Hur gör man en mixer?
Man får ha flera VCO:er, antalet motsvar vilken polyfoni man har. Det är nog rätt vanligt att DIY-synthar är monofoniska pga det.
Jag ser ingen anledning till att din lösning inte skulle fungera men jag tror att både mina och chilles kommentarer grundar sig i att du begränsar möjligheterna att göra klassiska manipulationer och att göra intressanta ljud. Det kan även vara svårigheter med att få den att hålla stämningen. Men det är såklart en avvägning mellan vad man har för förväntningar, hur mycket arbete man vill lägga ned, tänkt användningsområde mm. Så låt dig inte avskräckas av våra kommentarer. Det känns som om det är ett rätt ambitiöst projekt du har tänkt dig om du ska fixa ett klaviatur med 50 tangenter. Testa att generera en ren fyrkantsvåg i ett ljudprogram och hör hur det låter, motsvarar det dina förväntningar. Om du är intresserad kan jag spela in en mp3-fil med lite olika ljud och maila till dig (pm:a mig din email-adress i sådana fall). Jag ska bort några dagar så det blir nog inte förrän till helgen.
Många namn för samma sak: Att svepa ljudet kallade jag glissando vilket är samma sak som pitchbend/slide eller även kallat portamento.
Jag vet att du vill lösa det analogt men jag tycker det är principiellt intressant så här kommer det
En stor fördel med en digital oscillator är just polyfonin. Den analoga måste oscillera i verklighet i realtid. Med den digitala kan man däremot räkna ut vilket värde den ska ha i framtiden. Om man då räknar väldigt fort hinner man med att beräkna det framtida värdet för flera virtuella oscillatorer innan det är dags att mixa ihop dem, även kallat multiplexing. Med 44kHz blir det ungefär 20 us mellan samplingarna och polyfonin begränsas av hur många framtida oscillatorvärden man hinner beräkna på den tiden.
Jag ser ingen anledning till att din lösning inte skulle fungera men jag tror att både mina och chilles kommentarer grundar sig i att du begränsar möjligheterna att göra klassiska manipulationer och att göra intressanta ljud. Det kan även vara svårigheter med att få den att hålla stämningen. Men det är såklart en avvägning mellan vad man har för förväntningar, hur mycket arbete man vill lägga ned, tänkt användningsområde mm. Så låt dig inte avskräckas av våra kommentarer. Det känns som om det är ett rätt ambitiöst projekt du har tänkt dig om du ska fixa ett klaviatur med 50 tangenter. Testa att generera en ren fyrkantsvåg i ett ljudprogram och hör hur det låter, motsvarar det dina förväntningar. Om du är intresserad kan jag spela in en mp3-fil med lite olika ljud och maila till dig (pm:a mig din email-adress i sådana fall). Jag ska bort några dagar så det blir nog inte förrän till helgen.
Många namn för samma sak: Att svepa ljudet kallade jag glissando vilket är samma sak som pitchbend/slide eller även kallat portamento.
Jag vet att du vill lösa det analogt men jag tycker det är principiellt intressant så här kommer det

Hur löser man polyfonin? Jo precis som vanligt, men har flera VCO och så har man (i de flesta fallen) en MIDI->CV-converter med flera CV utgångar som styr en oscilator.
Har du en vanlig klaviatur med CV ut blir det svårt att ta flera toner samtidigt. Jag har iaf inte sätt keyboard med CV som är polyfoniska. Men det är inte omöjligt att tillverka, om man bara tänker lite.
Har du en vanlig klaviatur med CV ut blir det svårt att ta flera toner samtidigt. Jag har iaf inte sätt keyboard med CV som är polyfoniska. Men det är inte omöjligt att tillverka, om man bara tänker lite.
Tack för seriösa svar. Anledningen till att jag inte har brytt mig så mycket om andra lösningar är för att jag inte kan nånting om dem. Jag vet inte ens vad fpgr (?!) står för eller vad CV Fm osv är för nått och jag tror knappast att jag lära hitta information hur man konstruerar en VCO, svepgeneratorer, pitch bend eller andra effekter från början utan man får bara plocka nått schema från nånstans och hoppas på att det funkar. Därför tyckte jag min idé var ganska enkel. 11st analoga oscillatorer, frekvensdelare till varje ton. Det finns ju brister i detta system såklart..
Jag har simulerat olika typer av ljud i datorn och gjort ackord som jag är nöjd med osv har även kopplat upp en oscillator och testat hur det skulle låta.
Jag har simulerat olika typer av ljud i datorn och gjort ackord som jag är nöjd med osv har även kopplat upp en oscillator och testat hur det skulle låta.
CV = Control Voltage. Spänning som används för att styra olika saker, typ frekvens, cutoff och liknande. Tror de brukar vara 5V eller 10V.
FM = Frekvensmodulering. Orkar inte beskriva här vad det är.
Pitch Bend = en liten pot som är kopplad som spänningsdelare. Den skickar då en CV-signal som används på en CV-ingång, til exempel VCO. Du kommer då kunna höja/sänka frekvensen valfritt. (Alla CV-ingångarna är bara nermixade med en enkel koppling av OPAMP, tror jag)
Är det något annat om synthar (Analoga, eller digitala. Konstruktion, eller använding.. osv) så fråga på. Nu efter alla år har man hyffsad koll på hur de fungerar
FM = Frekvensmodulering. Orkar inte beskriva här vad det är.
Pitch Bend = en liten pot som är kopplad som spänningsdelare. Den skickar då en CV-signal som används på en CV-ingång, til exempel VCO. Du kommer då kunna höja/sänka frekvensen valfritt. (Alla CV-ingångarna är bara nermixade med en enkel koppling av OPAMP, tror jag)
Är det något annat om synthar (Analoga, eller digitala. Konstruktion, eller använding.. osv) så fråga på. Nu efter alla år har man hyffsad koll på hur de fungerar

