Stor CNC plasma..

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Dexxaz

Inlägg av Dexxaz »

Har kommit en bit på väg, drifterna delvis monterade på plats och stativet nästan klart och uppriktat...
Hur långa kablar kan jag ha mellan paralellport och Gecko drivisarna??
Är 7-8 meter ett problem eller en möjlighet??

Tänker mig att nätagg och styrkorten ska få göra sällskap uppe på bommen för att hålla ned kabellängderna mellan drivisar och motorer, samt att det är ett bra, skyddat läge......
http://dexxaz.diinoweb.com/files/webbfo ... %20007.jpg
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dexxaz, så långa kablar blir problem. Har du tur kan du ev hitta gamla välskärmade 5m kablage hos någon data-nasare. Om du nu MÅSTE ha så långa kablage så tänk på att inte paralelldra maed annat kablage.

Ladda ner manualerna för MACH som är oumbärliga bra-att-ha dokument, där får du mer information om hur du ska gå tillväga för att SLAVA en motor. Du kan också läsa mer om hur få till THC. Sen vill jag rekommendera dig att köpa SHEETCAM för beredning av dina ACAD filer, finns postprocessor för plasma till MACH3

http://www.machsupport.com/
http://www.sheetcam.com/ finns svenska menyer
Dexxaz

Inlägg av Dexxaz »

Ingen förbättring om jag handlar ett "breakout board" för att få lite bättre signalnivåer??

Lite trassligt att plocka om kablaget men det går....allt går...=)
Har funderat på att anskaffa ett i alla fall pga chargepump funktionen i Mach3...
Har fått ett skapligt pris på en industri PC med pekskärm jag är sugen på...
http://www.iei.com.tw/en/product_IPC.as ... PPC-5170GS
15 lök.....

Mvh/Dex
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Att välja mellan äpplen och päron

Grafik on board = funkar detta moderkortet med Mach3 (jag vet inte)
Bara en P-Port = OK det finns en extra PCI slot så extra kort går att dumpa i en tilll men hur blir det OM nu grafiken inte fungerar då? Finns väl PCI kort att få tag på men då är man kort på en P-port OM den behövs i din setup (jag vet inte vad det är för funktioner du ska ha, kanske du ska ha ModIO kort för utökade in/ut portar - som sagt - rita upp vad du har för behov av antal in/ut portar)

BoB hjälper dig inte att 'rätta' till skit*** som kommer in på väg till kortet! Håll skrivarkablarna KORTA och köp DYRA VÄLSKÄRMADE såna.

**** Shit in = Shit out

Det är ju för fasen en PLASMA du ska jobba med = världens häftigaste störningskälla. Ta nu och läs på vad som skrivits av andra användare och gör inte samma tabbar som de har gjort. Machsupport - dito Yahoo forumet - CNCZONE läs läs läs läs läs......
Dexxaz

Mach3 knasar...

Inlägg av Dexxaz »

Har problem med Mach3 och LPT1 på datorn...
Riggade allt på bänken här hemma och körde X,Y,Z samtidigt utan bekymmer...i veckor.
Plockade ned burken och stegmotorer etc. och tog med till verkstan, monterade allt som tidigare och får ingen ordning på kommunikation mellan dator och skärbordet.
Har ingen plasma monterad än,kan inte konfigurera Mach 3 till att få dir o step till tre stegmotorer samtidigt...
Om inte jag fattat fel så ska pinne 2 och 3 styra X, 3 och 4 styra Y och fem och 6 styra Z....allt i port 1, både step o dir....
Jag kan jogga Y via piltangenterna upp resp ned, Z via piltangenterna vä resp hö...X blånekar totalt om jag inte fysiskt kopplar tåtarna från Y eller Z till X:s geckodrive..OAVSETT vad jag anger för step/dir pin nr i Config/Ports and pins/motor outputs.....Har testat att starta om systemet mellan ändringar i Config, startat om bara progget ibland men ser ingen logik i strulet......
Har ominstallerat XP Pro SP2 ett par ggr (Formatterat C:), ominstallerat Mach3 en massa ggr, kollat och bytt kablaget mellan PC och Geckosarna....
Vad har jag missat som funkade klockrent härhemma med samma drivers och kablage, setup etc????
Datorn består av en Intel P4 0,8Ghz, 1G minne,Asus P5B moderkort och ett PCI Lavasoft dubbelt paralellkort.....
Inget nätkort eller Iexplore, inget som tjuvdrar resurser såvitt jag vet, inget antivir eller brandväggar, inga felmeddelanden i Operator/Check config...
Nån som stött på liknande probs??

Mvh//Utbränd Dex....=)
marmander

Re: Stor CNC plasma..

Inlägg av marmander »

Sökte lite på plasma och hittade denna tråd. Håller själv på att konstruera en cnc-plasma och lära mig cnc mm.

Hur har det gått med projektet? blivit något skuret? bilder?

Någon annan som lyckats få fart på något liknande? alltid kul att se hur andra löst saker :)
MrNiceman68

Re: Stor CNC plasma..

Inlägg av MrNiceman68 »

Hej !
Jag har jobbat med Skärmaskiner i 10 år med installation/ombyggnad/service spec appl, och support.

Höjdläget är ett av de viktigaste för att få kvalitéssnitt med en plasma, även skärhastigheten.
Oftast är det billigare o lösa det med kapacitivhöjdhållning som styr läget på höjdmotorn, helt separat, eller med bågspänning i plasman det mest exakta och dyraste.

Kolla denna tillverkaren de har hållt på länge med detta till Plasma o Gasskärning.
http://www.anton-koukal.de/

min erfenhet är att de flesta maskiner kör med kuggstångsdrivning ännu idag, för plasma o gas.

//johan
Skriv svar