Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Berätta om dina pågående projekt.
Larsson90

Re: Kammlakes CNC-fräs i aluminiumprofiler

Inlägg av Larsson90 »

Jag tror att hans motorer räcker gott och väl, vill du vara säker så får du be någon här på forumet räkna på det (H.O).
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Kammlake skrev:Hej!
Är det någon som har någon uppfattning om vilka motorer som skulle kunna vara lämpliga i min fräs?

Skulle dessa 1.85Nm Nema 23 kunna vara ett alternativ eller är de för klena?
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ducts_id=3

Jag fick ett papper från tullen i fredags så hoppas på att få hem kulskruvar, vagnar m.m. under veckan som kommer.

/Kammlake
Med tanke på att du har kulskruv så räcker de gott och väl. Vad du får för prestanda beror mer på dina drivsteg.
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Tack för feedbacken vad gäller motorer! Då skall jag nog ta och rita in de motorer som jag länkade till.

Jag fick förresten hem linjärenheterna och kulskruvarna i dag. Tyvärr så var de båda längre skenorna lite skeva vilket inte alls känns acceptabelt. Jag har mailat till kineserna och hoppas att dom är villiga att hjälpa till.

Det ser lite smäckigt ut jämfört med en del proffsgrejer men jag tror jag fått vad jag förväntat mig ungefär (om man nu bortser från de skeva skenorna). Jag skall mäta upp skenorna nästa gång jag kommer till verkstaden.

Skenorna:
Bild

En av kulskruvarna:
Bild
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Dags för en uppdatering.
Jag har klurat en massa på hur fräsen skall se ut nu. För att det skall bli nånting gjort så bestämde jag mig till sist för ett förslag och det blev det här:

3D-skiss

Jag började bygga på den i går kväll. Första momentet gick ut på att försöka pussla lite med hur jag skulle kapa profilerna för att lyckas få dom att räcka till hela fräsen. Därefter blev det sågning.

En aluminiumsåg med smord höghastighetsklinga är bra att ha!
Bild

En bunt sågade profiler:
Bild

...och så här blev det när man ställde upp allt ungefär som det skall vara:
Bild

Bild

I den här borrjiggen borrade och gängade jag en hel del av profilerna i ändarna (M8).
Bild

och den här enkla borrmallen underlättade arbetet en hel del när det var dags att borra i profilerna.
Bild

För att fästa upp mina Y-axel skenor och för att stadga upp Y-axeln så tänkte jag använda ett 10x200mm plattjärn.(fy vad tungt järn är! Jag har träningsverk efter att ha lyft upp plattjärnet i sågen. Som tur var sågade jag av en bit så att det inte blev lika tungt att lyfta ner sen.
Bild

Något sånt här är det väl tänkt att bli...
Bild

Borrade lite hål som jag sedan försänkte:
Bild

Tanken är att jag skall spänna fast plattjärnet på profilerna och sedan planfräsa ytan... vi får se hur det kommer att gå...

/Kammlake

--------------------
Ändrade första bilden till en länk. Respektera gärna att vi har en gräns för hur breda bilder får vara!
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Porrigt värre :drool: , ser fram emot uppföljningen. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, ruskigt porrigt. Jag hade kunnat offra ett finger för att ha tillgång till en sådan där verkstad också!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Riktigt trevliga maskiner! :)

Det syns att det här kommer bli en utmärkt fräs.
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

Jäklar, den kommer bli super!

Jobba på nu, vi vill se mer!

/Magnus H
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Jaha då var det äntligen dags för en uppdatering!
Jag har byggt på fräsen i två kvällar sedan sist men jag har inte haft tid att uppdatera.

Sist så hade jag kapat ett fett plattjärn som jag tänkte spänna fast på y-axelns profiler och planfräsa. Nu visade det sig bli lite klurigt att spänna fast paketet. Dels var profilernas undersida inte jämn så det vickade och dels så var det svårt att hitta någonstans att spänna i. Båda problemen löstes genom att jag tillverkade två plattjärnsstag som jag använde till att spänna upp "y-axeln" i.

Ett plattjärn fastskruvat i profilerna med spårmutter
Bild

Båda två fastskruvade...
Bild

Och så här såg det ut när den satt i fräsen.
Bild

Sen var det "bara" att planfräsa. Jag körde på lågt varvtal och matade långsamt så det tog rejält med tid. Av någon underlig anledning glömde jag att mäta upp att fräshuvudet var i våg så det blev en del extraarbete. Det blev tilll att köra ett par svep i onödan.

