Variera hastighet på cirkulationspump?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27411
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä där stod det ju inte något av intresse. Rörkrökare ger jag inte mycket för. Reglering kan de inget om. Tänk lite själv. Vad är det som ger förluster och vad är det som ger varmvatten i kranen? Prylen från conrad startar pumpen om du tappar och på tider när den vet att du brukar tappa. som jag förstår det. Ett alternativ är väl att ha en knapp som du petar till på innan du vill ha varmvatten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46936
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hur lång är rördragningen mellan Ack-tankarna och dina tappställen?.

Beträffande pumparna så tål dem det mesta, dock är det en sak de är mycket känsliga för, oavsett pumpkonstruktion, LUFT, se till att pumpen är ordentligt luftad, eftersom lagren i pumpen är vattensmorda, så skär de ihop "blixtfort" om det samlas luft i pumpen.
En annan sak är montageläget, pumpen kan i vissa montagelägen (beroende på hur rördragningen ser ut) samla på sig luft, med känt resultat.
Att du har en pump avsedd för just VVC utgår jag ifrån, vanliga radiatorpumpar rostar sönder.


Vanligast är att man gör enligt följande på VVC-kretsen:
Klockstyrning som du är inne på, det finns ingen anledning att köra pumpen om ingen är hemma, du behöver inte "pulsköra" pumpen.
En injusteringsventil är också nånting man brukar montera, man stryper ned pumpen så pass mycket så att man nätt och jämt får varmvatten om du förstår hur jag menar.
Man behöver inte speciellt stort flöde i VVC'n för att se till att varmvattnet finns i tappställena, i princip bara tillräckligt mycket för att kompensera för värmeförlusterna i rörledningen, du behöver ju faktiskt inte ha 38 grader direkt när du öppnar kranen.

Anslutningen av VVC'n på tankarna kan påverka en del också, då den kan förstöra skiktningen i tankarna.
Dock är det lite svårt att ge direkta råd, utan att se hur det ser ut.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

trevligt att denna tråd vaknade lite igen! :)

Rörmokaren har dock inte vaknat.. har inte behagat dyka upp sen sist...

Så pulskörning är ingen mening med direkt alltså.. jag får titta på om det finns större perioder på dagarna då det inte går, om jag inte går på den självlärande saken! men då vore det en fördel om den kommer ihåg helger med.. då man oftast använder det lite mer på dagarna...

Sträckan är ju ganska lång där det ska cirkuleras, pannrummet är i garaget som är 30m från detta hus + ytterligare ett hus som har varmvatten som även det ligger ca 30 meter ifrån( till anslutningar in i huset), det går 2 separata kulvertar till husen..

Luft har vi inte haft något problem med alls vad jag har märkt iallafall, pumpen är knäpptyst. när jag funderar efter så kanske pumpen sitter på returen från husen, måste kolla upp detta

vattnet som cirukleras vänder vid ingången till husen, returen ner till pannrummet igen är smalare(kanske inte i kulverten men rören inne i pannrummet) och verkar cirkulera in i tanken vid varmvattensslingan igen. har aldrig sett att skiktningen förstörs av detta!

Det är alltså ganska hyggliga avstånd, vilket gör som ni förstår att det inte går att vara utan pumpen heller eftersom man får spola i 10 min innan varmvattnet kommer när pumpen står still....

är det inte en bra idé att sätta en sån termostatreglerad ventil på returen så man kan ställa där hur varmt returvattnet får vara? jag kan ju inte strypa det innan pumpen.. alltid på trycksidan har jag förstått..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27411
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Termostaten borde ju sitta vid huset för att funka bäst. Jag tror inte att den pumpen ger så stort tryck att du behöver bry dig om vilken sida termostaten sitter på. Hur mycket är pumpens tryck i förhållande till vattentrycket i ledningen? En kraftigare pump kan kavitera om man stryper den på sugsidan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46936
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, man skall alltid montera strypventilen på pumpens trycksida, termostatreglering har du ingen nytta av.
Förmodligen bättre att köra ett såpas lågt flöde så du får runt 30 grader på VV-ledningen, dvs där VVC'n är ansluten.

Med dessa avstånd måste du nog tyvärr alltid räkna med rätt stora förluster, dvs du lär nog inte klara av att behålla tankarna varma.
Bättre att då sätta en liten spets-beredare i resp hus, som värmer upp till typ 80 grader samt en blandningsventil, då kan du skippa VVC'n, vilket förmodligen blir bättre och troligen energisnålare också.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27411
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går bra att sätta den innan också. Så där säger folk som inte vet varför man gör på ett visst sätt. I vissa lägen gör det skillnad i andra gör det inte det. En termostat gör visst nytta. Tex. en termostat på 40°C (eller vad man nu tycker är lämpligt med tanke på bakterier och energiförbrukning.) vid huset som släpper igenom när tempen blir lägre. Då har du inget flöde om tempe är lägre med ett flöde som håller 30°C om det behövs. Minsta möjliga flöde med andra ord. Problemet om man har noll flöde är att man kan få en varmare fick vid termostaten. bil termostater brukar ha ett litet hål. Så det löser ju det problemet.

