Frasse: Nix, Riktigt så enkelt är det inte..

. När gummisnudden glider över glaset (glas släpper lätt elektroner (e-), och gummibandet tar ganska lätt imot e- ) så "snor" gummibandet e- från glaset (och dessa sätter sig på udersidan av bandet) så då blir glaset positivt laddat. Då den övre borsten "upptäcker" det skickar den iväg e- (vi syret i luften, => ozon) till glasröret, men då ligger gummibandet där imellan, så då fastnar e- på det istället. Och eftersom "hatten" skickar iväg massa e- så blir det ont om de där, vilket leder till att den blir possitivt laddad. På detta viset kan det hålla på hurlänge som helst, eftersom glasröret alldrig får sina elektroner..
citizendildo: Väntar på uppdatering.
Silverwulf: De sitter fast med lödtenn, så om man tar säkringen i en tång och värmer med lödkolven i ca. 30sekunder tills lödtennet rinner ut, sen sitter hatten helt löst

. Passa bara så du inte bränner dig, de va riktigt värma efter det! (Läs nedanstående text först)
--
Uppdatering
Nu satte jag tejp över glasröret (vanlig transparent tejp) och det fungerade jätte bra! Nu har jag suttit och lekt med den en långstund, och den visar inga tecken på att bli "utsliten". Mellan mina fingrar och kulan (folie kulan) får jag en blixt som är över 1cm typ en gång per sekund. Om jag håller ca. 0,5cm ifrån så blir det blixtar många många gånger per sekund

. Dock fungerar det inte så bra på "lill-fingret" då det är för spettsigt så det blir bara en ozon urladdning där (plasma) som man kan se om det är mörkt.