Hjälp med rörförstärkare!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Re: Hjälp med rörförstärkare!

Inlägg av G-man »

så med 250kohm så blir det totalt 3W med mina 12 kondingar, eller 24mA från nätdelen, borde inte vara för mycket förlust, den ger 500mA så, och det går väl att höja det värdet lite mer dessutom eftersom den just ska beställas ;)

Börjar dock kännas som att med många bäckar små så ska man ha lite ventilation i lådan...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du använder en typ Hammondlåda kan du ha ett galler i botten och ta upp lite hål runt rören så fläktar det lite mer.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Lite hål är alltid bra! Dessa 3W är nog inte så farligt, de blir nog bara ljumna, men det finns andra saker som bränner mer värme.
Mesta värmen hamnar ju i rören som tur är sitter utanför lådan (om du tänker montera dem på vanligt vis).
Men det blir kanske sammanlagt några tiotals W från katodmotstånden och seriemotstånden i nätdelen. (Som sitter i lådan...)

Ett tips innan du bygger eller köper lådan: Ställ upp alla saker och tänk ut hur mycket plats allt ska ha...
Att planera hur allt ska sitta fysiskt är bra! :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Okej, det riktiga byggprojektet är väl inte riktigt startat ännu... men det kliar lite i fingrarna ;)

Bild

alla dessa för att ersätta 4st... man börjar ju undra hur stor lådan blir... ;) 4 trafos ska få plats med...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Fuskstarten fortsätter...

en prossessorkylare fick sätta livet till, blev borrad och gängad ikväll.. bör räcka som kyla till båda?! 1180cm2 yta efter en snabbräkning...

Bild

Bild

Vad ska man tänka på när man placerar ut trafona på chassit? tänkte sätta alla på en rad men glödtrafon längst ifrån utgångstrafona, sen trafon till rören och sist utgångstrafona, spelar det in att jag kommer köra med aluminium som "plåt"? tänkte på den magnetiska biten mellan dem..
.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Rent spontant känns det som att den kylaren räcker gott!

Men ska man göra en mer professionell bedömning behöver man lite data :)
Har man spänning och ström kan man räkna ut hur mycket effekt de kommer utveckla.

Den är ju iallafall bra mycket större än den som han har byggt med i projektet. Fast han har iofs en per kanal...

Äh, jag tror den räcker :)
Moderna halvledare tål mer värme än man tror.

Aluminiumplåt tror jag blir bra. Tänkte du på dess skärmande egenskaper?
Jag har läst att stålplåt skärmar lite bättre, men detta är så svaga fält så det spelar egentligen ingen roll.

På vissa rörförstärkare sätter man lock över transformatorerna. Jag vet inte om man gör det för att det är snyggt, eller om det är för skärmningens skull...

Kanske kan rören plocka upp brum ifrån transformatorernas fält? Om rören sitter nära alltså...

Hoppas att någon kan fylla på lite här :oops: :) Soundbrigade, var har du tagit vägen? :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag tycker den ser mindre ut på bilderna än i verkligheten, så en lite mer målande beskrivning är väl att basen är 8,5*7 cm och den är 4cm hög med 23 flänsar. Basen - innan flänsarna börjar - är 8mm tjock. Den måste vara 10 gånger så stor än den på bilden på beskrivningen :) Men data är nästan omöjligt att ta fram eftersom de utgår från att den är fläktkyld med! Å andra sidan ska en prossessor kanske hållas vid 30-40 grader med 35-40W värmeavgivelse..
Thus 10 ohms will result in a 0.125 amp current flow. The CCS needs to be heat sinked as it has to handle up to 8 watts of dissipation (when using KT88 at 180ma - less for other tubes and currents).

"less" i det här fallet är nästan halva strömmen för "de andra" rören dvs de jag använder, så runt 10w på sin höjd totalt gissar jag på.. men det är ett antagande :) sen sitter den ju monterad på en 2mm Aluminiumskiva som troligen kommer ha måtten 45*35cm! iofs så funderade jag på att sätta nån mm eller så i distans till skivan så det blir en liten springa emellan, just för att de tinte ska gå över så mycket värme till chassit..

