Dags för ETA:s elektronikauktion 2008

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Spektrumanalysatorn gick för 10500kr ;D.

Hade velat fått en bänkmultimeter, men de drog iväg i pris. :(

Fick dock en hel del bröte för 160 kr, mestadels från komponentbaren :D
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Fick med mig en programmerbar multimeter hem för 150kr, var sagt att den skulle vara testad och fungerande men det visade sig att den som skrivit den lappen förmodligen luktat lite förmycket på spritpennor eller liknande - den bara piper och vägrar när jag kopplade in den här hemma.
Ångrar att jag inte drog till lite till på den dual xeon med 2gb minne som nu såldes för 400 spänn, den skulle ha gjort sig så fint här hemma...
Fick annars med mig lite prylar ifrån komponentbaren jag med, tyckte på det hela att det var skoj och kommer utan problem att gå dit igen nästa år.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Oj, det var ju riktigt mycket folk härifrån som var där. Nästa år så får vi ju träffas i samband med auktionen. Kanske mat eller en fika. Jo, kul är det! Det är inte bara för alla roliga köp som man går dit! :D
peter555

Inlägg av peter555 »

Det lät som rimliga priser vi kanske skulle arrangera en gruppresa nästa år.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"Men någon får förklara logiken vid insläppet?"
Jag var faktiskt den ena killen som släppte in folk, i randig tröja :). Givitvis var tanken att folk med biljett skulle få en stund för sig själva för att kunna ta bra sittplatser. Dock sa den andra killen som stod med mig spontant att resten kunde stiga in och sen var det kört. Lite konstigt att folk gör såndant utan att råd fråga t.ex mig brevid, hmm.

Senare stod jag i komponent baren, och där var jag inte snäll mot några prutare. Stor skillnad på folk, vissa prutar på ett 2-kroners-relä andra ger 10 kr för något som kostar 1 kr, osv.

EDIT: Rättade till stavfel.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag var där för typ 18 året i rad eller så...

Jag köpte inte så mycket i år men är nöjd ändå.
Hade sneglat lite på Speccan som ju blev auktionens dyraste rop, hoppade dock av halvvägs eller så...

Jag fick iaf med mig lite kul saker.
* 30st "antika" Ericsson P305 400Mhz komradio. Skall användas för diverse radioexperiment nån gång i framtiden. (borde väl skaffa amatörcert först)
* En rejäl hög med nya EAO brytare och kalotter i blandade färger från baren
* Två Ericsson eb103 eller vad dom nu heter...
* Ett gäng snygga pultlådor både med och utan innehåll...

Insläppet var ju inte så lite oorganiserat i år igen. Är det så svårt att släppa in 1-25 sedan 26-50 och så vidare? Nu gick ju folk in lite som dom ville eftersom ingen (inte ens vi som stog långt fram) hörde att dom skulle släppa in 1-50. Det är ju bra om den som är dörrvakt har skinn på näsan och vågar stoppa folk med fel biljett eller utan biljett vilket inte skedde... Tala ur skägget och organisera mera!

Och man kanske borde funderat över när baren skulle öppna en liten stund innan man släppte in folket ist för att komma på att den skulle stängas "för sent"... Dessutom fick ju flera personer handla bara för att dom plockat ihop en hög saker innan den skulle stängas. Bla irriterade sig några jag pratade med på en herre som köpte en enorm hög med eftertraktade rör innan stängningen.

Sedan kanske det borde vara lite mera koll på priserna i baren. Jag fick betala en summa och polaren en annan summa för samma sak! Antingen är det anarki och då är det bättre att ta t.ex. 20kr för en påse blandat eller så får man ha fasta priser eller iaf prata ihop sig lite. T.ex. någon sa 1:- / st för glödlampor en annan sa 5:-/paket med 100st glödisar...

Iaf så var det en av årets höjdpunkter som vanligt! =)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"Tala ur skägget och organisera mera!"
Ska framföra det till ETA-gänget. Tyvärr var det första gången som jag var med på aktionen och hur insläppet skulle skötas hade jag bara hört lite rykten om. Folk stressade in så det var lite svårt att stoppa dom, men några fick vänta på sin tur iaf. Att inropet inte hördes måste bero på allt tjavs eller min skånska :). Tala högt och tydligt kan jag göra vilket jag ofta har fått beröm för särskilt i lumpen.

Angående priser i komponentbaren fanns det vissa fasta priser. Vi hade kommit överäns om att inte ge mängdrabatt vilket bara leder till att godbitarna tar slut snabbt. Dessutom har ingen fått några rör billigare än andra då de som inte säljs sparas tills nästa år.

Själv lätt jag mig inte fångas av några prutare, folk klagade särskilt på pc-datorna, men alla blev sålda ändå till sist.

