Värma en liten ugn med kanthaltråd?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Värma en liten ugn med kanthaltråd?

Inlägg av Uttis »

Det finns färdiga element som heter kanthal globar och dessa går till 1600'c, dessa verkar vara svåra att få tag i likaså kanthal apm (1425'c).

Jag ska väll inte ha så hög temp igentligen men när man ändå har hammarn framme tänkte jag att det kunde vara fint om den klarar ~1200'c då kan den ju faktist smälta gjutjärn om man vill det.

Här är en räknare jag hittade, http://24volt.eu/kalkyl_uppvarmning.php

Nu står där batterispänning så det kanske är dc som avses? Men om man fyller i 400V/3000W/1mm/1.3Ωmm²/m ger det en trådlängd på 32.2m och 7.5A, men hur vet man hur varm tråden blir? och att den inte smälter?

Jag har en grej för att mäta och styra tempen vet inte riktigt vad den kallas PID? Den kan nog bara slå av/på strömmen efter ugnstempen det kanske blir för kämpigt för elementen kanske bättre att smyga upp i temp genom strömreglering?

Att linda runt ett rör/stång får det nog bli om jag kan få tag i nått att linda runt, det som sitter i riktiga ugnar är nån slags keramikrör? Skulle det kunna funka med en glasstav(sök på glasstav på google :shock: ) kanske?, enklare att hitta iaf.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hög temp. Tråd och även tegel eller stampmassa kan du säkert få tag på om du frågar hos tex någon verkstad, glasblåsare eller gjuteri företag som själva renoverar sina ugnar, brukar gå att få köpa litet om man ber snällt, eller få tips om var man kan vända sig.

Grövre tråd behöver ingen kärna den skall ligga som den är, diamatern är inte så noga så tex ett kvastskaft funkar nog fint.

Vad jag ville säga med min tjusiga paintbild var att om rännan görs ungefär som en stupränna (går att såga ut för hand med en rondell och skiva för sten/tegel men finns även färdiga tegel för ändamålet det är inte så noga så länge principen är densamma) så kommer tråden att ligga kvar även när den rör sig något.

Vad gäller regleringen så gör det nog inte så mycket om det bryts i intervall eftersom tråden normalt sett inte kommer så lågt ned i temp emellan intervallen, är nog mest om den går från starkt glödande till lågtemp ofta kanhända men tror den tål det bättre än tex lamptrådar då den är relativt sett mycket grövre.

(hittade inga tabeller från tillverkare men vet jag sett någonstans... :humm: kanske slå en signal till någon ÅF?)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ja nu har jag läst och räknat aldeles för mycket om ämnet så nu är det nog ett test tom återstår. Skulle vara praktist om man kunde skarva ihop en slinga istället för att göra den i en enda lång tråd, vad är då lämpligt att ha att skarva med? Kommer ju då att sitta i ugnen så vanlig sockerbit funkar ju inte :) men kan man plocka dit vadsomhelst eller ska det vara nått speciellt material?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vanlig sockerbit funkar väl om du tar bort plasten?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rostfritt är rimligt bra. skruv mutter och brickor eller något hemmaknåpat
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, eller enklast, vira en ögla av ett per varv i vardera änden och dra ihop med en kopparskruv/RF (med brickor). (grövre tråd med ett par koppar remsor med en bult och kopparbrickor i vardera änden (går säkert att göra själv av kopparplåt/RF)

Finns även keramiska sockerbitar som tål högre temperatur, men vet ej hur mycket de tål, men kan nog gå för "utvertes bruk, sas. tror jag.

Edit: Ok, blandade tydligen ihop saker och ting i skallen, men koppar funkar fint för tex keramik ugnar och annat (även för härdning och liknande behöver man ju ganska sällan högre temp än runt 1000 grader menar jag men skall man smälta stål måste man ju upp några hundra grader mer).
Men teoretiskt sett borde väl ren koppar ha större temp tolerans än mässing, tycker man.

L

-
Senast redigerad av Mizzarrogh 23 mars 2009, 16:59:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ok rostfritt släpper inte ifrån sig nån goja när det kommer upp i temp? Koppar smälter ju vid 1084'c så det hoppar vi nog över.

Om jag nu delar upp en slinga i 10bitar kan jag köra en bit av slingan på nått lätt sätt bara för test? Delar jag den i 10 så får den ju en 1/10 av motståndet tänkte köra på 400V/AC

Jag har räknat lite med den här räknaren http://24volt.eu/kalkyl_uppvarmning.php men är inte säker om den avser AC eller DC jag har testat att räkna om lite med ohms lag för dc och det går inte ihop så det kanske är tänkt för AC. Kan jag använda ohms lag för att räkna på det jag vill koppla isåfall hur?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Du har inte ett labagg och ett mätinstrument att kolla med, annars behöver du nog tabeller (siffror) för just den trådtyp du tänkt använda så du kan räkna ut rellativt motstånd över längd och temperaturkurva menar jag. :humm:

Edit : De typer av rostfritt jag har erfarenhet av borde inte vara något problem, det blir visserligen mjukt vid uppvärmning men tål ganska hög temp innan det smälter, rent järn har ju smältpunkt på 1535 °C så temp tolerans ökar således med renhet (och minskad kolhalt, ökad kolhalt= lägre smält temp, tex gjutjärn).
Senast redigerad av Mizzarrogh 23 mars 2009, 17:10:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag har tabeller för trådtypen men jag vet inte hur man räknar när det är AC, labbagg har jag inte heller.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men Är inte tabellerna för AC?

Edit: Hittar fortfarande inte sidan jag sökte... :wall:

Edit: Jaha, nu såg jag att det inte var samma på 24V som det jag tänkte på, skall leta vidare och se om jag kan hitta något om detta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Här kanske finnes mer :
http://www.kanthal.com/
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Tabellerna anger bara motstånd vid olika temperaturer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, om du går under specifikationer för det du vill titta närmare på så finns där hoppmenyer där kan du även välja dynamsikt datblad (Tecnical data -Dynamic datasheets) om du där kryssar i önskade rutor bör du få du få upp elektriskt resistansförhållande (åtminstone dyker det upp för mig).?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ja resistans vid olika temperaturer?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Förresten, tänk på säkerheten när du labbar med så höga temperaturer. Det vet du säkert redan, men du kan få ångexplosioner och annat otrevligt om du t.ex. spiller smält metall på ett fuktigt betonggolv. Det fins gott om bra info på nätet, jag surfade rätt mycket på "Dave Gingery", hans böcker är iofs mest inriktade på kol/gaseldade ugnar, men det mesta är ju likt förövrigt.

Ps För AC blir det väl rms-värdet på spänningen som gäller? Det är ju medeleffekten som är intressant, inte topparna. Det är ju bara att räkna med resistansen. Lite impedans också kanske iom att tråden bilder en luftlindad spole, men den är nog väldigt liten i sammanhanget (gissar).

/Andreas
Skriv svar