Den bör vara snudd på överdimensionerad, men jag tog den för att jag tror att den kommer passa in i designen ganska bra med hur jag har tänkt det nu och jag slipper att ha komponenter som ligger på ovansidan av plåten med! :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Om han menar 8W per CCS, så blir det ju 16W totalt med dina två spänningsregulatorer som sitter på en kylare.
Jag tror det ska gå även om det nog blir lite småvarmt :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

LÄNK

Hur gör jag med de inringade sakerna på bilden? jag kommer ju köra AC på glöden och undrar om jag helt enkelt ska utesluta dem helt? jag är inte med på varför glöden ska kopplas samman där med nätdelen måste jag erkänna...

olle.norell:
Ang flänsen så skriver han 8watt per ccs, men det är med de större rören, som jag har förstått det så är det nästan halva strömmen med de rör jag tänkt att använda så därav min gissning tidigare med totalt 10watt, men den helt "raka" fyrkantiga modellen av kylfläns har ju faktiskt 400cm2 mer yta har jag för mig så jag kanske ska byta till en sån iallafall!?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Rören har ju en glödtråd. Den är till för att värma upp röret så man uppnår rätt arbetstemperatur.
Om den drivs av en 12V transformator så isoleras man ju ifrån nätet!
Alltså, glödtråden har en svävande elektrisk potential.

Det är bra om man på något sätt låser glödtrådens potential i förhållande till förstärkarens strömförsörjning!
Det finns massor olika sätt att göra det på, och alla är bra utom som dåliga :)

Det är inte speciellt kritiskt, bara man låser potentialen någorlunda hyfsat lagom :)

Om man inte gör det kan det bli någon sorts "diod-verkan" mellan glöd och katod...
Vet inte hur farligt det är, men det är ju dumt att chansa.

Jag skulle gjort såhär:
Bild
12V trafon har ingen centertapp, men med två motstånd får man något som funkar lika bra i detta fall :)
Någonstans 100ohm blir nog bra...
Sen gör man en spänningsdelare på högspänningssidan med. I min senaste rörförstärkare valde jag 100k och 300k har jag för mig...
Då hamnar man ju på 1/4 av anodspänningen!

I din skiss är det 100k och 220k. Det är nog bra! Kör på det! Glöm inte kondingen heller! :)
Om din anodspänning är 475V hamnar man på: 475*(100/320)=148V.

Antagligen har konstruktören tänkt ut att det är lagom att glöden har 148V positiv potential för just dessa rör. :)

Edit: Angående kylflänsen så var det ju ingen större skillnad i storlek mellan dem, men kanske vinner du en grad på att byta :wink:
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

I väntan på att saker ska anlända... så gör man lite småsaker till bygget iallafall... det blir 2 sånna här paneler till sen.. en till högtalarutgången och en till framsidan där volym, indikator osv ska sitta...

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Snyggt med egen panel för kontakterna!

Kylfläns för likrikaren är nog overkill, det hade nog räckt att skruva den direkt mot plåten, men det gör ju heller ingen skada.
Sen är jag lite negativt inställd till dessa nätbrunnar med inbyggt nätfilter, men det kanske bara är jag :)

Det ligger en konding från fas till skyddsjord, och en till konding mellan noll och skyddsjord.
Säg att skyddsjord är ansluten internt till apparatens metallchassi, och att man ansluter apparaten till ett ojordat uttag.

Skyddsjord kommer alltså inte vara ansluten, och man får cirkus 115V i chassi :doh:
Dock är dessa kondingar små, så strömmen kan nog inte bli direkt livsfarlig, men om man tar i ett element samtidigt kittlar det bra i fingrarna kan jag säga :doh:

Men om man kör med jordade uttag löser man ju problemet. Hemma hos mig finns det bara jord i köket, därför bojkottar jag dessa filter :)

Detta är alltså anledningen att man ska koppla datorer till jordade uttag. (Jag gissar att nätbunnen kommer från en dator :) )

Bara mina tankar kring det hela :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ja du har rätt, det är från en server :) Det blir en panel för de olika delarna eftersom ramen är av trä, däremot är ju hela överplattan i samma slu som på bilden och den hade ju jag tänkt att jorda ;)

Hmmm, så detta tål att tänkas på ja, men du menar att jag bara ska skippa det helt? I det rum som den ska stå sen är det inte jordade uttag så... iofs ha rjag jord till elementet men det känns som en extra bit att gå så att säga och kan inte förutsättas finnas överallt heller....

Nej fläsen gör nog ingen extra nytta, speciellt inte eftersom värmen först går genom plattan så :) men det kändes "kul" bara, den är ju så liten ändå :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag menar inte att du ska skippa skyddsjord! :)
Skyddsjord är en säkerhetsgrej, och sådant ska man vara noga med!

Jag menar bara att jag själv skulle valt en nätbrunn utan filter i.
Många datorers nätbrunn har sådant filter, men det finns också många som har en nätbrunn som saknar filter!

Så skulle jag gjort, men du behöver ju inte göra som jag :wink:

Att dra jord från elementet får man inte göra, så det ska man nog heller inte göra :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Nej skippa den hade jag inte tänkt! :) Det jag menade vara då att jag skulle ha tagit ett sånt här istället utan något på :)

Jag hade 3 olika sorter hemma, alla har kondingar mot jord... letar vidare! :)
Skriv svar