babbage: ingen fara
Jag får väl se hur det går med det här projektet.. Det ligger ju ännu på planeringsnivå och vissa saker är ju som sagt kanske lite simpelt konstruerat.. Men ifall det blir nånting lovar jag att lägga upp det gär 
chille: Verkar som du har kolla på det där =) Det enda jag kan komma på just nu är hur pitch/bend/vibrato funktionen egentligen fungerar. Har läst lite på nätet men inte riktigt fått kläm på det. Det enda jag vet är att man gör en förändring av frekvensen och det låter väldigt coolt.


chille: Verkar som du har kolla på det där =) Det enda jag kan komma på just nu är hur pitch/bend/vibrato funktionen egentligen fungerar. Har läst lite på nätet men inte riktigt fått kläm på det. Det enda jag vet är att man gör en förändring av frekvensen och det låter väldigt coolt.
Hej.
Jag har byggt synthar i ett antal år och lärt mig från grunden via dårar på SAS-listan, internet och böcker så jag kanske kan hjälpa dig med något.
Det som du talar om i inlägget påminner om något som kallas "top octave divider"-teknik, detta används ofta i gamla orglar och innebär att man tar en klocksignal på tex 1MHz och delar ner denna till en frekvens för varje ton i den översta oktaven och sedan ytterligare delar med 2 för varje oktav "nedåt" man vill ha. Efter detta placerar man ett tangentbord som helt enkelt kopplar in den valda tonen till en mixer. På så sätt kan man spela alla tangenterna samtidigt.
Sådana kretsar går att få tag på fortfarande men de är ofta ganska dyra, ca 400:-/st. Det går även reltivt enkelt att göra med tex en PIC eller AVR-processor.
Detta är dock strikt talat ingen "synth" och blir ganska begränsat, roligare och bättre blir det om man bygger med en spänningstyrd oscillator (VCO) och kopplar ihop med ett filter (VCF), spänningstyrd förstärkare (VCA) och en lågfrekvensoscillator (LFO).
en vanlig analogsynth är vanligen uppbyggd enligt blockschemat på sidan 12 i PDF-dokumentet men det kanske är lite komplicerat om man bara vill leka lite.
Vill du ha fram de klassiska 80-tals ljuden a la commodore 64 så kan jag rekommendera att leka lite med frekvensmodulation med fyrkantsvågor likt de du får ur den kända lilla kretsen NE555 . Bygg två sådana och låt den ena styra den andras frekvens.
Några mycket bra introduktioner till synthbyggande är Soundlab Minisynth och Elektor Formant.
http://www.musicfromouterspace.com/anal ... TRODUCTION
Se länkar: http://elektra.mine.nu/anders/
Till Soundlab kan du dessutom köpa ett färdigt kretskort för ca 200:- eller så.
Fråga gärna om det är något mer, jag har precis kommit tillbaka från en månads semester och är på bra humör! :)
/d
Jag har byggt synthar i ett antal år och lärt mig från grunden via dårar på SAS-listan, internet och böcker så jag kanske kan hjälpa dig med något.
Det som du talar om i inlägget påminner om något som kallas "top octave divider"-teknik, detta används ofta i gamla orglar och innebär att man tar en klocksignal på tex 1MHz och delar ner denna till en frekvens för varje ton i den översta oktaven och sedan ytterligare delar med 2 för varje oktav "nedåt" man vill ha. Efter detta placerar man ett tangentbord som helt enkelt kopplar in den valda tonen till en mixer. På så sätt kan man spela alla tangenterna samtidigt.
Sådana kretsar går att få tag på fortfarande men de är ofta ganska dyra, ca 400:-/st. Det går även reltivt enkelt att göra med tex en PIC eller AVR-processor.
Detta är dock strikt talat ingen "synth" och blir ganska begränsat, roligare och bättre blir det om man bygger med en spänningstyrd oscillator (VCO) och kopplar ihop med ett filter (VCF), spänningstyrd förstärkare (VCA) och en lågfrekvensoscillator (LFO).
en vanlig analogsynth är vanligen uppbyggd enligt blockschemat på sidan 12 i PDF-dokumentet men det kanske är lite komplicerat om man bara vill leka lite.
Vill du ha fram de klassiska 80-tals ljuden a la commodore 64 så kan jag rekommendera att leka lite med frekvensmodulation med fyrkantsvågor likt de du får ur den kända lilla kretsen NE555 . Bygg två sådana och låt den ena styra den andras frekvens.
Några mycket bra introduktioner till synthbyggande är Soundlab Minisynth och Elektor Formant.
http://www.musicfromouterspace.com/anal ... TRODUCTION
Se länkar: http://elektra.mine.nu/anders/
Till Soundlab kan du dessutom köpa ett färdigt kretskort för ca 200:- eller så.
Fråga gärna om det är något mer, jag har precis kommit tillbaka från en månads semester och är på bra humör! :)
/d