Ok, det låter smart. Men säg att man biaserar till lämplig nivå på ingången på OP1, så att man har signalen överlagrad på en DC spänning (tex U/20 om F=10 ggr.). Kommer då inte nästa steg (OP2) invertera (och förstärka) både DC och AC. Alltså att signalen speglas kring "0" (och förstärks). Då skulle ju allt bli negativt. Om jag nu har rätt här så skulle väl signalen "bottna" iom att man inte matar negativt? Har antagligen missat något grundläggande här...
Javist. Det här är anledningen att man brukar köra symmetrisk matningsspänning. En annan lösning är att addera en positiv spänning till inverterade ingången om du vill dra negativt. Addera en positiv spänning till icke inverterade drar hör och häppna positivt. Lika krångligt varje gång.
Har skissat på några av förändringarna nu och skulle vilja ha ytterligare feedback om någon vill förbarma sig . Det är mkt sannolikt att jag snurrat bort mig lite bland tipsen, men tror ni att detta skulle kunna funka?
Som ni ser lade jag till en extra inverterande förstärkare som jag tänkte ha unity gain på. Kondingarna sitter bara på in- och utgången. Den sista spänningsföljaren har ingen biasering.
Inga konstigheter där inte, helt klockrent från mina ögon. Det ända är att du använder 4 op:s! Om du nu inte vill ha inverterad utsignal varför använder du inte en icke-inverterande-koppling, vilket ger lika hög inimpedeans med en op.
Hmmm... du har ju definitivt en poäng där . Iom biaseringen på första spänningsföljaren så får den förstås en mkt lägre inimpedans och då är det ju inte så stor vits med den. Jag vill ju ha så hög inimpedans som möjligt då tanken är att jag ska "spionera" på en signal och alltså påverka den så lite som bara går. Jäklars... back to the drawing board . Om någon har något tips så är det välkommet. Vad jag önskar är alltså en krets som förstärker typ tio gånger (gärna variabelt), har enkel spänningsmatning och hög inimpedans. Återkommer så snart jag kommit på någon ny kretslösning. Kanske bättre lycka nästa gång .
Inimpedansen blir det ingen större skillnad med. Du behöver ju fortfarande bias till den OP'n. Se till att resistorn som ger bias är högohmig. Vinsten blir att spara in tre OP och samtidigt slippa invertering. Eller två OP om du vill ha en spänningsföljare som sista steg för att få lågohmigare utgång.
Vill du ha riktigt högohmigt så mata symmetriskt +/-.