gör 87xA serien i princip helt ointressant i dag till annat
är rena reparationer av gammal utrustning...
(Å så priskillnaden kanske...

Okej, borde inteden börja krångla också eftersom det är så högvarvigt? Jag har för länge sedan snackat med en kille som använde sig av fotoreflektor, och för honom fungerade det.Jag tror inte optisk avkänning är tillräckligt robust, däremot halleffektswitch och magnet
Min pappa kan programera en del, dock var det några år sedan så bara det inte blir allt för svårt!Om du vill köra via serieporten: 73-873-54 Den har de flesta funktioner och är väldigt billig.
Om du vill köra via USBporten: 73-342-38 Den har USB funktion.
Sedan måste du såklart ha en programmerare till PIC:kretsen med det kanske ni har i skolan.
Okej, tack för hjälpen! Det verkar nästan lättare att använda sig av en halleffektswitch än optik tycker jag också!30000 rpm / 500 Hz är inte särskilt hög frekvens för elektronik. Jag har använt halleffektswitchar i alla fall över 10000 rpm. Halleffektswitchar används på en del borstlösa motorer där de växlar läge i över 1000 Hz.
Den här går förmodligen bra.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-337-27
Enligt databladet är stigtiden på signalen är mindre än 1 mikrosekund, så antagligen fungerar sensorn även utmärkt i 50000 Hz.
Säg att jag väljer denna PIC, då står det i databladet att den använder flash som programmeringsmiljö vilket är bra för det har pappa programmerat i förut.Om du vill köra via USBporten: 73-342-38 Den har USB funktion.
bara för att förtydliga, den har programmet i flashminne (vilket är bra), det har ingenting med "språket" flash att göra.Johan123 skrev: Säg att jag väljer denna PIC, då står det i databladet att den använder flash som programmeringsmiljö vilket är bra för det har pappa programmerat i förut.
Woohps, slarvigt läst av mig! men det går att avända flashs programmeringsmiljö för den ändå right?Glenn skrev:bara för att förtydliga, den har programmet i flashminne (vilket är bra), det har ingenting med "språket" flash att göra.
Ah, Williams kursbearing skrev: Det finns massor av sidor på internet med information om PIC-programmering, bara att googla. Jag lärde mig genom att läsa informationen som finns på kurssidan till en kurs på KTH.
http://www.ict.kth.se/courses/IS1391/kursprog0708.htm
Mycket möjligt, den är helgjuten, men det skulle kunna vara tex ett tungelementsrelä i den.bearing skrev: Glenn: Cykeldatorer använder någon form av mekanisk magnetsensor, inte halleffektswitch.
ja nu var jag faktiskt helt ute och cyklade, det var Java jag menade, haaha!Om du menar "Adobe Flash" så är du kollosalt ute och cyklar !!
Det är så helt olika saker så det går inte ens att beskriva i några få ord...