Fejkad Geigermätare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Haha, någon reagerade :D

Det står iaf:

"Caution: Do not
operate this unit
without proper
SEP field in place"

Och vad ett SEP field är... här är en bra beskrivning:
SEP Field n. - Somebody Else's Problem field.
An SEP Field is used to hide something in plain sight. This phenomenon works on the principle that the human brain will filter out impossible objects and situations so as to preserve the sanity of the owner of the brain. When an impossible object or situation is encountered the brain decides that it is somebody else's problem and promptly deletes it from its perception of reality.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har tillverkning av SEP-fältsgeneratorer. De fungerar alldeles förskräckligt bra. Lite dyra eftersom de bygger på en hemliga formulation (så heter det väl nu i reklamsammanhang, inte att förväxla med det åldriga formula).

Sätt in 17,000:- på mitt konto 567784-6754-8643 på Bank Of Cayman så skickar jag en.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

På motstående sida mot den där texten om SEP field står så finns denna text:

"Item no.CDV-42
Model no.6x9
Ser.no.74656
Golgafrincham instr.co
25924 Vassilian""

Om någon hittar alla referenser i den texten utan google så är jag imponerad, allt är Sci-Fi referenser och inget nummer eller så är slumpmässigt valt eller har med bilstereo att göra :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Douglas Adams
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns faktiskt en del i den senaste texten som inte har det minsta med honom att göra :)
bearing

Re: Fejkad Geigermätare

Inlägg av bearing »

Hur reagerade ungarna på apparaten?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Helt fantastiskt, dom levde sig verkligen in i äventyret och hjälpte vår agent att spåra upp "kärnstridsspetsen",
dom lyssnade noga medans han svepte fram och tillbaka med mätaren och pekade ut vilken riktning dom skulle gå,
att det egentligen var agenten som styrde mätaren var det ingen som listade ut.

kärnstridsspetsen misslyckades vi sedan med att desarmera helt på grund av "agentens" klantighet att klippa den blå i stället
för den röda sladden, men vi lyckades i alla fall få ut kärnladdningen innan dess så det var bara "detonatorn" som exploderade :D

Kärnstridsspetsen var en kon gjord av kartongskivor och klädd med aluminiumfolie med ett lock längst bak
som man kunde skruva av och där satt en grön lysstav som var själva kärnladdningen, till öglan på denna satt
en röd och en blå sladd.

den riggade "Explosionen" (i kinaskotts-storlek) sprängde sedan denna kon till "småbitar" när vi hade försatt oss i säkerhet.

På det hela taget, riktigt kul äventyr ^_^
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Meduza skrev:Som jag skrev tidigare i en annan tråd så höll jag på att fixa en fejkad geigermätare,/...
Snyggt, men jag hittar inte den tråden. Vill gärna läsa mer om upplägget med "kärnstridsspetsen" osv, gärna bilder på den också. Lät som ett riktigt spännande äventyr för barnen - och kanske även för mig, fick aldrig leta efter sånt när jag var barn... :(
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Var du scout???
Vi håller på med sånt här mest hela tiden, skitkul.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det gäller ju att vara scout i rätt kår och med rätt ledare också, varierar ju
väldigt mycket beroende på vilka ledare man har och vad dom tycker är kul att anordna :)

Men scouterna tycker det är fantastiskt kul.

Är du scoutledare rekommenderar jag starkt att gå denna kurs:
http://ak.aventyr.org/

På avdelningen jag är så är vi lika äventyrstokiga hela bunten, så det blir en hel del sånt här...

...ni skulle bara hört polisen när vi ringde och frågade om det fanns några
problem att släppa ut en hord med zombies i ett bostadsområde för en kväll... :p

Fräsen: hmm.. tror faktiskt inte jag har lagt upp en bild på våra "stridsspetsar" någon gång... ska se om jag har någon bild liggande,
men annars är det i princip en kon av pappskivor ungefär 30cm hög och lite under 20cm i basen med en bottenplatta av plast
med ett hål i mitten som passar en hushållspappersrulle som är limmad i centrum av konen, i röret som bildas av rullen sticker man sedan in
en lysstav smältlimmad på en liten plastskiva som man vridlåser mot två limmade fästen... vet inte om du förstog mycket mer av min beskrivning...

EDIT: snabb sketchup av "striddsspetsen" från minnet:
Bild Bild
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Var ju aldrig scout... men ändå. Läste om äventyren i din länk. Går barnen verkligen på allt? De kan väl isåfall inte bli lurade mer än en gång. Faran ligger väl i ifall det är skarpt läge nästa gång och de tror att det återigen är ett äventyr?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det handlar inte om att att dom ska "gå på" allt, det händer väldigt sällan, det handlar mer om att leva sig in i leken och fantasin gör att det blir "verkligt",
att försöka lura i 14-åringar att allt är på riktigt är lönlöst, det är dom alldeles för smarta för att inte se igenom,
speciellt våra scouter som har upplevt en hyfsad mängd äventyr i den åldern redan...

99,5% av barnen vet ju helt och fullt att det bara är deras gamla vanliga ledare och känner ju igen oss väl, men lite utklädningskläder,
rekvisita och en stor dos teater gör det hela till ett äventyr, det handlar om att ha kul helt enkelt och kanske lära sig ett och annat på vägen :-)

Sen är det ju väldigt kul att göra det så snyggt och verkligt (eller overkligt i vissa fall) som möjligt, inte minst för oss ledare :)

Är ju inte precis så att våra scouter tror på att det finns trollgubbar i munkkåpor som kastar eld med händerna, trots att dom har sett det på våra äventyr.

Zombieäventyret det står om var jag btw inblandad i för drygt ett år sedan :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Okej... tänkte väl att dagens unga inte är så lättlurade.

Spelade du zombie eller professorn? :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Professorn naturligtvis :D

Jag spelade lite senare även representant från Smittskyddsinstitutet som kollade dom vid
gränskontrollen och sprayade desinfektion samt scannade efter zombiesmitta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag förstår inte, varför fejka en kärnstridsspets?
det finns ju riktiga

:badgrin: :tyst:
synd att ni är mer åt detta hållet till, då kanske jag hadde kunnat ordna något lite mera realistiskt irl :vissla: :mrgreen:
Skriv svar