Hjälp med att dimensionera BLDC motorer till ROV *Avslutat*

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Gimbal: Det är ju just det jag behöver hjälp med. Tycker du att jag borde satsa på mindre motorer? Kan du ge mig ett exempel på vad du tror skulle passa bättre? ROV:en är inte tänkt att ta undervattensrekord i hastighet :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

OK, nu har jag beställt hem 2 st av denna .

De lär väl komma om några veckor och då får vi se huruvida jag är helt ute och cyklar eller inte...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Annars har DX ett par som ser nice ut.

Jag tror inte att man behöver ha så mycket kraft på en ROV om man inte vill sätta nytt fartrekord :wink:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tja, jag får ta det som en bonus om jag sätter nytt UV rekord. Annars verkar dessa motorer vara rätt trevliga med sin gängade stång som borde passa perfekt i de propellrar jag just beställt och att de var såpass öppna (och relativt billiga förstås).

Det förutsätter att 4M faktiskt betyder M4 och inget annat men jag vågar inte fråga om det utan chansar på att det är felstavat på hemsidan. Ibland är det bättre att leva på hoppet... :)
Croaton

Inlägg av Croaton »

Skall bli intressant att se hur detta artar sig!

Hur tänker du driva/styra motorerna? Bygga en egen H-brygga eller?

/Croaton
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nä, jag tänker köpa färdiga BECS:er som jag kopplar till ett mikroservosystem som sedan styrs av någonting som jag inte riktigt har kommit överens med mig själv om ännu (pico-itx, foxboard...).

Något servostyrsystem måste jag ändå ha till kamerans pan & tilt så då kan jag lika gärna styra motorerna från den också.

Anslutningen till ytan blir nog vanlig ethernet med extra kabel för kraftmatning. Ev. så kan man montera in batterier i ROV:en så att den största delen av strömmen tas via batterierna och inte via ethernetkabel. Men inte heller där har jag riktigt bestämt mig ännu.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag undrar hur långt det skulle gå med WiFi under vattnet? Antagligen inte många dm pga. den höga frekvensen.. :/ men det hade varit roligt att testa :)
Croaton

Inlägg av Croaton »

JonasJ: Smart, blir ju smidigt att kontrollera både motorer och pan/tilt med en servokontroller av något slag.

squiz3r: Vanlig 802.11 b/g fungerar nog inte så bra, men jag har sett att en del kör med fiber.. men det känns dyyrt. Har för med att man körde med biologiskt nedbrytbar fiber på någon av Titanic expeditionerna. Där hade ROV'n en rulle med fiber som den matade ut bakom sig och sedan så kunde dom klippa fibern när den hade återvänt till mini ubåten.

/Croaton
kato

Inlägg av kato »

Hej.
Håller själv på att bygga en ROV.
Bild på nuvarande modell:
Bild

Blev skrämmande likt videoray. Men jag måste säga i mitt försvar att jag såg den konstruktionen långt efter jag gjort min.

Har inte kommit så långt, köpt propellrar från Graupner dia.60mm och svarvat ringen runt en propeller.

Bild

Kommer att överföra kraften från motor till propeller med magneter.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"jag såg den konstruktionen långt efter jag gjort min"
Det är rätt naturlig form på den, det blir lätt så av någon anledning.. :) Jag började bygga på en som bestod av en 1,5L PET-flaska och två 0,5L sidorna. Den blev ochså ganska lik..

Förövrigt så har jag skissat lite tidigare på ett system för att få u-båten att gå upp/ner utan propelrar. Det är liknande princip som barlast tankarna på stora u-båtar som man fyller med luft eller vatten, men för att man inte ska behöva slösa på massa tryckluft tänkte jag mig en luftfyld cylinder (något övertryck i den) som man sätter en liten el-motor i som kan göra den längre/kortare. På det viset kommer den få olika densitet. Dock har jag inte lyckats med att få den tät.. Men sånna packningar som man har i hydralcylindrar borde ju fungera?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

kato: Tjusigt! Jag är nöjd om min flyter. Utseendet bryr jag mig inte om :) Kan du avslöja lite mer hur du tänker överföra kraften? Har du några skisser på det?

squiz3r: Vad är fördelen med ett sådant arrangemang jmf med en propeller som drar den upp och ned? Det känns lite stökigt att få till. En del (hemmabyggen) ROV:ar som jag har läst om, har en gummiblåsa som man fyller med vatten inuti ROV:en. På sätt väger ROV:en mer och sjunker. Då behöver du inte mäkla med tryckluft.

Har läst lite mer om FoxBoard och funderar på om inte den skulle passa perfekt. Dock vill man gärna att ROV:en är helt vattentätt. Man vill inte slänga ~1500 kr i sjön så att säga :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Risken med propelrar är ju att det fastnar saker i dem, är ju inte så kul om det fastnar något i den så att man inte kan gå upp till ytan 8), men det är ju kanske inget problem om har sladd till den..

Annars tycker jag det blir lite coolare effekt när man kommer hoppandes upp ur vattnet med en sån :lol: (inte så lätt att göra med propeller)
kato

Inlägg av kato »

Jag tänker överföra kraften så här:
Bild

Magneter på inre "klump" och magneter på hylsan från motorn. monterat varannan + och -

Ska förhoppningsvis få klart en motordel nästa vecka så jag kan trycktesta ner till 30m. Jag är inte nöjd med detta djup, men har ingen tryckkammare och det är den djupaste sjön i närheten.

Tänkte placera batterier i motor/lamp-rören.
Och för att dra kablar mellan kropparna tänkte jag sätta egensvarvade slangnipplar likt på bilden:Bild
och sen silikonslang mellan. Kommer att krävas mycket innan det läcker. (förhoppningsvis) :D

Hoppa?:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

kato: Jösses, vilket ambitiöst projekt :shock: Det får mitt eget att verka oerhört fjuttigt...

Vilket djup vill du komma ner till? Skulle vara kul om du kunde fixa lite bilder på motordelen när du får den/gjort klart den!
gotis

Inlägg av gotis »

hade en del planer för några år sen, kom fram till att propeller för att dyka å stiga och bogpropeller för att styra skulle funka bäst, samt att stora lågvarviga propellrar e att föredra, varför vet jag inte men de flesta jag sett på film är lågvarviga. :razz:
Skriv svar