flugdödande racket

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Grejen med den höga spänningen är inte att flygfän har en viss motstånd men att spänningen är strax under överslagsspänningen. Den behövliga spänningen beror alltså på avståndet mellan strängerna samt på vad som ska till att bryta genom flugans keratin-exoskelett.

När flugan då passerar mellan två trådar sänks överslagsspänningen, en gnista bildas och flugan får i sig en (enligt flug-mått) anseelig mängd energi och blir till varm korv direkt!

Tack vara flugans innehåll av salter kommer dens kropp att fungera som en liten ledare och om det behövs 1 mm kortare avstånd för att det ska slå över mellan tråderna kommer en fluga på 1 mm att utlösa en gnista = adjöss fluga!
platinum

Inlägg av platinum »

Skulle man inte kunna göra något med en tändspole från en bil??
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Hej på er flug dödare :D

Jag funderade på att göra en rått dödare på samma princip uderligt ord :?
Sätta den där råttorna går :P eller brinner upp :D
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Råttan kanske bara blir lite vådaskjuten o springer me fyr i pälsen in under golvet för sista vilan.
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

jag har byckt en "stunt-gun" snarare som en elpenna eller ett el spel men jag tog bare ett 9v batteri och en kopparspole (tror ca500 varvs) ock stoppade in en spik i spolen satte imot 2 kopparpkplåts bitar mot batteriet höll i mettalbitarna medans jag satte dom mot spolens ändar å inget hände när jag sedan tog bort spolen från batteret komm en hyffsad stöt
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

:shock:
Biker hmmm tääänkte jag inte på dårå :lol:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

fesoj: om du vill att någon ska orka läsa vad du skriver (vilket man får förmoda eftersom det annars skulle vara slöseri med tid att skriva det) så kan du väl skriva ordentliga meningar samt tänka lite på stavningen.
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

män skit i att läsa d då :shock:
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Är ju precis vad jag gör.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

>Fesoj_92
Jag tvivlar på att du får några ordentliga svar om du inte skriver på ett begripligt språk.
Om du nu har svårt att skriva eller vad nu anledningen är så använd ett rättstavningsprogram innan du gör ett inlägg, det skulle underlätta för alla.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

även rättstavningsprogram har en gräns för vad dom tål :wink:
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

fesoj_92> Du verkar väcka anstöt vad du än skriver. Lägg nån minut på att läsa igenom det du skriver innan du postar, så slipper du att alla blir arga och bitchar på din stavning. "If you can't beat them, join them"..

Nu till det roliga. Jag har en liten ide här... Om det är hög spänning vi vill åt här så har jag ett tips. Om man köper lysrör till datorn, så fljer det med en liten "inverter", eller snarare en liten "voltboost". För det den lilla grejjen gör är just att öka spänningen (och sänka strömmen).

I den jag har (märket Bitspower) så är ingångs spänningen 12v. Utgångspänningen är 580v (plusminus 40v) med strömmen 5mA.

Om man helt enkelt la denna spänning på det viset som beskrivs tidigare så kan man nog slakta flugor rätt bra! (nu är det billigare att köpa en riktig, men den här kan man även köra på frugan när hon inte vill laga kaffe ;))
platinum

Inlägg av platinum »

Finns ju annars sånna och bygga :wink:
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

såklart :D... men som tips bara.
platinum

Inlägg av platinum »

Hehe mm...... :)
Skriv svar