ECU till en bil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Lite bilder under resans gång.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Med tanke på leendet så misstänker jag att resultatet blev lyckat? :D
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

:lol: :lol: :lol: :D

Men nice och intressant projekt, väntar med spänning på resultatet. :) :tumupp:
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Se där kom leenden! :P

Jag har nu kommit till det stadiet att kommunikationen mellan ECU:n och laptop fungerar utan problem.

Nu återstår att läsa på ordentligt om hur man får igång motorn. Det är en hel del variabler som skall matas in. Ett urval av variabler är t.ex.

*Spridarstorleken
*Cylindervolymen
*Typ av bränsle
*Tändningstyp

Osv

Det som har varit lite knixigare var att ställa in wheel decoder. Alltså vilken typ av hjul som triggergivare läser av på. I mitt fall en 60 tänders hjul varav två är tomma och fungerar som triggerpunkt tror jag. Sen är det andra uppgifter man får mata in.

Ska ägna några dagar åt att läsa vad varje inställning man går igenom sedan har för faktiskt betydelse. Lite problem med de tekniska termerna.

Jobbar fr.o.m. nu själv med projektet och tackar min kompis KLAS för den stora hjälp han har bidragit med!
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Har nu idag försökt att starta upp motorn men inte lyckats. Lokaliserat felet till att det inte kommer någon signal från VR givare. Den givare som känner av när det går ett varv med motorn.

Allt stämmer så långt med inställningar av 60-2 hjulet. 60 tänder 2 saknade som markerar ett varv.

Har kollat troubleshootings på denna sida: http://www.megamanual.com/ms2/V3trouble.htm

Trolig orsak är detta:
10)
Jumper VRIN to TACHSELECT on the bottom side of the PCB (near the DB37, opposite the heat sink. Har nu gjort detta.

Jumper TSEL to VROUT (Or VROUTINV if you want the VR input to be inverted) on the bottom side of the PCB, near the center. Har nu gjort detta.

Felet kvar.

Det finns två trimpotentiometrar som man får justera för att få in en signal som blir fyrkantsvåg då. (Tror jag, är inte så kunnig)

Hur man justerar det visas här: http://www.megamanual.com/ms2/vradjust.htm

Fråga om ni tycker jag är otydlig och pratar i nattmössan!
Hillman

Inlägg av Hillman »

knutte skrev:Hilman
Sätt en kondensator på plusmatningen till lambdasonden så skall det gå fint sedan!
Har redan testat det och en hel drös andra grejor. Har startat en tråd på innovates supportforum och fått en del tips på grejor att testa men inget som har fungerat hittills. Har ett par smågrejor kvar att testa nu i helgen men jag har inga större förhoppningar om att det kommer att hjälpa.
Vet inte riktigt hur man ska gå vidare sen.

Köpa en till sond från samma ställe eller punga ut med dubbla pengen för en sond från någon annan tillverkare?

Hur som helst kommer jag skära upp lådan med elektroniken efter helgen om jag inte får det att fungera och se om det är nåt man kan ge sig på själv för att fixa.
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Lite offtopic men svar till Hilman

Kan du skriva ner i punkter vad du har försökt och gjort för att lösa lambdaproblemet?

* Kondensator
* Osv.
Hillman

Inlägg av Hillman »

Listar det jag kommer på har säkert glömt något. har strulat fram o tillbaks med denna i ca 3 månader nu.

* Laddat in ny firmware
* Laddat in gammal firmware
* Sett över alla inställningar
* Kollat att termineringspluggen och alla andra anslutningar är korrekta
* Jordat direkt på batteriet
* Jordat i chassiet
* Dragit helt separat jordkabel enbart till LC-1 och MS direkt från motorn
* Anslutit plus via MS reläkort
* Anslutit plus direkt till bilbatteriet
* 2200uF konding på matningen till LC-1
* Extra skärm på allt kablage
* Ferriter på allt kablage
* Kalibrerat ett flertal ggr, bland annat med nyladdat batteri (alla kalibreringar med sonden bortskruvad)
* Kollat så sonden blir varm när spänningen slås på
* Kört med LC-1 endast ansluten till MS
* Kört med LC-1 endast ansluten till Logworks

Tilläggsfakta: Kör med MS II v3, Windows Vista och COM->USB från Jula

Loggarna jag har gjort har sett identiska ut i MS och logworks när jag kört dessa samtidigt, värdet slår från min till max mest hela tiden.

