Var noga när du jobbar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

En bekant hälsade på en granne och fick då se att grannen hade en 220V HONA hängande fram på bilen (till motor/kupévärmaren)!
Min bekant, som är elektriker, påpekade det olämpliga med koppligen och fick till svar:
Det går bra om man stoppar i vid bilen först och sedan i väggen...

Han var, som rubriken säger, "noga" när han jobbade. :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Gorgus: Är det därför din avatar är flintis? :wink:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Sanslöst snyggt installerat... :shock:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om en elektriker gjort en sådan ofattbar miss så är det en solklar anmälan direkt. Om denne inte jobbar sedan något år tillbaka kan kanske göra det svårare men tror inte det hade varit något större problem för polisen.

Om en privatperson gjort det så får väl man ta ställning vad man vill göra men man bör ha i bakhuvudet att någon kunnat dö, en polisanmälan hade dock förmodligen bara kunnat bli framkallande av fara för annan.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

@maha: :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur allvarligt är det straffrättsligt ..?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Man kan få upp till 5års fängelse och böter.

Har en del skrämmande bilder själv nånstans där fas jord och nolla är kopplat något sjuåthelvetes fel osv.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Världen är liten SA4AQS. Vilken slump att du publicerade dina rön här där jag också är medlem :)
Har alltså arbetat på Framtidsmuseets planetarium från 1984 då projektorn kom från Canada tills 1992. Byggde i slutet av min anställningstid om planetariet från den då dåligt fungerade specialdatastyrningen till en mera flexibel styrning som kunde anpassas till allt bättre datorer.
Först vart jag litet orolig när jag såg ditt inlägg. Speciellt när man inte kunde se bilden (måndag kväll) och tänkte. Vad har jag nu gjort för tabbe. :roll:
Men vart lugn när jag sen såg bilden. En sådan koppling har jag inte gjort. Som föregående talar sagt. Verkar ju nästan sabotage. Sätter man brun till skyddsjord borde man ju i alla fall vakna till när man monterar grön/gul till apparatingången.

Känner inte igen lådan heller? Något som monterats efter min tid? Skumt . De tekniker som arbetar där nu är mycket kompetenta…
Däremot har jag gjort andra tabbar :oops: Ända sättet att inte göra tabbar är att inte göra nåt alls…
En som blivit klassisk på FM är när jag höll på att spränga universum i småbitar.

Bild

Den tål att berättas.

Plantarieprojektorns hjärta är ju stjärnbollen.

En glob med kanske 60 cm diameter med tusentals hål för stjärnorna. Det märkte jag när jag skulle måla om den och vart tvungen att vässa 1000-tals knappnålar att sätta i stjärnhålen för de inte skulle sättas igen. De största stjärnorna, Vintergatan, en del galaxer och nebulosor består av små linser en del större och en del mindre. Säkert ett hundratal. Eftersom Xenonlampan inuti blir ganska varm brukar limmet torka så linserna lossnar.
Jag fick limma dit dem med ojämna mellanrum. En dag limmade jag dit ett stort antal och tror jag använde ett nytt lim kommer inte ihåg vilket. Sedan skruvade jag på locket på kulan och gjorde misstaget att sätta på xenonlampan direkt. I lamphållaren sitter ett gnistgap för uppstart och eftersom kulan var fylld med explosiva limångor vart det en perfekt tändning. Ett ljussken och en dov knall när fragment av vintergatan stora stjärnor och nebulosor spreds i hela planetariet. Tur att det var så många linser som lossnade annars hade nog kulan delats på mitten vid hopsättningsfalsen och universum delats i två halvklot.
Inte alla som får chansen att spränga universum av misstag.:wacko:

Vet inte vems son du är men har mina misstankar

Hälsa de på FM och berätta att jag är fullständigt oskyldig i detta fall (med jordningen alltså) Om nu någon hade trott något annat…
Mvh/Håkan
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

-=Fullmoon=- skrev:Man kan få upp till 5års fängelse och böter.

Har en del skrämmande bilder själv nånstans där fas jord och nolla är kopplat något sjuåthelvetes fel osv.
Finns det några rättsfall som någon kan länka till?
Bilder gillar säkert dom flesta på forumet.. :-)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Yeah! Så kan det gå. :S

Håller man (som jag) på mycket med gammal bygg och jordbruks utrustning brukar man ju hitta ett och annat, senaste fixet var en stor trefas motor där någon dragit nollan till höljet (antagligen för att den (av naturliga skäl) "fattades" på motorplintarna...) sedan var dock denna dragen till ett fas-stift i en gammal elhandske av den raka typen med jord i metallhöljet... Lyckligtvis var kabel av den gamla typen som sakande jordkabel, annars hade det nog kunnat gå rätt galet ( i värsta fall hade en fas hamnat på motorns metallhölje istället för nollan, men nu gick det ju bra eftersom det endast var motorer på den linan)...
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Hmm Var ingen fin installation det där du.
Vad säger man ? Fas till plåten o skyddsjord som fas .. Ingenting jag iaf skulle komma på att göra

Har själv vart med om en liknande , fast fas på plåten blev av misstag/slarv. Inte ren idioti som det troligtvis är i detta fall.

Det var en hemmapulare som vart i farten där. Lagt kablar på stegen , ingen skyddsjord i stegen o sen upp med armaturer på den. So far So god. Ända tills han kom till en 500W halogenstrålkastare med kopplingslåda i metall. Där råka några kardeler hamna utanför skruven emot metallen. Tråkigaste var att han matade denna med en 2x0.75mm2 lampkabel med stickpropp från ett uttag på väggen nedanför stegen. Efter nått år insåg väl gubben att det skulle nog vara lämpligt med en elektriker som gör eljobben. Så skulle det läggas upp ett par kablar till. Så jag tog rullen på axeln o klättra upp.Var inte så roligt när jag hade klättrat upp på stegen o tog ett stadigt tag med näven runt stegen. Jag var glad att jag lyckades välta stegen. Fall från 2,5 meter är inget emot en fastkrampad näve i 230VAC.
Skriv svar