Egna vind och vattenkraftverksfunderingar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Re: Egna vind och vattenkraftverksfunderingar

Inlägg av Anderst »

Lite luriga modeller på turbin du har valt!. Känns inte helt enkelt att göra helixformen. Visst är det gorlovturbinen du tänkte använda till vatten?, Jag skulle rekomendera att du mäter vinden och flödeshastigheten innan du börja r bygga nåt, iaf ett tag för att se om det kommer ge nåt. Riktigt lätt gjort med vindmätare från kjelle med minne. Vattenflöde kanske är lite lurigare men det variera nog inte lika fort heller så det går nog att göra för hand ett par gånger bara.

Gorlov
http://www.gcktechnology.com/GCK/pg2.html
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Bild

Bild

Nu har du bestämt dig för vilket typ av turbin du ska bygga.. Men tänkte bara visa nån bild på mitt turbin bygge som jag grejade med för några år sedan.Det dog ut för att det är så varierande vatten flöde i bäcken.. typ inget på sommaren

Med det blev några Kwh..iaf
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Najs turbin :tumupp: , jag har inte tillgång till nått fall därav mitt val av gorlov turbinen. Jag har ingen koll på vattenflöde och hastighet, för andra turbintyper så sägs det ju ej vara lönt om vattnet inte rör sig snabbare än 1m/s eller nått sånt.

Jag kommer se det som ett litet kul bygge ger det nått så ger det nått, först ut blir nog vattenverket där rör det sig ju hela tiden. Jag tänkte göra turbinen i glasfiber men jag har inte bestämt hur profilen ska se ut.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Lönt, beror på vad man anser. Effekten du kan ta ut beror på vattenflödet enligt

P= 0.5*V^3*p*Cp, där Cp är effektiviteten på din turbin och p är densiteten på vattnet. Säg att turbinen har en effiktivitet på 0.25 och du har ett flöde på 1 resp 2m/s, då får du per kvadratmeter svept yta:
1m/s
P = 0.5*1(m/s)^3*1000(kg/m2)*0.25 = 125w per m2 svept yta,
och 2m/s
P = 0.5*2(m/s)^3*1000(kg/m2)*0.25 = 1000w per m2 svept yta istället

Tryckkraften vattnet utsätter turbinen per m2, går att räkna ut med ekvationen

T= 0.5*V^2*p*Ct där Ct är trycktalet för turbinen, ligger kanske på 0.9 för gorlov, svaret i N
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Du nämner att man kan kolla flödet för hand hur menar du då? Bäcken är kanske 50cm djup men visst är det så att även om allt rör på sig så rör sig vattnet längst upp snabbare än resten?

Svept yta kan bli rätt hygglig om man bygger lika stort som bäcken är bred/djup.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Jo visst är det olika hastighet på olika djup och avstånd från stranden. Men för att få en riktigt hastighets profil lär du behöva avancerad utrustning. Det sättet jag tänkte är att du mäter upp säg 10m på stranden och spänner upp två snören över vattnet och sen slänger i nåt som flyter med lätt, typ en servett och tar tid. Om du ska bygga lika stort som bäcken är bred/djup kan du väl lika gärna bygga ett vanligt vattenkraftverk med en liten damm? att jämföra potentiella energin mgh och rörelseenergin mv^2/2 ger att h=v^2/2g dvs 1m/s motsvarar ungefär 5cm fallhöjd och 2m/s motsvarar 20cm. Och då får du även fördelarna att du jämnar ut energin och eventuella vårfloder och liknande kan forsa över dammen istället för att ta med sig din turbin i farten. Ännu en fördel är att du kan ha en mycket effektivare turbin, jämför vindkraftverk 30% och vattenkraftverk 80-90% verkningsgrad
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Kul med lite initativ att bygga egen kraft, det har jag också tänkt göra när jag väl bygger eget hus.

Vill bara tipsa om att bygglagen är på väg att ändras just angående vindkraft, den nya lagen heter 2009:651 och träder i kraft 1 augusti i år. Det blir då bland annat bygglovsfritt att bygga vindkraft med diameter upp till 3 m (tidigare 2 m). Kan vara värt att tänka på.

Förresten, jag antar att man räknar med samma diameter även på "VAWT"-varianter?

Edit: länk

/Andreas
exeqt

Inlägg av exeqt »

Det var det som jag funderade kring då jag först såg VAWT-varianten.
Om det bara är diametern som styr, så kan man ju ha ett 8m eller mer kanske, hög cylinder med diameter 3m.
Blir ju väldans stort. Hur är det tänkt att tolka lagen där?
choppertony

Inlägg av choppertony »

intressant med vindkraft. jag har funderat på generator från bilen. en som har inbyggt laddningsrelä. bor 100 meter över havet där det är flackt, så det blåser oftast. generatorn skulle ladda ett bilbatteri som i sin tur skulle belysa innegården med ngt .
Kanske inte ngn jättebesparing. Men kul ändå om man sparar en krona någon gång.
Raptor50

Inlägg av Raptor50 »

Det er som är problemet med bilgeneratorer är ju att dom använder mycket av den producerade strömmen till magnetiseringen i ankar lindningen.
Det som många gör är att byta ut ankar lindningen med magneter. Dom blir inte lika effektiva, men funkar "Snabbare" som en generator till ett vindkraftvärk..
Skriv svar