Trippmätare i rallybil
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Re: Trippmätare i rallybil
Finfint bygge! skulle gärna vilja ha något liknande själv!
Har du ingen snäcka på den där spisen? 944 är väl inte så mycket kräm i om man inte har ltt'n eller Ftt'n och stälelr upp laddet + evt chip och kopplingsbyte.
Har du ingen snäcka på den där spisen? 944 är väl inte så mycket kräm i om man inte har ltt'n eller Ftt'n och stälelr upp laddet + evt chip och kopplingsbyte.
Re: Trippmätare i rallybil
Ska höra med bror om han har tips på något bra ställe för kolfiber.
Ingen fläkt här. Uppborrad till 2,5L med racesprut. Vill minnas att den landade på >260bhp, >400Nm.
Ingen fläkt här. Uppborrad till 2,5L med racesprut. Vill minnas att den landade på >260bhp, >400Nm.
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Re: Trippmätare i rallybil
Riktigt proffsigt bygge Stinrew
Har du något bra bibliotek att rekommendera för de displayer du använder, eller skrev du koden från scratch?

Har du något bra bibliotek att rekommendera för de displayer du använder, eller skrev du koden från scratch?
Re: Trippmätare i rallybil
Tack!
Jag vill minnas att jag från början hittade några filer med färdig kod/kodexempel för iaf. rita grafiska symboler. När det gäller att skriva ut text tror jag att jag utgick från färdiga funktioner, som efter en del fulhackande anpassades till mina displayer. Displayerna har nämligen 4b-gråskala.
På freescales hemsida vill jag minnas att det var jag hittade en del matnyttigt. AN3415 är en början.

Jag vill minnas att jag från början hittade några filer med färdig kod/kodexempel för iaf. rita grafiska symboler. När det gäller att skriva ut text tror jag att jag utgick från färdiga funktioner, som efter en del fulhackande anpassades till mina displayer. Displayerna har nämligen 4b-gråskala.
På freescales hemsida vill jag minnas att det var jag hittade en del matnyttigt. AN3415 är en början.
Re: Trippmätare i rallybil
Var din bror möjligtvis i Strängnäs-trakterna och körde rally i lördags? När vi promenerade från första sträckan så kollade jag in i en bil och kände igen boxen framför kartläsaren. Startnummer 133, kan det ha varit den?
Re: Trippmätare i rallybil
Stämmer otroligt bra det, han var där och skulle köra "SamTax Rallyt".
Jag har inte pratat med honom, men i resultatlistan såg det inget vidare ut. Dom verkar ha brutit på/inför sträcka två.
Roligt att höra att du sett den IRL. Bilen har ju en "utstickande" färg, som många lägger märke till.
Jag har inte pratat med honom, men i resultatlistan såg det inget vidare ut. Dom verkar ha brutit på/inför sträcka två.
Roligt att höra att du sett den IRL. Bilen har ju en "utstickande" färg, som många lägger märke till.

Re: Trippmätare i rallybil
Aha, där ser man. Sannolikheten för att jag skulle stöta på din box i första bilen jag kollade in i finns ju knappt. Så jag misstänkte att det var någon liknande helt enkelt. Därför kollade jag inte så noggrant tyvärr. 

Re: Trippmätare i rallybil
Intressant och snyggt bygge! Jag har lite egna tankar på ett liknande. Vilken givare använder du och vilka spänningar ger den för hög/låg?
Re: Trippmätare i rallybil
Ooops, skulle citerat stycket om givare och hjul.
Stinrew skrev:Jag har dock en ursäkt, hans tidigare bilar har saknat givare på roterande hjul. Men nu i höstas köpte han en 940, och sedan var det snart en givare monterad.
Re: Trippmätare i rallybil
Ingen direkt aning, det är brorsan som monterat den. Jag antar att det är en vanlig abs-givare till VOLVOs 9x0-serie. Den är passiv, och analog. Dess utspänning beror på varvtalet (hjulets hastighet).
Re: Trippmätare i rallybil
Aha, analog givare och AD-omvandlare alltså. Jag hade tänkt mig något som skickar en puls per varv, så jag får leta vidare.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 24 maj 2005, 20:43:10
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Trippmätare i rallybil
Nja, det är en pulsgivare som sitter där. Den är induktiv så den ändrar både frekvens och högre spänning vid högre varvtal.
Det finns lite olika tandantal på diffen, har för mig det var 10 tänder på de utan ABS och runt 30 med ABS.
En nollgenomgångsdetektor och lite kringelektronik så har du ett fint pulståg.
Eller så använder du en LM1815.
/Jonas
Det finns lite olika tandantal på diffen, har för mig det var 10 tänder på de utan ABS och runt 30 med ABS.
En nollgenomgångsdetektor och lite kringelektronik så har du ett fint pulståg.
Eller så använder du en LM1815.
/Jonas