Motorlogger [Många bilder]
Jo, jag har också läst detta om typK givaren, har dock eldat på den med gasol i någon timma, ~900C och den har inte visat några tecken på att bli utmattad. Men visst skulle det kännas bättre med en dyrare prob. Frågan är dock ifall den är värd det priset eller ifall man lika gärna kan köra med denna.
Om du ska mäta låga resistanser bör du använda en bryggkoppling för att få upp noggrannheten. Har använt en "Wheatstone bridge" för att mäta resistansändringen i en termistor för att kunna mäta temperatur. (Se tråd).petterMAN skrev:Har inte hunnit analysera den så noga ännu, men vad jag har upptäckt än så länge är att den har en väldigt låg resistans, som ökar i proportion med trycket. Vet dock inte ifall den är linjär eller så ännu. Som jag skrev i första inlägget så har jag inte börjat med oljetrycket ännu.
Om resistansen är mycket låg bör man använda en Kelvin-brygga (googla efter "Kelvin bridge") eftersom den kompenserar bort ledningsresistanser mm och ger noggrannare resultat.
-
- Inlägg: 7066
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
John: Du kan mycket väl ha rätt. Vill absolut inte riskera turbon, som jag har kopplat i nuläget så är det inga problem att byta ut givaren i efterhand ifall den skulle visa sig vara för klen, så länge det är en typK givare så fungerar det.
Andax: Tack för tipset angående kelvin-bryggan, hade lite funderingar angående hur jag skulle lösa detta.
Mindmapper: Nu vet jag inte riktigt vem du pratar med, men ifall du pratar med mig så har jag redan löst omvandlingen av spänning->temperatur med hjälp av dallas maxims krets MAX6675, som kommunicerar med min microprocessor digitalt genom 3-Wire/SPI, istället för analogt som AD595/AD597 som jag använde till en början.
MAX6675an verkar inom intervallet 0-1024C och har en noggrannhet på 0.25C så den räcker gott och väl till mitt ändamål.
Andax: Tack för tipset angående kelvin-bryggan, hade lite funderingar angående hur jag skulle lösa detta.
Mindmapper: Nu vet jag inte riktigt vem du pratar med, men ifall du pratar med mig så har jag redan löst omvandlingen av spänning->temperatur med hjälp av dallas maxims krets MAX6675, som kommunicerar med min microprocessor digitalt genom 3-Wire/SPI, istället för analogt som AD595/AD597 som jag använde till en början.
MAX6675an verkar inom intervallet 0-1024C och har en noggrannhet på 0.25C så den räcker gott och väl till mitt ändamål.
-
- Inlägg: 7066
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Nu har jag påbörjat avläsningen av oljetemperaturen. Och inte helt oväntat så är inte resistansen linjär med temperaturen. Nedan är en graf på de värden som jag fått fram.

Någon som har tips på kalibrering? Går det att sköta analogt eller måste man skapa någon mjukvara som kompenserar för denna kurva?
Tips mottages gärna

Någon som har tips på kalibrering? Går det att sköta analogt eller måste man skapa någon mjukvara som kompenserar för denna kurva?
Tips mottages gärna
-
- Inlägg: 7066
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Nej de stör inte ecu:n om man läser parametrar samtidigt som man kör!
Du har med tech2 (saabs obd dator) möjlighet att läsa realtidsparametrar, bara kört det på T7 men borde funka även på T5/5.5
Dock saknar man ju vissa värden där, typ oljetyck och temp, avgastemp och acceleration, borde bara vara jobbigt att blanda digitala/analoga signaler...
Du har med tech2 (saabs obd dator) möjlighet att läsa realtidsparametrar, bara kört det på T7 men borde funka även på T5/5.5
Dock saknar man ju vissa värden där, typ oljetyck och temp, avgastemp och acceleration, borde bara vara jobbigt att blanda digitala/analoga signaler...
Precis som bumpe skriver så finns väl ändå inte avgastemp, oljetemp, oljetryck samt acceleration? Även om jag har läst att styrdonet har någon typ av accelerometer så tror jag inte att den skickar dom värdena till diagnostikuttaget. Och ja, jag har T5.5. RPM & hastighet skall jag ta från styrdonets utgångar. Det skulle dock gå att ta signalen från den inbyggda MAP-sensorn och insugstempgivaren. Men i nuläget håller jag mig till egna sensorer/givare för att underlätta installationen.
Jo, kanske formulerade mig lite klantigt. Konstruktionen blir avsevärt mycket lättare då jag slipper gissa mig fram till värdena på givarna, istället för att använda kända givare/sensorer med riktiga datablad. Och detta även för att modulen skall passa oavsett vilken bilmodell man använder sig utav.
Angående att släppa koden/schema så får jag se hur det blir med det. Har lagt ner flertal hundra timmar på detta projekt hittills. Skulle allting fungera som tänkt ska jag se ifall det finns intresse att köpa som byggsats eller liknande. Men innan jag ens börjar spekulera om det måste jag få allting att klaffa.
Angående att släppa koden/schema så får jag se hur det blir med det. Har lagt ner flertal hundra timmar på detta projekt hittills. Skulle allting fungera som tänkt ska jag se ifall det finns intresse att köpa som byggsats eller liknande. Men innan jag ens börjar spekulera om det måste jag få allting att klaffa.