Det jag ska testa imorgon är att rycka ur alla andra usb-enheter ur datorn när jag kör logworks samt att jag ska ställa in ett helt eget fräscht bilbatteri endast till LC-1 och inte koppla in MS på den.

Jag tycker en av trådarna i deras supportforum har en rätt passande rubrik för denna produkt.

"Yet Another LC-1 Lost Calibraiton - Are kids building these? "
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Hillman: Kolla dina pm
Användarvisningsbild
knutte

Goda nyheter!

Inlägg av knutte »

VR sensor potentiometrarna är nu justerade och vad vi förstår är det rätt inställt. Det visar varvtal och vi får gnista. Gnista blir det om VR-sensor fungerar!

Idag har vi fått igång motorn i ett par sekunder. Men sen dog den.

Vi har försökt fram och tillbaka och justera förtändningen till ett lämpligt värde men inte hittat något bra värde ännu.
Vi har labbat lite med bränsletabellen men inte fått det bra och inte kunnat starta med det.

Vi har även satt dit ett nytt batteri (lånebatteri men vad spelar det för roll?, batteri som batteri!!)

Senare tog jag ur stiftena och kolla och där såg jag allihopa var blöta. Så jag misstänker starkt att det är väldigt fet bränslemängd som gör att gnistan inte orkar tända bränsleluftblandningen.

Imorgon blir det nya försök. Fulladdat batteri och sänkt bränslemängd tror jag blir susen!

:)
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Motorn har hoppat igång litegrann försiktigt men dör efter ca 5-10 sekunder. Återstår att justera PWM vid olika grader.

Sen har även startmotorn pajat. lämnat in den till en expert och kolla vad det kostar att reparera den.
Användarvisningsbild
knutte

Glada nyheter

Inlägg av knutte »

Hej elfolket! :P

Nu har jag äntligen fått igång bilen på tomgång och lite gaspådrag. Bilen har stått stilla hela tiden så ingen belastning har då funnits.

Det största problemet vi (arbetar med en till) haft att göra med är att ställa in tändningen och tändinställningar. Vi har gått fram och tillbaka på olika inställningar och fått motorn att fungera sådär innan vi gjorde helt om på triggerinställningarna. Då fungerade det klockrent sedan.

Det som är kvar och göra är att kolla hur mycket ström klarar megasquirten att driva. För och se om den orkar driva ett relä till tomgångsmotorn. Nu får man ha lite gaspådrag för att hålla tomgången...

Återkommer mer med nogrannare beskrivning av inställningarna vi gjort för jag har inte fattat det själv riktigt.. :S

/ Knutte
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Det är riktigt kul att se när folk håller på med sånt här!
Man blir då själv så sugen att dra igång ett jätte projekt och göra en egen databox.
Vilket inlärningsarbete det skulle vara men det skulle nog vara snudd på omöjligt för någon som mig att lyckas.

//Emil
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Fördelen med megasquirt är att det är väldigt detaljer och står exakt hur du ska göra utifrån de förutsättningar du har!

Om du vill löda ihop ett själv finns assembly instructions. Räkna med att det tar ett par kvällar. Kanske en helg.

Vissa saker är självklara att löda dit men ibland får man stanna upp och avgöra vilken typ av sensor man har och löda och bygla om. Det står i instruktionerna.

Sen frågar man alltid massa annat folk som har gjort detta förut och kollar manualen. Så mitt tips är: VÅGA!

När du väl fått tummen ur kan du inte sluta! :P lovar dig
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jo, du har rätt. Man kan alltid köpa boxar och så men att bygga en egen de skulle vara toppen.
Jag har hållt på med köpta databoxar (VEMS) men att bygga en helt egen från grunden och se om man änns får motorn att gå skulle vara grymt. :)

Men det enda som står ivägen helta tiden är hur alla sensorerna fungerar.
Jag har inte orkat/hunnit suttit mig in ordenkligt i det än men ska försöka få tummen ur och börja till sommaren.

//Emil
Skriv svar