hur kopplar man pulsgivare till PIC?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: hur kopplar man pulsgivare till PIC?

Inlägg av sodjan »

Den stora skillnaden skulle jag säga är just INTOSC vilket
gör 87xA serien i princip helt ointressant i dag till annat
är rena reparationer av gammal utrustning...
(Å så priskillnaden kanske... :-) )
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror inte optisk avkänning är tillräckligt robust, däremot halleffektswitch och magnet.

Mikrokontrollern mäter tiden ett varv tar och jämför mer hur lång tid förra varvet tar. De två värdena räcker för att få fram vinkelhastigheten och derivatan av vinkelhastigheten. Tillsammans med trummans tröghetsmoment kan mikrokontrollern då räkna ut effekten.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Håller med bearing hallswitch fungerar perfekt om man inte är och lirar på med en (stark) magnet just i närheten av den. En optisk kan störas av mycket mer orsaker (bla smuts).

Jag gjorde en varvräknare till bilen i ett test kolla http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=19531
Johan123

Inlägg av Johan123 »

Jag tror inte optisk avkänning är tillräckligt robust, däremot halleffektswitch och magnet
Okej, borde inteden börja krångla också eftersom det är så högvarvigt? Jag har för länge sedan snackat med en kille som använde sig av fotoreflektor, och för honom fungerade det.
Men det låter intressant det du säger, har du något exempel på någon halleffektswitch du skulle använda i detta syfte?
Om du vill köra via serieporten: 73-873-54 Den har de flesta funktioner och är väldigt billig.
Om du vill köra via USBporten: 73-342-38 Den har USB funktion.

Sedan måste du såklart ha en programmerare till PIC:kretsen med det kanske ni har i skolan.
Min pappa kan programera en del, dock var det några år sedan så bara det inte blir allt för svårt!
bearing

Inlägg av bearing »

30000 rpm / 500 Hz är inte särskilt hög frekvens för elektronik. Jag har använt halleffektswitchar i alla fall över 10000 rpm. Halleffektswitchar används på en del borstlösa motorer där de växlar läge i över 1000 Hz.

Den här går förmodligen bra.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-337-27
Enligt databladet är stigtiden på signalen är mindre än 1 mikrosekund, så antagligen fungerar sensorn även utmärkt i 50000 Hz.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det var grymt va billigt det var på Elfa. Finns det någon som slår det priset egentligen?
Johan123

Inlägg av Johan123 »

30000 rpm / 500 Hz är inte särskilt hög frekvens för elektronik. Jag har använt halleffektswitchar i alla fall över 10000 rpm. Halleffektswitchar används på en del borstlösa motorer där de växlar läge i över 1000 Hz.

Den här går förmodligen bra.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-337-27
Enligt databladet är stigtiden på signalen är mindre än 1 mikrosekund, så antagligen fungerar sensorn även utmärkt i 50000 Hz.
Okej, tack för hjälpen! Det verkar nästan lättare att använda sig av en halleffektswitch än optik tycker jag också!
Om du vill köra via USBporten: 73-342-38 Den har USB funktion.
Säg att jag väljer denna PIC, då står det i databladet att den använder flash som programmeringsmiljö vilket är bra för det har pappa programmerat i förut.
Men åter igen, jag är ingen hejjare på elektronik riktigt så problemet för mig blir att koppla denna PIC ihop med datorn och halleffektswitchen
!
Jag skulle gärna vilja lära mig mer om hur man ska göra så frågan är: tror ni att jag kan lista ut det om jag funderar lite med hjälp av databladen och eventuellt ställa frågor här? eller finns det några bra böcker som man kan läsa för att lära sig?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag får problem med cykeldatorn på min MC när det går för fort, den har någon slags magnetsensor och sen har jag limmat en magnet inne vid centrum på bromsskivan, när det går snabbt (nåja) så börjar den "fladdra" och ge helt opålitliga värden.

Andra som har exakt samma cykeldator men magneten monterad på fälgbanan har inte detta problem.

Med det menar jag att det nog inte bara är frekvensen som är problemet, utan tja, hur ska man säga ? "magnetfältet" ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Johan123 skrev: Säg att jag väljer denna PIC, då står det i databladet att den använder flash som programmeringsmiljö vilket är bra för det har pappa programmerat i förut.
bara för att förtydliga, den har programmet i flashminne (vilket är bra), det har ingenting med "språket" flash att göra.
Johan123

Inlägg av Johan123 »

Glenn skrev:bara för att förtydliga, den har programmet i flashminne (vilket är bra), det har ingenting med "språket" flash att göra.
Woohps, slarvigt läst av mig! men det går att avända flashs programmeringsmiljö för den ändå right?
bearing

Inlägg av bearing »

Flash är i det här sammanhanget en minnestyp och inte ett programmeringsspråk för webbapplikationer. Kretsarna programmeras i assembler eller C i programmeringsmiljön MPLAB.

Eftersom att du är nybörjare tycker jag inte du ska använda en PIC med USB, det är svårt. Använde istället vanlig serieport. Om datorn inte har serieport finns adaptrar mellan USB och serieport.

Det finns massor av sidor på internet med information om PIC-programmering, bara att googla. Jag lärde mig genom att läsa informationen som finns på kurssidan till en kurs på KTH.
http://www.ict.kth.se/courses/IS1391/kursprog0708.htm
http://www.ict.kth.se/courses/IS1391/ko ... cintro.pdf

Glenn: Cykeldatorer använder någon form av mekanisk magnetsensor, inte halleffektswitch.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Woohps, slarvigt läst av mig! men det går att avända flashs programmeringsmiljö för den ändå right?

Om du menar "Adobe Flash" så är du kollosalt ute och cyklar !!
Det är så helt olika saker så det går inte ens att beskriva i några få ord...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

bearing skrev: Det finns massor av sidor på internet med information om PIC-programmering, bara att googla. Jag lärde mig genom att läsa informationen som finns på kurssidan till en kurs på KTH.
http://www.ict.kth.se/courses/IS1391/kursprog0708.htm
Ah, Williams kurs :)
bearing skrev: Glenn: Cykeldatorer använder någon form av mekanisk magnetsensor, inte halleffektswitch.
Mycket möjligt, den är helgjuten, men det skulle kunna vara tex ett tungelementsrelä i den.

Om jag orkar ska jag nog försöka byta givaren och se om det hjälper, dock uppstår bara fenomenet i hastigheter jag helst undviker att köra..
Johan123

Inlägg av Johan123 »

Om du menar "Adobe Flash" så är du kollosalt ute och cyklar !!
Det är så helt olika saker så det går inte ens att beskriva i några få ord...
ja nu var jag faktiskt helt ute och cyklade, det var Java jag menade, haaha!
Men fungerar det att programmera PIC:en med java?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du är fortfarande fullständigt galet ute, men i en annan riktning kanske...
Varför i herrans namn skulle man vilja använda Java ?
Och hur har du tänkt att du ska kunna köra en JVM på en PIC ??

(Jag utgår från att du med "programmera" menar "att skriva applikationen".
Om du menar "att överföra applikationen till PIC'en" så kanske det är
lite annorlunda...)

Dessutom har Bearing redan svarat på frågan om programmeringspråk...
Skriv svar