Projekt: Fordons dator - Med massa sensorer!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Projekt: Fordons dator - Med massa sensorer!

Inlägg av Meduza »

Hastigheten på SSD beror speciellt på vilken teknik dom är byggda på.

En fördel är dock att oavsett är dom bättre lämpade för långvarig användning med läsning/skrivning än minneskort då SSD är tillverkade för denna typ av drift.

Vill man ha en snabb disk så ska den vara SLC-baserad, vill man ha en billig så är det en MLC som gäller.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> tror inte det skulle bli lika bra betyg om man byggde en färdig designad datalogger som om man gör en egen!

Jaha, hoppsan. Tänkte inte på att det var ett projektarbete. Du får se till att släppa alla scheman och så sen så kanske man kan planka lite till sin egn. 8)
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ett beagleboard eller en gumstix vore annars ganska trevliga plattformar att köra på. Går att köra linux direkt på och IO är inga svårigheter att hantera.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sen tål det att funderas på hur mätsignalerna ska överföras till huvuddatorn. Samt hur dom kommer in i datorn.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

blueint:
Jag tänkte ha ett kort som jag kopplar in till datorns COM port, 115200 baud, och sen ska det kortet ha analoga ingångar, digitala in- och utgångar, RS232 interface (med TTL nivåer) m.m. så att det kan prata med alla olika sensorer. Den kommer sedan att skicka över ett datapaket 5ggr per sekund eller liknande och förvänta sig ett datapaket tillbaks från datorn.

Tror ni det blir för hackigt om man bara uppdaterar sensorerna 5gg per sekund?? Man kanske borde öka till 20 Hz eller liknande för att få det att flyta på bättre?

eqlazer:
BeagleBoard såg ju intressant ut, men jag vill gärna köra med windows :oops:. Men jag ska lägga det på minnet!

Meduza:
Okej, då borde jag skrapa ihop pengar till en SSD... :)

Mvh. Danne
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Tycker det hela verkar som ett vettigt upplägg. Angående hastighetsmätare så brukar man montera givare på ett ej drivande hjul, så det är helt rätt. Alternativet är förstås GPS.

Tror det är bättre att satsa på lite snabbare uppdateringsintervall. Jag gjorde att liknande system och 5ggr/s är lite på gränsen. Det är alltid bättre bättre med för mycket data, då kan man testa lite olika varianter på medelvärdesbildning.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jo, det har du helt rätt i!

Jag kom på att jag glömde säga en av de viktigaste funktionerna med detta. Den kommer hela tiden spara all data i en binärfil på datorn (eller rättare sakt i flera filer, en fil för varje gång man använder den, filerna kommer då döpas efter dagens datum och tid). Sedan kommer man kunna öppna den filen, antingen på samma dator eller på en annan, och spela upp det igen så att man kan undersöka vad det var som gick fel alternativt bara studera dem fina sladdarna man gjorde :).

Även om jag sparar ner all datan från alla sensorer 20ggr per sekund, då kan det väll inte ta så stor plats på hårddisken??

Jag räknade lite på tiden som behövs för sensorer, komunikation m.m. och där ska inte vara några som helst problem med 20 mätningar per sekund.

Edit: Hmm... Gjorde ett litet test nu, jag skapade en textfil (ingen binär, utan en vanlig text fil) också skrev jag en lång rad i den som ska motsvaras av alla sensorerna. Sen kopierade jag den raden till 250'000 rader, vilket då motsvarar ungefär 3 timmars drifttid. Den tog 40 Mb på HDD'n... Vilket betyder att man får plats med 250 såna filer på 10Gb. Då kanske man ska lägga in en funktion i programmet så att den tar bort alla som inte ligger bland den 250 sista filerna?

Tar en binär fil mindre plats än en .txt om den ska innehålla samma data??
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344368

Ser ju inte helt fel ut, SLC-baserad och 16GB för <1000kr...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Meduza: Mjo, fast den är bara på 16 gig.. Frågan är om jag inte hade haft större nytta av större plats än snabbare accestid i detta projektet? Mjukvaran som ska köras på den lär väll inte vara särskilt beroende av accestiden?

