Vilka regler gäller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

Inlägg av benring »

Om jag vänder på detta då och frågar: Finns det färdiga halvledar-reläer som bara är att koppla in? Jag menar då att inte bygga egna utan ta befintliga.

EDIT: Färdiga med anslutningar och allt.

Vart kan jag köpa det?

/B
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Du kan ju kolla på lite olika ljusstyrningar för "disco" typ men det blir ju inte så billigt... men det är ju bara och använda ett halvledare relä som får en helt egen kapsling som uppfyller kraven för starkström .. tål värme och brinner ej mm. låt sedan elektrikern kolla så det är ordentligt gjort då vet du ju att det är bra.

Är ju själv elektriker så för mig känns det ju inge konstigt med starkström.. men känner man att man inte har növändigt kunnande för att hålla på med starkström så ska man ge fan i det=) Men man kan ju alltid ta hjälp om nån som kan.. Vet man bara vad man gör så är det inge farlig..

OCH Jordfelsbrytare är ju alltid bra..

Edit vad ska du bygga för något? vad ska den styra?
Digger

Inlägg av Digger »

För att hoppa ifrån ämnet som sådant, ursäkta.....

Jag har ALDRIG vare sig hört eller läst att det skulle vara olagligt att koppla in egna elektronikkopplingar på elnätet. I så fall kan väl de berätta var det kan utläsas.

CE-märkning är visserligen obligatorisk för att få sälja en elektronisk produkt inom EU, men är ingen garanti för att produkten verkligen uppfyller gällande krav. Det händer ofta att Elsäkerhetsverket upprättar försäljningsförbud på undermåliga produkter (med CE-märkning förstås).

Det är fritt fram att bygga egna elektriska kopplingar för inkoppling på elnätet så länge man har behörighet att installera dem. Man ska däremot tänka på att man SJÄLV bär ansvaret om det skulle hända något olyckligt med installationen. Alltså - köper man en icke CE-märkt produkt i USA och sedan kopplar in dem hemma gör man det på egen risk eftersom det då inte finns ett producentansvar för produkten.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Citat Digger: Det är fritt fram att bygga egna elektriska kopplingar för inkoppling på elnätet så länge man har behörighet att installera dem

Ja så länge det är material som uppfyller dom svenska karven och att du har AB eller ABL behörighet

"Att utföra elinstallationsarbete utan behörighet är olagligt. Man kan dömas till böter eller fängelse för brott mot Elinstallatörsförordningen."
Senast redigerad av DeeJayPA 21 januari 2005, 21:54:46, redigerad totalt 1 gång.
benring

Inlägg av benring »

DeeJayPA skrev:Du kan ju kolla på lite olika ljusstyrningar för "disco" typ men det blir ju inte så billigt... men det är ju bara och använda ett halvledare relä som får en helt egen kapsling som uppfyller kraven för starkström .. tål värme och brinner ej mm. låt sedan elektrikern kolla så det är ordentligt gjort då vet du ju att det är bra.

Är ju själv elektriker så för mig känns det ju inge konstigt med starkström.. men känner man att man inte har növändigt kunnande för att hålla på med starkström så ska man ge fan i det=) Men man kan ju alltid ta hjälp om nån som kan.. Vet man bara vad man gör så är det inge farlig..

OCH Jordfelsbrytare är ju alltid bra..

Edit vad ska du bygga för något? vad ska den styra?
Jag kommer göra som du skrev först, dvs bygga det jag ska och sedan be elektrikern kolla på det. Jag "vet" vad jag gör och har inte råkat ut för nått än och jag har jordfelsbrytare:)
Jag styr redan mina element med PC och det funkar bra, vill dock "uppgradera" med ljudlösa "reläer", nu har jag vanliga som klickar:)

Ang att veta vad man gör och som svar på sista inlägget så säger du ju själv att man SJÄLV bär ansvaret för icke CE-märkta produkter, det är just DET jag vill undvika. Därav frågan.
Om jag bygger detta reläkort och elektrikern kan utfärda ett bevis på att den är ce-märkt så är jag nöjd.

Dock förstår jag inte vitsen om detta inte registreras hos nån myndighet.

EDIT: om jag bygger tex ett reläkort med stickpropp då? om hela grejen är kontrollerad o CE-märkt så borde ju vem som helst få koppla in den?

/B
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Om jag bygger detta reläkort och elektrikern kan utfärda ett bevis på att den är ce-märkt så är jag nöjd.

Så vitt jag vet så kan man som elektriker inte "godkänna" något däremot så kan man stå som ansvarig för det. dvs att om det går åt helvet så är det han med behörigheten som får ta skiten..

Gör det bara ordentligt så blir det bra=)
fins nog färdiga produkter för det du tänker bygga men det kostar nog mulltoa
benring

Inlägg av benring »

Elektrikern skulle kolla med en annan person så han är säker man han snackade om att han kunde utfärda CE men ja ska kolla.

