Batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tesla

Inlägg av Tesla »

danei skrev:Jag har inte sett någon typ av övervakning mot jupurladdning på prlar med laddnignsbara batterier. Än mindre övervakning på samtliga celler.
Inte på prylar kanske men det finns laddare med individuell övervakning av varje cell. T.ex. Ansmann Poweline 4 som fått bra kritik i Råd&Rön ,69-361-24 på Elfa.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Till en lampa kan du ju prova med en diod over varje cell. Då kan ingen cell polvända och lampan blir strömlös vid ca 0.6 V/cell. Om man inte vill dra ur så långt så bör det gå att seriekoppla två schottky dioder på varje cell och då hamna på ca 1.0-1.1V/cell. Detta bör ge ett bra skydd och ett bra utgångsläge för nästa laddning (jämt urdragna celler). En liten nackdel kan vara om man inte hittar dioder med väldigt låg läckström så töms cellerna helt om man inte laddar inom de närmaste dygnet efter att man tömt cellerna.
Nån som håller med ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men då kommer du ju att få 0,7V backspänning innan dioden öppnar. Det räcker nog för att döda cellen.

Laddare som laddar lösa celler har ofta den övervakningen ja. Men har du sett någon laddare för batterier som har det?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Men blir det inte så att när cellen kommer ner till framspänningsfallet på dioden så börjar dioden leda istället för att cellen lite senare börjar leda baklänges och ompolas?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä nu tänker du baklänges.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

OK jag är inte helt säker men om du säger det så får jag väl koppla upp nåt o testa då. En diod med anoden till cell minus och katoden till cell plus. när cell spänningen sjunker under 0.6 0.7 Volt går strömmen (från resten av cellerna) istället igenom dioden och cellspänningen sjunker inte vidare samtidigt som ompolning (destruktion) förhindras!?!? Längre ner än så vill man nog inte urladda en cell tycker jag.? Jag har sett tillverkare som rekommenderar 1.0V för NiCd t ex.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det där stämme så skulle dioden uppföra sig som ett batteri med 0,7V spänning och oändlig energi.... Dioden kan inte mata 0,7V den tar 0,7V.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nä, den bara leder förbi cellen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När cellspänningen är -0,7V ja. Då är det liksom lite sent.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Danei;

OK, jag har testat idag och du har rätt! Men faktum är att det fungerade ändå inte så dumt trots allt. Jag använde schottky dioder och (precis som du sa) blir det en felvänd spänning över den cell som först kommer ner under noll i det här fallet 0.52V. Men när jag mätte strömmen så var den väldigt liten endast 2 3mA baklänges in i cellen. Det krävs en högre backspänning för att det skall drivas en ström bakvägen in i cellen. Detta är mätt på 1700mAh celler med en urladdningsström på 1.2A. Slutsatsen blir att min teori var felaktig men att dioderna faktiskt skyddar cellerna trots allt. Bättre med dioder än utan alltså! Tack för att du är vaken danei! :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag vet inte hur mycket backspänning som är skadlig. Finns det någon annan som vet det?
Skriv svar