Motorlogger [Många bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Jo, jag har också läst detta om typK givaren, har dock eldat på den med gasol i någon timma, ~900C och den har inte visat några tecken på att bli utmattad. Men visst skulle det kännas bättre med en dyrare prob. Frågan är dock ifall den är värd det priset eller ifall man lika gärna kan köra med denna.
John

Inlägg av John »

Jag tror inte att det är temperaturen som har sönder givaren utan vibrationer och elaka tryckpulser i grenröret. Men om du kollar givaren ofta efter sprickor så kanske det inte är någon fara. (Jag fegar dock och använder dyrare givare)

/John
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

petterMAN skrev:Har inte hunnit analysera den så noga ännu, men vad jag har upptäckt än så länge är att den har en väldigt låg resistans, som ökar i proportion med trycket. Vet dock inte ifall den är linjär eller så ännu. Som jag skrev i första inlägget så har jag inte börjat med oljetrycket ännu.
Om du ska mäta låga resistanser bör du använda en bryggkoppling för att få upp noggrannheten. Har använt en "Wheatstone bridge" för att mäta resistansändringen i en termistor för att kunna mäta temperatur. (Se tråd).
Om resistansen är mycket låg bör man använda en Kelvin-brygga (googla efter "Kelvin bridge") eftersom den kompenserar bort ledningsresistanser mm och ger noggrannare resultat.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Typ K givare är bra att använda för högre temperaturer. Du behöver dock en krets som förstärker och kompenserar för omgivningstempen vid inkopplingstället.
Edit: AD597 t.ex är avsedd för typ K.
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

John: Du kan mycket väl ha rätt. Vill absolut inte riskera turbon, som jag har kopplat i nuläget så är det inga problem att byta ut givaren i efterhand ifall den skulle visa sig vara för klen, så länge det är en typK givare så fungerar det.

Andax: Tack för tipset angående kelvin-bryggan, hade lite funderingar angående hur jag skulle lösa detta.

Mindmapper: Nu vet jag inte riktigt vem du pratar med, men ifall du pratar med mig så har jag redan löst omvandlingen av spänning->temperatur med hjälp av dallas maxims krets MAX6675, som kommunicerar med min microprocessor digitalt genom 3-Wire/SPI, istället för analogt som AD595/AD597 som jag använde till en början.
MAX6675an verkar inom intervallet 0-1024C och har en noggrannhet på 0.25C så den räcker gott och väl till mitt ändamål.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

MAX6675 är ett mycket bättre val. Håller nog med John att du bör ha stabilare typ K givare, men som du säger så kan du byta ut den senare.
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Nu har jag påbörjat avläsningen av oljetemperaturen. Och inte helt oväntat så är inte resistansen linjär med temperaturen. Nedan är en graf på de värden som jag fått fram.
Bild
Någon som har tips på kalibrering? Går det att sköta analogt eller måste man skapa någon mjukvara som kompenserar för denna kurva?
Tips mottages gärna
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det vanligaste är att lägga in kalibrerings tabeller i programmet. Om du söker så hittar du säkert flera exempel till PIC.
farskost

Inlägg av farskost »

Hur varma är avgaserna? för typK element blir dåliga efter ett tag om dom får sitta i 900grader.. kan bli väldigt stora färändringa fort om man har otur..
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Avgastemperaturen ligger kring 350-900C beroende på belastning, men oftast inom 550-800C. Ifall givaren blir utmattad så märker man nog detta. Men som sagt så går givaren att byta ut i efterhand ifall det skulle visa sig att den inte håller måttet.
wolie

Inlägg av wolie »

Du vet att både avgastemp, g-krafter, oljetemp, motortemp, airflow-HZ, RPM, MAP - ja allt nödvändigt, med lätthet går att ta via "OBD 1.5". Är det Trionic T5.5 du har kanske?
Hur menar du att det stör ECU:n att du läser av värderna?
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Nej de stör inte ecu:n om man läser parametrar samtidigt som man kör!
Du har med tech2 (saabs obd dator) möjlighet att läsa realtidsparametrar, bara kört det på T7 men borde funka även på T5/5.5

Dock saknar man ju vissa värden där, typ oljetyck och temp, avgastemp och acceleration, borde bara vara jobbigt att blanda digitala/analoga signaler...
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Precis som bumpe skriver så finns väl ändå inte avgastemp, oljetemp, oljetryck samt acceleration? Även om jag har läst att styrdonet har någon typ av accelerometer så tror jag inte att den skickar dom värdena till diagnostikuttaget. Och ja, jag har T5.5. RPM & hastighet skall jag ta från styrdonets utgångar. Det skulle dock gå att ta signalen från den inbyggda MAP-sensorn och insugstempgivaren. Men i nuläget håller jag mig till egna sensorer/givare för att underlätta installationen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

installationen ? den blir väl snarare enormt mycket krångligare med egna givare, konstruktionen blir kanske lättare dock ?

Klart intressant projekt dock, tänker du släppa schema och picmjukvara fritt när det blir klart ?
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Jo, kanske formulerade mig lite klantigt. Konstruktionen blir avsevärt mycket lättare då jag slipper gissa mig fram till värdena på givarna, istället för att använda kända givare/sensorer med riktiga datablad. Och detta även för att modulen skall passa oavsett vilken bilmodell man använder sig utav.
Angående att släppa koden/schema så får jag se hur det blir med det. Har lagt ner flertal hundra timmar på detta projekt hittills. Skulle allting fungera som tänkt ska jag se ifall det finns intresse att köpa som byggsats eller liknande. Men innan jag ens börjar spekulera om det måste jag få allting att klaffa.
Skriv svar