"Antingen kopplar man fel"
Nu är det två som har skrivit samma sak, så nu kan jag inte vara tyst.

Hur ofta kopplar ni in fel spänning och grillar komponenter när ni bygger projekt? Troligen inte så värst ofta, trots att risken oftast är stor.
(Det räcker många gånger att sätta en sladd 2,54mm för långt åt ett håll på labbplattan för att det ska ske...)
Troligen tar ni inte heller första nätadapter ni ser när ni ska koppla in någon apparat.
Så varför skulle risken vara så stor i ett klenspänningsnät? Man måste ju ha *lite* koll på vad man kopplar in och vart.
Men om man ändå har tänkt fumla i mörket så så är det bara att välja rätt kontakt.
Några exempel:
* Välj en 4-polig kontakt som inte går att vända fel. Låt pin 1 vara 5V. Pin 2 är GND. Pin 3 pluggas igen och pin 4 är 24V. Sedan har du en 2-polig kontakt för 5V och en 3-polig (där mittenhålet pluggas igen) för 24V. De går inte att förväxla eller vända fel.
* En storlek på DC-plugg för 5V och en storlek för 24V. Märk upp DC-jacken.
Jag har personligen inte bestämt mig för vilken metod jag kommer använda. När jag har fått lite fler grejjer på plats så kommer det visa sig vilken lösning som passar bäst. Tills vidare kör jag med små exprimentplattor med skruvanslutning och likadana Molex-kontakter som sitter på många datorfläktar.
AndLi:
"Vänta, jag känner igen den där iden, undra var jag sett det.... Javisst ja, det är ju precis så det funkar överallt idag..."
edit:
PHermansson:
"Jag vill inte ha det som mitt 1-wirenät med längdanpassade lödda kablar till varje enhet. Visst är det bra när det är klart, men hur skoj är det när man flyttar en enhet eller typ köper hus? Då är det bara att börja om från början."
Man kommer tyvärr inte ifrån det, om man inte har en liten kabelvinda (av dammsugar-typ) vid varje enhet. Även om man hade det så skulle man ändå behöva/vilja ändra något när man flyttar enhet eller boende. Antingen pga att kablarna blir risiga, eller pga att man hittar en bättre lösning, eller pga att det inte går att dra kabeln likadant på nästa ställe.
Varenda ställe jag har bott på så har jag tänkt hitta den ultimata lösningen för detta, men jag har istället kommit fram till en slutsats: Antingen börjar man om från början varje gång och skräddarsyr allt så det blir snyggt och lättanvänt, eller så nöjer man sig med en "tillsvidare-lösning" som lätt förvandlas till trassel och så man ändå måste börja om när man flyttat.