Energiomvandling av kollapsande magnetfält till elektricite

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Lite spännande projekt ändå...

Ok, det finns inte en chans att den genererar mer energi än den gör av med, men det kan ju vara kul att försöka komma fram till varför folk tror att den gör det. :D

Saken är ju den att när man tar ut energi för att ladda det andra batteriet så bromsar man upp rotorn.
peter555

Inlägg av peter555 »

Slit bort förkopplingsmotståndet i glimlampan så blir det nog rätt spänning.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nu blev jag också sugen på att bygga en liten bedini-motor :P
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Ja jag håller med.det är väldigt mycket pengar för något som med all säkerhet inte kommer att fungera på grund utav macroskopiska fysikens lagar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vem håller du med, att det är mycket pengar för något som inte kommer att fungera?
Det finns folk som super bort mycket mera på mycket kortare tid. Vad lär sig dom annat än att bakfyllan är olika från morgon till morgon?
Frågan är väl också hur bra eller dåligt det kommer att fungera, eller hur! Dessutom hur värderar man den erfarenhet man får!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tycker inte du ska sluta! Detta är ett intresant projekt, dock ser jag det som självklart att den inte är en "evighetsmaskin" eftersom man bryter mot fysikens första(?) lag.. :) Men det kommer bli intresant att se hur bra den fungerar!

Och dessutom kommer du säkert ha lärt dig mycket efter detta projektet!

Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Mindmappaer. Håller med motor mannen :P Missade att det fanns en till sida så trodde mitt inlägg kom direkt efter hans. kan förstå att de blev förvirrande.
seld

Inlägg av seld »

Varför använder du inte med ett cykelhjul till att börja?
Användarvisningsbild
energyrikard

Hjul fixat

Inlägg av energyrikard »

Hejsan,

P.g.a. mkt att göra på jobbet, med familjen samt att jag är mitt inne i en flytt, så har jag varit tvungen att packa ner alla prylarna i en kartong för att återuppta arbetet om 10 dagar.

Dock har jag hittat ett perfekt hjul! Det var nämligen en av de svåraste grejorna att hitta, och jag har hittat ett hjul i hårt trä som är en rund skiva. På denna skall jag fästa magneterna och endast ett litet hål i mitten räcker för kullagret. Sedan är det i princip bara tuta och köra!

Anledningen till att jag inte ville använda cykelhjul var att jag inte hittade något sådant. Dessutom kan aluminiumet alstra lite lite störningsströmmar vilket rent trä eller plexiglas inte gör...

När jag beställt magneterna kommer jag lägga ut fler bilder på hjul + magneter. Behöver även en fet linda med koppartråd i en annan dimension än den jag har eftersom jag ska linda dubbla koppartrådar med olika dimensioner om spolen.

Jag kommer att bygga vanilj-versionen av Bedini SSG. D.v.s. utan några som helst tweaks. En del väljer att gå direkt på neodym+MOSFET istället för neodym och standardtrissan. Jag vill bygga originalet innan jag börjar tweaka.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Coolt! :)
Jag följer projektet noggrant... OM du skulle få det att funka, får jag komma och mäta på det då? :P
Användarvisningsbild
knutte

Inlägg av knutte »

Intressant projekt du håller på med!

Är inte så insatt i det hela men anta att det skulle behövas en lätt putt på hjulet för att snurra. Skulle då inte ett vindkraftverk kopplat till detta kanske vara något?

*Intressant!*
Användarvisningsbild
energyrikard

Putt på hjulet

Inlägg av energyrikard »

Hejsan,

Det behöver inte kopplas in några vindkraftverk. Det krävs en minimal putt på hjulet åt endera hållet, för att sätta igång motorn. Vad jag sett på youtube skall inte putten behöva vara så kraftig att det är själva putten som "driver" motorn. Men vi får väl se hur det artar sig. Jag kan inte säga något bestämt innan den är färdigbyggd. Vem vet? Jag kanske måste trampa igång motorn och cykla för att få den att producera el! haha :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den kommer förstås att fungera om det kopplas rätt men hjulet kommer förstås inte att snurra för evigt pga många olika faktorer.
Användarvisningsbild
energyrikard

Syftet

Inlägg av energyrikard »

Hola,

Tack för att ni finns! Tack vare era inlägg av olika slag blir jag mer sugen att fortsätta. appreciated.

Jag läste igenom mina gamla inlägg sedan tidigare och syftet är såklart att se om maskinen "fungerar". Men vad betyder "fungera" i just det här fallet?

Jag väljer att definiera det som följande:
"Att den _totala summan_ av energi i båda batterierna skall över tiden öka istället för minska." Det som skulle kunna inträffa är att följande nivåer i batterierna mäts upp:

Tid 0: Batteri A: 80 % Batteri B: 80 %
Tid 1: Batteria A: 75 % Batteri B: 90 %
Tid 2: Batteri A: 70 % Batteri B: 100 %

D.v.s. jag är inte ute efter att bygga en "evighetsmaskin". Jag vill se om mängden energi i batterierna totalt sett ökar över tiden. Andra människor får gärna mäta andra parametrar såsom friktionskoefficient, verkningsgrad, varvtal, volt och strömstyrka på olika platser i kretsarna, osv. Det struntar jag blankt i: Jag ger mig direkt på det väsentliga: ökar den totala energin i batterierna eller inte? Svaret blir antingen JA, eller NEJ. Yasta!

Efter att de mätningarna är klara kommer dessa publiceras här på forumet. Jag kan redan nu säga, att om någon skulle tvivla på resultatet så, struntar jag såklart blankt i det. :) Det kommer alltid att finnas många tvivlare och skeptiker (jag är själv en sådan just nu) som läser om skumma projekt på internet. Varför orka överbevisa dem med en massa försök till att omvända en skeptiker? Det är som att försöka övertyga en ateist att bli troende, ja ni förstår nog vad jag menar. Jag har inte tid med sånt. Jag vill ha kul. :)

Om någon vill komma förbi och göra lite mätningar så går det säkert att ordna. Projektet är ju inget märkvärdigt, det kryllar av ritningar så vem som helst kan ju replikera det när som helst.

Ha en schysst valborg! :wink:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>D.v.s. jag är inte ute efter att bygga en "evighetsmaskin". Jag vill se om
>mängden energi i batterierna totalt sett ökar över tiden.

Eh, så länge den energin kommer från [rörelse]energi du tillfört till hjulet ser jag inga problem med det. Friktionskoefficienter m.m. behöver man inte bekymra sig om, det räcker med en liten smula termodynamik...

>om någon skulle tvivla på resultatet så, struntar jag såklart blankt i det
:D
Skriv svar