Han med behörigheten har ju försäkringar får man hoppas:)

Jag gör det alltid ordentligt:)

Jo, det finns produkter som KANSKE uppfyller det jag gjort.
Jag har gjort både styrning och GUI:t till detta.
Ink hårdvaran, med hjälp av andra här på forumet:)

Jag har ju fått det som jag vill ha det:)

/B
Digger

Inlägg av Digger »

DeeJayPA: Precis. Min dator som jag skriver detta på behöver jag ingen behörighet för att installera, eller vattenkokaren i köket....
Så om jag bygger en sådan apparat och "installerar" den i elnätet så är allt OK.

Däremot att installera en fast lysrörsarmatur i köket får jag givetvis inte göra utan behörighet, oavsett om jag har gjort den själv eller inte.

Jag hoppas det framgick att det var så jag menade. :)
benring

Inlägg av benring »

Här är en länk som kanske kan va nyttig, det finns oxå ett dokument att ladda hem gratis ang CE.

Faaasen va mycket det är o läsa om man vill va insatt.

EDIT: och här kommer länken oxå http://www.smp.nu/ :)

EDIT 2: Det står i texten (som jag inte kan kopiera) att man INTE får bygga det jag byggt och ta det i bruk, inte ens för eget bruk, innan det CE-märks.

/B
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Digger:Precis. Min dator som jag skriver detta på behöver jag ingen behörighet för att installera, eller vattenkokaren i köket....
Så om jag bygger en sådan apparat och "installerar" den i elnätet så är allt OK.

Njaa om du bygger nätt aggregatet själv så är det en annan sak. eftersom du troligtvis inte har byggt nättagget själv så är det ett CE märkt agg med spänning under 50V på primärsidan.

om du nu skulle bygga en vatten kokare själv så tror jag inte du "får" ansluta den till elnätet.
Däremot att installera en fast lysrörsarmatur i köket får jag givetvis inte göra utan behörighet, oavsett om jag har gjort den själv eller inte.
Jo det får du göra under ansvar av behörig elektriker som godkänner installationen.=)

Men det du menar är kanske att det inte behövs "stickpropps körkort" =)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

benring Om jag som elektriker skulle installera ett halvledare relä Tex E4014459 i en villa för element styrning så ser jag inge problem med det.
Vid centralen monterar jag upp en egen kapsling för reläet, från säkringen som matar önskad element grupp ansluter jag reläet i serie med belastningen, vad som styr reläet "spelar ingen roll"
Denna installation skulle inte vara olaglig på något sätt så länge den uppfyller gällande starkströms föreskrifter.

kollade upp reläet på en av våra leverantöres hemsida ,www.elektroskandia.se skriv in E4014459 i sök rutan så ser du relät jag kollade på.
benring

Inlägg av benring »

DeeJayPA: Det där lät ju bra:)

Jag är ju inte behörig elektriker visserligen.
Så jag får väl inte montera det hela utan godkännande av behörig?

OM jag nu vill montera det relät du skrev om med stickpropp då? Hur ser det ut då? Får jag som EJ behörig skruva ihop den anordningen och driftsätta den?

/B
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Regler:

Det blev nog lite förvirrat med dels GODKÄND MATERIEL
och VAD MAN FÅR GÖRA SJÄLV.

Nu pratar jag om självbyggare som INTE har elbehörighet.
Med elbehörighet ska vi även komma ihåg att det inte räcker med teori i skolan, utan du måste HA FÅTT ditt bevis om elbehörighet.
Alltså teori + praktik + ansökan hos elsäkerhetsverket.

UTAN behörighet får du bara BYTA UT materiel mot LIKVÄRDIG materiel,
t.ex glödlampa, säkring, strömbrytare, o.s.v

Undantaget är om du jobbar med klenspänning (under 50 V)
men här är det väl starkström vi menar...
benring

Inlägg av benring »

Ok, så för att sammanfatta denna tråd:
Jag får som EJ är behörig elektriker bygga men inte driftsätta en egentillverkad "grej" som har med starkström att göra.

Om jag då bygger en "grej" som ovan och ber en elektriker kontrollera den så antar jag att jag ändå inte kan sälja den.

Om elektrikern själv bygger och säljer den är det väl skillnad?
Eller om han säljer den i sitt namn fast jag gjort "grejen"?

/B
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Det bästa du kan kan gör är att det blir en fast installation, och låta en behörig elektriker montera reläna. Det är ju inte så vanligt med element som är stickpropps anslutna.

Har ingen koll på vad som gäller för stickpropps ansluten utrustning, men det lär ju vara en hel del olika faktorer som skall uppfyllas.
Skriv svar