Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon - Släppt idag!
- Housepainter
- EF Sponsor
Äntligen har det kommit... den där releasen har jag ju väntat på i hela... (håll i er nu)... tre dagar.. *trumvirvel* 
Då håller man på tanka hem det iaf. Blir till att slänga in det på labbdatorn i helgen.
Finns det någon som kör Linux till labbdatorn som kan tipsa om vilka program som är värt att ha? EMC2, Eagle, avr-gcc & avrdude är ju obligatoriskt iaf. Sen lär det väl bli lite andra utvecklingsverktyg, typ för PIC till exempel. Finns ju även en del 1-wire- och RS485-grejer som kan vara intressant om man fixar hårdvara för det.

Då håller man på tanka hem det iaf. Blir till att slänga in det på labbdatorn i helgen.
Finns det någon som kör Linux till labbdatorn som kan tipsa om vilka program som är värt att ha? EMC2, Eagle, avr-gcc & avrdude är ju obligatoriskt iaf. Sen lär det väl bli lite andra utvecklingsverktyg, typ för PIC till exempel. Finns ju även en del 1-wire- och RS485-grejer som kan vara intressant om man fixar hårdvara för det.
Tyvärr verkar det inte fungera i XP Home... får bli GParted istället, tack speakmanRasmusB skrev:Du kan göra det inifrån windows. Program / Administrationsverktyg / Datorhantering är sökvägen på Vista, är något liknande i XP.
Kolla i "Diskhantering" så hittar du funktioner för att ändra storleken på din NTFS-partion.
(Problem #1 är dock att rensa NTFS-partitionen så att den ens GÅR att krympa...

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Japp. Det fungerar riktigt bra.
Turbo-guide:
1) Bygg den passiva adaptern.
2) Se till att du har Fuse och att kärnan har stöd för det.
3) Installera och konfigurera OWFS.
4) Montera 1wire-grejjen i t.ex /mnt/1wire med fusermount
5) Nu ska man kunna se temperaturen genom att skriva t.ex cat/1wire/10*/temperature
Därefter fixade jag ett crontab-script som laddar upp temperaturen till en annan server.
Jag har haft problem de båda gånger jag har installerat owfs, men det har berott på att just de versionerna inte fungerat så bra. Den alldra senaste versionen fungerar iallafall i Debian 2.6. Version 2.4p1 av owfs innehåller några buggar, men 2.4p0 fungerade fint innan jag uppgraderade kärnan till 2.6. Sedan dess fungerar bara den senaste versionen.
Om man får problem med att owfs inte vill fungera när det är installerat så kan man testa att konfigurera med det "minimalaste":
./configure --disable-owhttpd --enable-owfs --disable-usb --disable-owfserver --disable-owftpd --disable-owcapi --disable-swig --disable-owperl --disable-owpython --disable-owtcl

Turbo-guide:
1) Bygg den passiva adaptern.
2) Se till att du har Fuse och att kärnan har stöd för det.
3) Installera och konfigurera OWFS.
4) Montera 1wire-grejjen i t.ex /mnt/1wire med fusermount
5) Nu ska man kunna se temperaturen genom att skriva t.ex cat/1wire/10*/temperature
Därefter fixade jag ett crontab-script som laddar upp temperaturen till en annan server.
Jag har haft problem de båda gånger jag har installerat owfs, men det har berott på att just de versionerna inte fungerat så bra. Den alldra senaste versionen fungerar iallafall i Debian 2.6. Version 2.4p1 av owfs innehåller några buggar, men 2.4p0 fungerade fint innan jag uppgraderade kärnan till 2.6. Sedan dess fungerar bara den senaste versionen.
Om man får problem med att owfs inte vill fungera när det är installerat så kan man testa att konfigurera med det "minimalaste":
./configure --disable-owhttpd --enable-owfs --disable-usb --disable-owfserver --disable-owftpd --disable-owcapi --disable-swig --disable-owperl --disable-owpython --disable-owtcl
Kod: Markera allt
E: dhcdbd: underprocess post-installation script gav felkod 1
E: irda-utils: underprocess post-installation script gav felkod 1
E: network-manager: beroendeproblem - lämnar okonfigurerad
E: network-manager-gnome: beroendeproblem - lämnar okonfigurerad
Det vart så efter en uppgraderingtill 7.10
Det dyker upp i samband med uppdateringar nu efter jag har gått vidare till 7.10.
Jag somnade medan nerladdningen pågick och den skötte installeringen för egen maskin.
Tyvärr hade tjejen klivit upp innan mig och klickat förbi allt utan att tänka sig för. (infoga valfri svordom och irritation mot kvinnor, avsluta med att det int går o vara utan dem)
Jag har försökt reparera via Synaptic men den hittar inga fel.
edit. Jag kommer nog skaffa en extern hårddisk och göra en back-up sen installerar jag om från början igen.
Jag somnade medan nerladdningen pågick och den skötte installeringen för egen maskin.
Tyvärr hade tjejen klivit upp innan mig och klickat förbi allt utan att tänka sig för. (infoga valfri svordom och irritation mot kvinnor, avsluta med att det int går o vara utan dem)
Jag har försökt reparera via Synaptic men den hittar inga fel.
edit. Jag kommer nog skaffa en extern hårddisk och göra en back-up sen installerar jag om från början igen.
Testade att köra dom där men ingen skillnad. Inte nån framgång i felsäkert läge heller.
Kod: Markera allt
tobbe@tobbe-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure dhcdbd
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: dhcdbd är trasigt eller inte helt installerat
tobbe@tobbe-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure irda-utils
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: irda-utils är trasigt eller inte helt installerat
tobbe@tobbe-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure network-manager
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: network-manager är trasigt eller inte helt installerat
tobbe@tobbe-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure network-manager-gnome
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: network-manager-gnome är trasigt eller inte helt installerat