-------------------

Nu tror jag att jag har fått in allting som ska vara med på min layout kladd.
Bild

* Accelerometer grafer till vänster, pilar för x/y och z till höger vid bilen.
* Hastighetsmätare, varvtalsmätare.
* Tilt sensor i X och Y led.
* hjuelns vinkel, hastighet, och procentuella drift.
* I ovankant: klockan, hur länge den har varit igång (=tiden man har kört), uppdateringsfrekvensen, samt temperaturer.

----

Sen kan man ju med hjälp av accelerometern veta ifall man har låst alla hjulen när man fortfarande kör, och det är det ju ganska allvarligt, så då varnar den. Man borde ju också kunna räkna ut vilken hastighet man har även om hjulen är låsta, man vet ju hastigheten innan och tackvare accelerometern vet man ju inbromsningen/accelerationen.
Bild

Mvh. Danne
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ser bra ut, nu är det "bara" att få allt att funka :wink:

Var iväg och köpte en biltema "tändgivare", bör som sagt gå att interfaca mot en MCU med lite skydd emellan.

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske kan vara lurt att den MCU som sitter direkt på huvuddatorn endast fungerar som översättare mellan PC och sensor-MCUs? den lär ha fullt upp ändå och har oftast begränsat antal A/D osv. Samt att dra sladd från sensorer till den lär bli en bit. Internkommunikation kan ske med Opencollector eller RS485 förslagsvis.
Överföring med UART eller självklockande bitbang-FM modulation.

Man skulle kunna använda Ethernet för att pumpa in data snabbare än via RS232 till huvuddatorn.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"nu är det "bara" att få allt att funka"
Jepp, Fixar väll det i kväll... :lol:

thepirateboy:
Hmm, ser ju bra ut! Den ska man nog kunna göra lite mindre och smidigare. Men först får jag försöka ta en titt på var tändstiftskabeln kommer ifrån, kanske går det att plocka ut signalen där!

blueint:
Jo, exakt! Jag tänkte köra annaloga samt digitala in- och utgångar direkt från huvud processorn, för det tar ju inte särskilt lång tid. De flesta PIC'ar har ju 13 annaloga ingångar, det ska nog räcka för mig! Tänker nog köra med en 18F4620 som klockar i 40 MHz, då blir det inte några problem med timingar! SÄg att jag uppdaterar den 20 ggr per sekund, det blir 50ms som jag har på mig att göra allt på, med Fosc=40MHz, alltså Tosc=10MHz kommer jag då hinna med 500'000 instruktioner på den 50ms'erna, så det är inga problem alls!

Men sånt som tex, räkna pulser från tändstiftet, och räkna pulser från encodrarna på hjulen kommer jag ha flera mindre processorer som är dedikerade till det och skickar datan seriellt på begäran av den stora PIC'en.

Överföringen tänkte jag köra asyncroniskt med PIC'arnas USART modul. Borde funka va? 4-hjulingen är inte så stor, så det är inga jättelånga kablar vi snackar om.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I min bil sitter det en separat tändspole på varje tändstift, så en sån pickup skulle inte funka för mig. Och bilen är 6 år gammal. Huruvida man har liknande lösningar på 4-hjulingar vet jag inte. Kanske är ett onödigt krångligt system för ett sånt kompakt fordon?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Du menar att tändspolen sitter inbyggd i tändhatten? Det gör den nog inte på min i alla fall, ser ut som en vanlig tändhatt... :)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

På cdi system så har jag vart med om att de slår av en gnista per vevaxelvarv, dvs att den slår en gnista även om de bara är avgas som ska ut ur cylindern.

Tryck dit en LMM och gasspjällsgivare så borde de gå att räkna ut bensinförbrukning?
om de nu inte är inspurt på den redan?
Senast redigerad av gOry 17 maj 2009, 00:57:30, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar