Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon - Släppt idag!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Körde precis en total ominstallation. Så lätt det var att installera Apache2 nu när man gjort det innan! Mycket mer än det är dock inte gjort
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Äntligen har det kommit... den där releasen har jag ju väntat på i hela... (håll i er nu)... tre dagar.. *trumvirvel* 8)

Då håller man på tanka hem det iaf. Blir till att slänga in det på labbdatorn i helgen.

Finns det någon som kör Linux till labbdatorn som kan tipsa om vilka program som är värt att ha? EMC2, Eagle, avr-gcc & avrdude är ju obligatoriskt iaf. Sen lär det väl bli lite andra utvecklingsverktyg, typ för PIC till exempel. Finns ju även en del 1-wire- och RS485-grejer som kan vara intressant om man fixar hårdvara för det.
Mr M

Inlägg av Mr M »

Håller på och installerar Ubuntu 7.1 i en virtuel PC i programmet VirtualBox. Funkade inte med grafiken i Virtual PC 2007 (finns vägar förbi det med jag örkar int).

Vill bara se ifall Ubuntu är nått att ha eller inte.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

OWFS är ju rätt fränt.

Jag kör Emacs för AVR-utveckling. Gör sedan targets i Makefile för att flasha med avrdude. Mycket smidigt.
Mer kommer jag inte på. :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

OWFS.. hmm.. det har jag nog kikat på förut. Fick det dock inte att fungera. Får väl ge det ett försök igen någon gång och bygga ihop en riktigt 1-Wire-dongle, vore ju fint med USB på den :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

RasmusB skrev:Du kan göra det inifrån windows. Program / Administrationsverktyg / Datorhantering är sökvägen på Vista, är något liknande i XP.

Kolla i "Diskhantering" så hittar du funktioner för att ändra storleken på din NTFS-partion.
Tyvärr verkar det inte fungera i XP Home... får bli GParted istället, tack speakman

(Problem #1 är dock att rensa NTFS-partitionen så att den ens GÅR att krympa... :? )
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Hmm hade för mig att home inte stödde ntfs alls, så jag utgick från att du körde xp pro... men då har jag lärt mig något nytt ;)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

chille: JimmyAndersson verifierade nyligen att han körde OWFS med det enkla billiga "interfaces" som MadModder har på sin sida.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Japp. Det fungerar riktigt bra. :)

Turbo-guide:
1) Bygg den passiva adaptern.
2) Se till att du har Fuse och att kärnan har stöd för det.
3) Installera och konfigurera OWFS.
4) Montera 1wire-grejjen i t.ex /mnt/1wire med fusermount
5) Nu ska man kunna se temperaturen genom att skriva t.ex cat/1wire/10*/temperature

Därefter fixade jag ett crontab-script som laddar upp temperaturen till en annan server.

Jag har haft problem de båda gånger jag har installerat owfs, men det har berott på att just de versionerna inte fungerat så bra. Den alldra senaste versionen fungerar iallafall i Debian 2.6. Version 2.4p1 av owfs innehåller några buggar, men 2.4p0 fungerade fint innan jag uppgraderade kärnan till 2.6. Sedan dess fungerar bara den senaste versionen.

Om man får problem med att owfs inte vill fungera när det är installerat så kan man testa att konfigurera med det "minimalaste":

./configure --disable-owhttpd --enable-owfs --disable-usb --disable-owfserver --disable-owftpd --disable-owcapi --disable-swig --disable-owperl --disable-owpython --disable-owtcl
tobbe

Inlägg av tobbe »

Kod: Markera allt

E: dhcdbd: underprocess post-installation script gav felkod 1
E: irda-utils: underprocess post-installation script gav felkod 1
E: network-manager: beroendeproblem - lämnar okonfigurerad
E: network-manager-gnome: beroendeproblem - lämnar okonfigurerad
Är det någon som begriper något av felmeddelandet ovan? Ska jag göra nånting eller hålla mig till K.I.S.S och leva med det, surfa är allt jag gör och det funkar.

Det vart så efter en uppgraderingtill 7.10
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

När fick du det där felmeddelandet?

Gick uppgraderingen till Gutsy igenom ändå?
tobbe

Inlägg av tobbe »

Det dyker upp i samband med uppdateringar nu efter jag har gått vidare till 7.10.
Jag somnade medan nerladdningen pågick och den skötte installeringen för egen maskin.
Tyvärr hade tjejen klivit upp innan mig och klickat förbi allt utan att tänka sig för. (infoga valfri svordom och irritation mot kvinnor, avsluta med att det int går o vara utan dem)

Jag har försökt reparera via Synaptic men den hittar inga fel.

edit. Jag kommer nog skaffa en extern hårddisk och göra en back-up sen installerar jag om från början igen.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Testa:

sudo dpkg-reconfigure dhcdbd
sudo dpkg-reconfigure irda-utils
sudo dpkg-reconfigure network-manager
sudo dpkg-reconfigure network-manager-gnome
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Även jag har försökt installera. Laddade ner vanliga desktop i386 iso:n och brände. Kommer dock inte så långt, den stannar ganska snart i BusyBox med följande meddeland i casper.log "Unable to find a medium containing a live file system"

Vad göra?
tobbe

Inlägg av tobbe »

Testade att köra dom där men ingen skillnad. Inte nån framgång i felsäkert läge heller.

Kod: Markera allt

tobbe@tobbe-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure dhcdbd
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: dhcdbd är trasigt eller inte helt installerat
tobbe@tobbe-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure irda-utils 
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: irda-utils är trasigt eller inte helt installerat
tobbe@tobbe-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure network-manager
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: network-manager är trasigt eller inte helt installerat
tobbe@tobbe-laptop:~$ sudo dpkg-reconfigure network-manager-gnome
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: network-manager-gnome är trasigt eller inte helt installerat
Skriv svar