Världen är liten SA4AQS. Vilken slump att du publicerade dina rön här där jag också är medlem
Har alltså arbetat på Framtidsmuseets planetarium från 1984 då projektorn kom från Canada tills 1992. Byggde i slutet av min anställningstid om planetariet från den då dåligt fungerade specialdatastyrningen till en mera flexibel styrning som kunde anpassas till allt bättre datorer.
Först vart jag litet orolig när jag såg ditt inlägg. Speciellt när man inte kunde se bilden (måndag kväll) och tänkte. Vad har jag nu gjort för tabbe.
Men vart lugn när jag sen såg bilden. En sådan koppling har jag inte gjort. Som föregående talar sagt. Verkar ju nästan sabotage. Sätter man brun till skyddsjord borde man ju i alla fall vakna till när man monterar grön/gul till apparatingången.
Känner inte igen lådan heller? Något som monterats efter min tid? Skumt . De tekniker som arbetar där nu är mycket kompetenta
Däremot har jag gjort andra tabbar
Ända sättet att inte göra tabbar är att inte göra nåt alls
En som blivit klassisk på FM är när jag höll på att spränga universum i småbitar.
Den tål att berättas.
Plantarieprojektorns hjärta är ju stjärnbollen.
En glob med kanske 60 cm diameter med tusentals hål för stjärnorna. Det märkte jag när jag skulle måla om den och vart tvungen att vässa 1000-tals knappnålar att sätta i stjärnhålen för de inte skulle sättas igen. De största stjärnorna, Vintergatan, en del galaxer och nebulosor består av små linser en del större och en del mindre. Säkert ett hundratal. Eftersom Xenonlampan inuti blir ganska varm brukar limmet torka så linserna lossnar.
Jag fick limma dit dem med ojämna mellanrum. En dag limmade jag dit ett stort antal och tror jag använde ett nytt lim kommer inte ihåg vilket. Sedan skruvade jag på locket på kulan och gjorde misstaget att sätta på xenonlampan direkt. I lamphållaren sitter ett gnistgap för uppstart och eftersom kulan var fylld med explosiva limångor vart det en perfekt tändning. Ett ljussken och en dov knall när fragment av vintergatan stora stjärnor och nebulosor spreds i hela planetariet. Tur att det var så många linser som lossnade annars hade nog kulan delats på mitten vid hopsättningsfalsen och universum delats i två halvklot.
Inte alla som får chansen att spränga universum av misstag.
Vet inte vems son du är men har mina misstankar
Hälsa de på FM och berätta att jag är fullständigt oskyldig i detta fall (med jordningen alltså) Om nu någon hade trott något annat
Mvh/Håkan