsterkortsfabrik varför inte utnyttja två lager, merkostnaden är försumbar.
Det är betydligt dyrare att montera hålmonterade komponenter på ett enkelsidigt opläterat kort jämfört med ett dubelsidigt kort (alla ben SKALL bockas på lödsidan innan lödning).
Med den strömmen kunde du kosta på dig så breda ledningsbanor som får plats, där det går mest ström.
Och, med hemetsade och hemborrade kretskort är det bra att göra "lödpaddarna/lödringarna" stora. Skadar inte fast du låter tillverka korten i fabrik heller.
Banorna ändrar du med Edit / Change ... / Width och sen klickar du på banorna.
Paddarna är besvärligare. Jag vet inte om nåt annat sätt än att gå in i komponentbiblioteket och ändra paddstorleken där, och sen spara biblioteket. Sen välja Library / Update. Eagle är ett skitprogram!