80°C låter onödigt högt. Då kommer du ju att värma varmtvatten från tanken. Eller hur menar du?

Hur mycket isolering är det i kulverten?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46936
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är "nästan lag" på att aldrig ha en strypning före en pump, då risken är mycket stor att man hamnar under NPSH-kurvan, dvs det minsta tillåtna trycket på pumpens sugsida. hamnar man under NPSH-kurvan, börjar pumpen kavitera, man får ångbildning i pumphuset med lagerskador som följd. Däremot kan man strypa hur mycket man vill på trycksidan.

En liten 15-30l beredare som körs på 80 grader, ger en mycket bra komfort, inte tillräckligt stor för att "ta över" varmvattenuppvärmningen, men tillräckligt stor för att hantera det avsvalnade vattnet i rörledningarna, förlusterna från en sådan liten beredare är "nästan" försummbara.

Visst kan man sätta en blandningsventil, men personligen tycker jag det är en onödig utgift.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Eller också kan man komplettera med en genomströmningsvärmare vid inloppet till huset
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46936
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo men de tenderar att behöva ordentligt stora matningar, eftersom de är på rätt hög effekt, elverken gillar inte sådana stora laster, reglerna är max 6 KW i stöten.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24589
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Tjänar man inte en hel del ström genom en sådan i stället för att hela tiden hålla vattnet i en isolerad tank vid runt 65 - 70 grader?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46936
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jovisst, energimässigt är de suveräna, med mycket små förluster, man måste även komplettera rörledningen med säkerhetsventiler, då ventilen i VVB'n inte är tillräcklig.
Oavsett vilket är de inte speciellt populär här, just pga de stora anslutningseffekterna, samt att elleverantörerna inte gillar dem.
Risken är väldigt stor att man får säkra upp ett ellr två snäpp, och då kan det bli dyrt, speciellt om man går från 20 till 25A mätarsäkring, då hoppet i de fasta avgifterna kan bli rätt stor.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24589
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jo går man upp i ström en del över vad man har normalt så kan det bli dyrt. Men vi har i alla fall 20A max har jag för mig så här hade man nog gått med vinst i alla fall på sommaren skulle jag tro för på vintern så värms elementvattnet också upp. För på sommaren och lite innan och efter så använder pannan all el enbart för att hålla vattnet i tanken på runt 65 grader och det är ju slöseri när man inte behöver varmvatten då ingen isolering är 100%-ig. Skall nog ta och kolla upp detta lite närmre tror jag.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jo effekten är ju ett problem, här är det i alla fall hanterbart med 3-fas. Annat är det i asien där de är väldigt populära, det blir grova kablar när de ska gå på 1-fas. Man kanske inte behöver skållhett vatten under tiden beredaren värmer utan det borde gå att reducera effekten lite.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

själva kulvertröret är ca 25cm i diameter, 2 går till varje hus, en för värme och en för varmvatten.

Detta med en liten beredare har vi pratat om, men innan det blir aktuellt så måste de lösa den extrema avkylningen som är idag!

pumpen till varmvattnet sitter på returen, jag borde alltså kunna sätta en termostatreglerad ventil på retuerna(som bara är till för cirkulationen) uppe vid husen, det blir ju automatiskt så att det inte cirkulerar så mycket när inte varmvattnet används men - då kommer inte ventilen på trycksidan av pumpen, för att komma på trycksidan så måste vi montera den nere i pannrummet och då tjänar man väl inte lika mycket på det eftersom man har avkylning påvägen ner till pannrummet igen - vilket iofs bara skulle göra att den stryper mer...
Påvägen upp til huset var visst inte aktuellt, vet inte om det är för att pumpen funkar som en broms om den sitterivägen för den raka banan till hydroforen. trycket i denna är 4,5bar och pumpen kan inte ge så mycket som den, 10m lyfthöjd men med ganska kraftigt försämrat flöde då..

Vi har redan idag sånna strypningar på värmen på returen, man kan vrida på dem så man med siffror ställer in vad returvattnet ska/får hålla för temperatur - det kanske är samma till detta?

En genomströmingsvärmare går inte att koppla in utan att jag på något vis stryper returflödet, annar värmer jag ju vattnet där uppe sen ;)
Jag kan köpa detta med en tank uppe vid husen, men det förutsätter att förlusterna som finns idag minskar ordentligt innan!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46936
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du har en genomströmningsvärmare eller en liten VVB, så skippar du VVC'n, den är då onödig.

Vad för nån kulvert är det, typ av rör och isolering, samt tjocklek?
Skriv svar