Bild

Tyvärr så kunde inte fräsen köra över hela ytan så det blev till att plocka bort och vända på plattjärnet. Lite synd men så fick det bli. Här syns resultatet efter att halva ytan frästs.
Bild

och så här blev det när det var klart. Ganska ok resultat faktiskt.
Bild

Jag mätte upp ytan och fick en tolerans på +-0.02mm över ytan. När jag mätte så mätte jag på en passbit som låg ovanpå (för att slippa de oregelbundna ojämnheterna från skären). Jag är ganska nöjd. Jag tror toleransen beror mest på att biten fjädrade upp lite från underlaget i mitten. Jag borde ha försökt spänna även i mitten på något sätt. Skall man få det noggrannare skall man nog helst lämna in den på planslipning antar jag.
Bild

Jag har även tillverkat en hel mängd av spårmuttrar. Både med och utan gänga (kanske heter spårbricka då...).
Bild

Mina kinesiska "kvalitets" skenor... Hålen är så dålig tolerans på att jag var tvungen att borra och gänga ett hål och sedan könslaga med "transferpunch" och göra en specialanpassad hålbild för varje skena. Katastrofalt dåligt, blir inte roligt om jag skulle behöver byta skena. Risken är ju att den nya skenan har rätt mått och därför inte passar...
Bild

Bild

En skena fastskruvad
Bild

Två skenor fastskruvade. Jag mätte så noga jag kunde med skjutmått. Vid injustering så är tanken att de 0.5mm som finns till godo i varje hål skall räcka. Om inte så får jag i värsta fall borra upp alla infästningshål ytterligare 0.5mm.
Bild

Kulskruven fastskruvad.
Bild

Det var allt för den här gången.

/Kammlake
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Snyggt jobbat!! :tumupp:
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hejsan!
Länge sen jag gjorde ett inlägg här nu... har inte haft så mycket tid till att arbeta med fräsen. Jag tillverkade dock ett fäste till kulmuttern i helgen.

Bild

Bild

Sen påbörjade jag arbetet med bottenplattan för z-axeln men det slutade med att jag fick slänga allt jag gjort i kontainern innan jag gick hem... :(

/Kammlake
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej igen!
Det går framåt sakta men säkert. Nu har jag tillverkat fästena/stagen till mitt fräsbord. Jag har även fått ihop med aluminiumprofiler så att det räcker till att bygga upp fräsbordet :-).

Lite delar...
Bild

Lite ihopskruvade delar.
Bild

Så här blev det när man monterade delarna på linjärenheterna.
Bild

Det var allt för den här gången.
/Kammlake
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Det går ju inte framåt så där värst fort för mig...

Under julledigheten hade jag dock tänkt att jag skulle hinna jobba en del med fräsen. Jag håller på och kollar på mitt motorer och motordrivare. Jag tycker det är svårt att veta vad jag skall välja för nåt.

Jag har sneglat på JB CNC:s stegmotorer och tänkt köpa följande produkter för att få ihop motorer och drivare:
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=85
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ducts_id=3
http://www.brundin.biz/product_info.php ... ucts_id=48

Jag vill bara inte köpa för klena grejor... Jag har även tittat på:
ebay prylar

Det senare alternativet ger ju betydligt kraftigare prylar men frågan är om det är overkill???? Så mycket pengar har jag ju inte så att jag gärna kör med overkill i onödan...

Är det någon med erfarenhet som har lust att ge mig lite vägledning?

/Kammlake
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tycker nog att drivkortet från JB är lite väl mesigt, tycker det känns som att för denna storlek på fräs borde en
Geckordrive G540 vara betydligt mkt bättre tillsammans med ett ca 48V nätagg,
motorerna från JB kan däremot fungera bra lite beroende på hur mkt kraft du behöver och vilken stigning du har på skruvarna.
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Tack för tipsen Meduza!

Har du någon egen erfarenhet av drivsteget (gecko) du hänvisar till?

Stigningen på mina kulskruvar är 5mm

Det låter som ett klokt tips att använda lite kraftigare drivsteg... Vad jag förstått så påverkar de prestandan väldigt mycket. Är det fler som tror att CNC-motorerna från JB är tillräckligt bra under förutsättningen att man har ett bra drivsteg?

Jag hade först tänkt mig att konstruera egna drivsteg. Då kan man ju i alla fall få det som man vill ha det (optimist...). Jag har väl inte släppt tanken helt än men det känns som att projektet går tillräckligt långsamt framåt som det är.

Mitt mål tror jag få bli att välja motorer så nart som möjligt i alla fall. Alla tips ang motorer och passande drivsteg uppskattas!!!

/Kammlake
Skriv svar