EDIT:
Framför gärna mer kritik som B1n4ry vilket jag tror är nyttigt för framtida aktioner.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ska börja med att tacka alla besökare för att ni ville komma och framför allt alla medlemmar som jobbade och gjorde att vi kunde hålla ytterligare en auktion och hålla traditionen (och föreningen) vid liv.

Sedan är det mycket uppskattat att ni kommer med konstruktiv kritik, vi tar givetvis det till oss och försöker göra nästa års auktion ännu bättre. Tex så kom det ju önskemål efter förra om att börja tidigare vilket vi nu gjorde. Och det fungerade denna gången bra från vår sida så nästa gång lär vi börja ungefär samma tid. Denna gången var komponentbaren på ett ställe i lokalen med mera ljus vilket var ett problem förra året (när besökare själva använde mobiltelefoner att lysa upp med såg vi helt klart att det var ett problem).

Vad gäller turerna kring insläppet och komponentbaren så får vi kolla över varför det blev så rörigt. Om det nu var så att det var någons oerfarenhet eller kanske för många som ville bestämma som var orsaken, jag själv har inte koll på hur de bitarna sköttes i lördags så jag kan inte ge några specifika svar.

psynoise: Du kanske är auktionskommittématerial inför nästa år, trots din skånska? :)

Nu kommer nog ETA ligga i dvala en tid framöver :) Jag själv jobbade 06.00 till 02.00 i lördags, kan säga att igår kändes det som en redig baksmälla.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

eqlazer:
Haha kanske, det var roligt att vara med så nästa år kan jag lätt tänka mig att arrangera mig mer i aktionen.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Att auktionen började tidigare var jättebra!
(men visst saknar man åren då den höll på till kl 02 eller längre...)

Det mesta var ju som vanligt kanonbra! =)
Rörigheten vid insläppet glömmer man ju fort när man väl är inne! =)

En annat liten sak som var lite jobbig men som ju inte är arrangörernas fel var att folk pratar oavbrutet, gärna stående mitt i "publiken". Stör ju lite om man inte hör och ser utroparen!

Men som sagt, på det stora hela var det ju kanonbra och jättetrevligt som vanligt!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Vi får se till att ta tag i insläpps- och bar-problemen nästa år!
När folk kommer flera timmar i förväg för att kunna köpa sin platsbiljett känns det lite oetiskt att inte sköta insläppet som det skall!
Vet inte än vad som blev fel i komponentbaren men det är under utredning.
Jag kan inte nog understryka att vi är tacksamma för sådan kritik, droppa gärna ett mail efter auktionen så skall vi försöka bättra oss.
Tyvärr så är vårat problem att vi har stor omsättning på arbetare, de gör ett jättebra jobb, men det är få som är med flera år och därmed har med sig erfarenhet.
Men som sagt, vi jobbar på att bli bättre.

//marvin ("Britta")
"Ordf 06/07"
"Sekr. 08/09"
rand_althor
Kontakt:

Inlägg av rand_althor »

Alltid lika kul, även om jag nog tillhör de "yngsta av de äldre"...

Tyckte det var bra att auktionen började tidigt.

Precis som B1n4ry (som jag fö. var där i sällskap med), så blev jag lite konfunderad vid insläppet, eller rättare sagt redan vid biljettsläppet. Vi var tre personer efter varandra som köpte varsin biljett, men det skiljde vida på numren på biljetterna...?
Sedan logiken vid själva insläppet har ju redan varit uppe så den punkten lämnar jag därhän.

I övrigt tycker jag att det mesta var bra, förutom det gamla vanliga att det iblnd känns som att ett visst objekt ropas ut för 6:e gången, ibland kunde man kanske önska att försäljningen skulle flyttas till baren lite tidigare, t.ex PC-datorerna kändes som att de auktionerades ut lite väl länge.

Och så tyckte jag att det var lite synd att de som hade ringande mobiltelefoner inte fick typ en bandrobot eller så att släpa med sig hem.... ;)

Men i det stora hela, kanonbra som vanligt.
Jag fick med mig tre Ericsson eBox:ar och en ej bootande logikanalysator hem. Får se om det går att skrämma liv i den.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Vi hade ett litet utvärderingsmöte igår kväll. Så nu vet vi vad vi gjorde fel och alla dessa erfarenheter ska vi försöka få med oss till nästa år så vi kan göra det ännu bättre.
Mycket av det vi avhandlade gällde komponentbaren, när den ska öppnas, stängas, priser osv. Vi får helt enkelt se ifall vi lyckas nästa år :)
rand_althor
Kontakt:

Inlägg av rand_althor »

Idag sparkade jag liv i den logikanalysator jag inhandlade (HP16500A), en ny system diskett så var allt frid och fröjd. Nu saknar jag bara själva probkablarna, dvs de små korta från flatkabelkontakten ut till enstaka probar, ingen som har nåt sånt som ligger å skräpar?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har men de är inte till salu, har du tur kan du hitta såna på Ebay men de brukar vara dyra, räkna med ett par tusen kronor för en komplett uppsättning.
Skriv svar