Givaren i en bränsletank

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Bensinångorna har för hög koncentration (överkarbonerat) och fattar inte eld. Bensinen är som farligast vid MINUS 20 till 25 grader C då avdunstningen minskar och blandningsförhållandet blir brännbart och explosivt.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det där låter allt lite väl naivt. Ingen som gått en kurs i heta arbeten? Här i kommunen så fanns det en kursledare som brukade demonstrera det där med bensin. Han hade slagit i en skvätt i en plastdunk och hade en stubin av något slag till. Sedan fick det stå ute och safta till sig i solen en stund. Att blandningen skulle bli för fet stämmer inte........ Den herren lever inte längre idag då han strök med i en olycka då han inom sitt jobb skulle bränna upp tomma dunkar.

Mikael
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag gissar att du har mer bensin än så i tanken. Det är inte många ml för att få en sådan blandning. Men om du har mer bensin i dunken så får du inte den effekten.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Ska det vara så svårt att fatta att det behövs syre för att det ska brinna.

Var försiktig om du provar detta.
Om du tar en nästan tom flaska med t-röd eller liknande och sätter en brinnande tändsticka vid öppningen så händer inte mer än att gaserna brinner utanför flaskan.
Klämm på flasklan så att det kommer in lite luft och gör om samma sak igen så ska du se på fart.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Nu har ajg testat, kanske ger svar på något...

Tog en snusdosa och borrade ett hål i sidan.

Vid första försöker tog jag en droppe bensin i hålet och skakade, tändare framför hållet. Jag blev döv och snusdossan flög långt iväg.

I nästa tog jag mer än tio droppar och gjorde på samma sätt som ovan. Började bara brinna ur hålet och sen ingenting.

I tredje och sista försöket gjorde jag två hål på var sida och gjorde om försök nummer 2. Samma till en början men sen smälde det. Gissar att den då drog in syre från det andra hålet när tillräckligt med bensin var borta..
Malm

Inlägg av Malm »

Precis, och då kan man utan större ansträngning tankesimulera (:lol:) hur det skulle gå om man tände eld inuti en stängd tank. Utan en perfekt blandning så brinner det inte särskilt länge.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vid perfekt blandning brinner det inte heller länge :badgrin:
Malm

Inlägg av Malm »

Nej, det är ju sant :twisted:
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

zeus: Där ser du att det kan vara farligt att snusa :lol:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag snusar inte.

Och ska jag vara helt ärlig var det inte en snusdosa utan en lock till en borrbox oxh tejp. Orkade bara inte förklara och tog något liknande.

Funderar på att fylla den med väte-syreblandning, men vet inte om jag vill vara i samma rum då.
Malm

Inlägg av Malm »

Vad sägs om fjärrutlösning? :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

:badgrin: :twisted:

Ska först bli klar med baren.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Malm

Inlägg av Malm »

tusse: Det där är helt bisarrt. Hur fan kan man lagra 2000 ton högexplosiva ämnen mitt i en stad!?

Man ser ju på bilderna hur jävligt det är.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Var det inte för något enstaka år sedan som det hände i stort sett samma sak i Enschede, Holland?

Eller var det ett flygplan som kraschade där?

Internet globalt påverkades eftersom högskolan/universitetet hade en av de större publika ftparkiven där har jag för mig

EDIT:

Nej, det var 13 Maj 2000 som en fyrverkerifabrik exploderade där.

Holland: Svår olycka i fyrverkerilager
20 människor omkom och 562 skadades när 100 ton fyrverkerier exploderade vid en brand i ett lager i Enschede i östra Nederländerna i går.

100 ton, det är lite mer än de 2 ton som danskarna tros ha haft....
Skriv svar