Farligt med trådlös router?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Samot

Re: Farligt med trådlös router?

Inlägg av Samot »

Det finns ännu ingen elöverkänslig som i blindtest lyckats avgöra om ett elektromagnetisk fält är på eller av. Kanske kan man dra några slutsatser av det...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Samot skrev:Kanske kan man dra några slutsatser av det...
Ja, att testerna är riggade!

:-)

Fast de som tror säger ju "allt går inte att bevisa".

Då brukar jag säga att det ger cancer att stå bredvid folk som tuggar tuggummit. Och sen när de inte tror på mig så ger jag dem samma argument som de gav mig.

Jag har f.ö. sett Truxa live, men inte tror jag att han ägnade sig åt nåt paranormalt. Han var bara ett strålande exempel på hur lätt det är att "fuska" med såna där grejer.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"Så om om någon kan tipsa mig om någon bra router som klarar gigabit anslutningar som inte har trådlöst sp skulle jag vara jävligt tacksam."

Enkelt:
Alt0) Anslut ADSL modemet via ethernet till en standard PC, fyll den med så många 1000Base- T nätverkskort som du behöver och stoppa in lämplig programvara med "bridging".

Alt1) Anslut ADSL modemet via ethernet till en standard PC med två nätverkskort. Sätt upp routing på den mha "bridging". Anslut i sin tur en ordinär 1000Base-T switch (för det finns väl ingen 1000Base-T hub? ;) )

Alt2) Anslut ADSL modemet via ethernet till en vanlig router. Anslut routern i sin tur till en 1000Base-T switch.

FreeBSD/Linux ordnar kraftfull routing efter önskemål på valfri dator.

På FreeBSD:
sysctl -w net.link.ether.inet.proxyall=1
sysctl -w net.inet.ip.forwarding=1
/etc/rc.conf:
gateway_enable="YES"
firewall_enable="YES"
firewall_type="OPEN"
natd_enable="YES"

Med flera nätverkskort kan man verkligen routa om trafiken efter behag. För extrema fall kan man ta till bpf(4) och trixa. För egen del ändrade jag en drivrutin + kernel så att den läste in hur trasiga paket som helst. Vilket var användbart vid FPGA+Ethernet programmering.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Har gjort några försök att få farsgubben till att inse att det är mycket låg risk med all den här fina utrustningen genom att skriva ut och visa honom den här tråden, men det verkar inte fungera... mrfrenzy det kan nog vara en sån som hon hade. Sen så tror jag inte att hon påverkas av vårat lilla WLAN som vi har här hemma, för hon bor ca 70-100m bort. Sen anngående internet så är det bara 24mbit men datorerna har nätverkskort som klarar gigabit, men det har ju fungerat som det är nu med 100mbit mellan datorerna så det kan nog gå vägen i fortsättningen. Men jag är sugen på att ha gigabit mellan datorerna och om vi ändå ska byta router så hade jag hoppats på att det skulle finnas någon fin trådbunden som inte kostar en halv förmögenhet... @ blueint, jag har kollat med farsgubben anngående just en sådan grej, jag hoppas att han är sugen på det, då kanske det kan hamna en liten Atom eller något annat liknande här hemma.
Jag vet inte om det finns några forkningsrapporter om hur farligt det är med WLAN och allt annat som går på 2,4GHz, men efter som att jag inte vet så anser jag att det är ofarligt så länge det är är inom en rimlig gräns.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nej det finns inga forskningsrapporter som visar att det är farligt.

Eftersom du bara har 24 Mbit så duger den router du har idag alldeles utmärkt, bara surfa in på den och stäng av det trådlösa.
Köp sedan en sånhär switch och koppla mellan routern och datorerna så får du gigabit internt.

Att bygga router av en gammal PC är ju billigt initialt om man behöver högre hastighet, men efter något år så har strömkostnaden ätit upp den förtjänsten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

mrfrenzy, Beror också på hur pass avancerad routing man vill ha :razz:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Absolut, ska man tex nata 100 Mbit åt en massa lanare så är det inte mycket annat än en bra PC som är överkomligt.
Men om man inte har jättehög bandbredd så kan man göra i stort sett allt med en WRT54GL tex (den kör ju linux och iptables).
Nerre

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev: Att bygga router av en gammal PC är ju billigt initialt om man behöver högre hastighet, men efter något år så har strömkostnaden ätit upp den förtjänsten.
Kör man en disklös lösning (t.ex. M0n0wall som bootar från CD och har konfigurationen på diskett) så drar det inte så mycket mer ström än nån färdig burk.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Om en mobiltelefon nära skallen är farlig vet jag inte, men jag hade en kollega som alltid när mobilrisker kom på tal kommenterade att folk håller ju en hårtork på 1kW mot skallen dagligen utan att tycka det är farligt. Det om något värmer upp huvudet! :-)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag är definitivt ingen elriskfanatiker, men anser ändå att jämförelsen med hårtork haltar en hel del. Är enda faran verkligen uppvärmingen? Det finns vissa rön som tyder på att det elektriska fältet kan få molekyler att röra på sig på ett sådant sätt att de transporterar ämnen genom cellmembran på ett avvikande sätt.

Småsändare som står på bordet anses med mycket stor säkerhet vara ofarliga, så min personliga åsikt om en 10mW WLAN-produkt är att den är inget att oroa sig för alls.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nerre: dom uppgifter på nätet jag hittar visar att en halvgammal burk drar ca 60-80W idle. Mina egna mätningar av en Pentium 1 visar 45W. En WRT54xx drar 3-8W.

Marta: klistra gärna in länkar till dessa rön.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Marta kanske tänker på de svenska forskarna som hittade något samband mellan radiovågor blod-hjärn-barriären?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8012056

Var en massa rabalder om det i kvällspressen, men jag har inte hört om att andra forskare kunnat upprepa deras resultat.
larsson

Inlägg av larsson »

Xynter skrev:Hade precis besök av en granne som är "elallergiker", hon hade någon sorts mätare med sig som visade hur mycket emstrålning det fanns här i huset. Den slog över...
Bra att du satte citattecken runt elallergiker... Det är nog inte bara hennes mätare som slagit över.

Att elallergiker mår dåligt är det väl ingen tvekan om, men orsaken har knappast med något fysiskt att göra. Om du bara säger till henne att "nu är det fixat" så är saken biff. Vill hon göra en ny mätning behöver du väl inte släppa in henne. Säg att du inte vill bli smittad av hennes "sjukdom"...

När det ringer telefonförsäljare som vill sälja el brukar jag säga att jag är elallergiker och tacka nej. Det tycker de faktiskt är lite roligt, förstår jag av fnissen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag är säljallergiker så nej tack ;)

Annars.. värt att tänka på är att det finns enormt finansiellt incitament att få forskningen i önskad riktning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev:En WRT54xx drar 3-8W.
Jag har uppenbarligen inte hängt med i utvecklingen, vad sitter det för processor i en sån? I en disklös burk är det ju processorn som drar mest effekt.
Skriv svar