Skyttesimulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Meduza »

1024*768 ger om du har 2m höjd på arean ca 4 punkter per centimeter, borde väl ändå vara helt ok för en enklare skyttesimulator bara man har kalibrerat in det?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Micke_71 »

Jo det är ju det jag säger. Duger mer än gott för att simulera hagelskytte på. Lite för dåligt för kula.

Jag är säker på att det går att göra en helt okej hagelsimulator som tar hänsyn till framförhållning, spridning osv. Lite synd att intresset bland de som har rätt kunskap inte är så värst hett. :vissla: :wink:

Mikael
Nerre
Inlägg: 27208
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Nerre »

Behöver man en bättre precision än 2,5 mm för att simulera kulskytte bra?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Meduza »

I så fall får man gå ner i storlek på ytan och skjuta på en 1*1,3m stor yta i stället och få precision på 1,25mm, fast det är ju inte lika roligt med liten skärm :)
Nerre
Inlägg: 27208
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Nerre »

Det handlar ju inte bara om storleken på ytan utan även avståndet.

En bild som är 2 meter hög borde man väl ha på åtminstone 5 meters avstånd?

2,5 mm upplösning ger då en vinkel på 0,5 mrad om jag inte räknar fel.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Micke_71 »

På stillastående mål så ligger jag på ca 1mm per meter egenspridning en bra dag och vapnet står då för 1/5 av det.

Mikael
Nerre
Inlägg: 27208
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Nerre »

1 mm per meter (1 mrad) ger 5 mm på 5 meters håll, alltså "två pixel" i den upplösningen som det talats om. Då borde det ju räcka?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Micke_71 »

Är fortfarande tveksam. Den upplösningen är interpolerad ifrån en avsevärt lägre. Tror det blir för mycket fel med i det för att ge någon seriös precision.

Men för hagel är det en helt annan femma. Och det är ju det som är lite action.

http://www.marksman.se/bilder/Trailer070131.wmv

http://www.marksman.se/sv_st2/sv_st2.htm
Nerre
Inlägg: 27208
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Nerre »

Ja är den interpolerad så är det kanske ingen höjdare, jag tänkte att den var knuten till skämupplösningen (typ som gamla hederliga ljuspennor, som triggar på när elektronstrålen sveper förbi).
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Skyttesimulator

Inlägg av netrunner »

Du kan ju öka antalet sensorer och/eller referenspunkter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Meduza »

tja, fyra wiimotes i stället som täcker varsin fjärdedel av skärmen :-)
Skriv svar