Projekt Hästlastbil med bodel!
helkapslad kompressor, i stort sett omöjligt att göra någonting i en sådan
men man kan göra en växelriktare/frekvensomformare som passar direkt mot kompressorn
för det som brukar vara problem med att köra kyl och fryskompressorer är startströmmen som är anpassad för vanlig 230 med mycket ström bakom sig, att köra på växelriktare kräver stor växelriktare
men man kan göra en växelriktare/frekvensomformare som passar direkt mot kompressorn
för det som brukar vara problem med att köra kyl och fryskompressorer är startströmmen som är anpassad för vanlig 230 med mycket ström bakom sig, att köra på växelriktare kräver stor växelriktare
Jag har verkligen ingen susning om vad en kyl drar när den går, jag gissar på mellan 100-300W... Och sen borde den ju inte gå mer än säg 50%?
Kommer sitta minst en växelriktare på 1000W för att driva den, borde funka..
dennisF: de växelriktare jag sett (billigare moddellerna) vill inte ha någon last ansluten när man slår på spänningen. Vilket mekar till inkopplingen till kylskåpet lite... (iof bara ett tillslagsfördröjt relä på 230V lasten)
http://www.emtech.dk/2198.htm tänkte jag mig som batterisepparator... Har jag förstått det rätt om jag påstår att man lägger in generator & startbatteri på B1 och min bodels batteribank på 2an?. När sen spänningen på B1 stiger över X volt kopplas B2 in parallelt?
Kommer sitta minst en växelriktare på 1000W för att driva den, borde funka..
dennisF: de växelriktare jag sett (billigare moddellerna) vill inte ha någon last ansluten när man slår på spänningen. Vilket mekar till inkopplingen till kylskåpet lite... (iof bara ett tillslagsfördröjt relä på 230V lasten)
http://www.emtech.dk/2198.htm tänkte jag mig som batterisepparator... Har jag förstått det rätt om jag påstår att man lägger in generator & startbatteri på B1 och min bodels batteribank på 2an?. När sen spänningen på B1 stiger över X volt kopplas B2 in parallelt?
kolla upp att det verkeligen fungerar
hadde problem vid ett strömavbrott , tror det var gudruns härjningar, tänkte ta det lugnt och rigga kyl och frys på min köpta 800w växelriktare, två batterier parallellt , men icke, det tog för mycket ström i starten för detta
dom kyl och frys jag kollat på i senare tid har hafte en startlindning som körs via ett ptcmotstånd, ger ett kort men högt startström , kvittar vid vanlig hushålls el men ickebra vid reservkraft och växelriktare, i och för sig så funkade det när jag kör med min 1.2kva generator
hadde problem vid ett strömavbrott , tror det var gudruns härjningar, tänkte ta det lugnt och rigga kyl och frys på min köpta 800w växelriktare, två batterier parallellt , men icke, det tog för mycket ström i starten för detta
dom kyl och frys jag kollat på i senare tid har hafte en startlindning som körs via ett ptcmotstånd, ger ett kort men högt startström , kvittar vid vanlig hushålls el men ickebra vid reservkraft och växelriktare, i och för sig så funkade det när jag kör med min 1.2kva generator
mmm... nu är jag datanörd då men... det är ju ett jävla jobb för kylen och kaffekokandet.
Dels att konvertera en 230V kyl till 12V genom att byta motor låter ju skit bra om det gick. Kan man skaffa en annan kompressor bara? Behålla halva system och byta resten?
Hur mycket tid är det som man inte har 230V? Det är ju en bra fet lastbil så du skulle kunna bygga en egen 230V kyl-box (fd. frys-box?) med 100liter vattentank i botten (och 10cm frigolitväggar kanske). När den väl är nere i +8grader så lär den ju stanna där ett tag ... typ en vecka kanske?
Koka kaffet då. Finns ju små och smidiga kokplattor som går på gasol-patron.
Med dom stora förbrukarna borta så kan man ju kanske klara sig på det vanliga 12V systemet om man kan biffa upp det och kan ladda det bra så fort man har tillgång till 230V.
Det som återstår är väl ... belysning ... lysrör 12V då. och radio kanske... hästarna kanske vill ha TV?
Dels att konvertera en 230V kyl till 12V genom att byta motor låter ju skit bra om det gick. Kan man skaffa en annan kompressor bara? Behålla halva system och byta resten?
Hur mycket tid är det som man inte har 230V? Det är ju en bra fet lastbil så du skulle kunna bygga en egen 230V kyl-box (fd. frys-box?) med 100liter vattentank i botten (och 10cm frigolitväggar kanske). När den väl är nere i +8grader så lär den ju stanna där ett tag ... typ en vecka kanske?
Koka kaffet då. Finns ju små och smidiga kokplattor som går på gasol-patron.
Med dom stora förbrukarna borta så kan man ju kanske klara sig på det vanliga 12V systemet om man kan biffa upp det och kan ladda det bra så fort man har tillgång till 230V.
Det som återstår är väl ... belysning ... lysrör 12V då. och radio kanske... hästarna kanske vill ha TV?
Att byta ut motorn i en kompressor ser jag inte som rent omöjligt men vet ej om det ur en ren praktisk synpunkt är något man ens skulle tänka på att göra. Motorn kommer tex att bada i olja så den måste vara gjord för detta och den får förstås inte heller vara borstad är några bekymmer som dyker upp. Hur är det förresten med kompressorerna till kompletta kylsystem för datorer, går inte dessa på 12V? Dessa är visserligen inte så värst kraftfulla av sig och sedan kostar dom ordentlig om man enbart skulle köpa en sådan.
En titt inuti en kompressor finns här som jag gjorde för några år sedan så man kan få en hum:
Insidan av en kompressor
Det hade alltså inte varit så enkelt att byta ut motorn men det skulle vara möjligt, dock med besvär och under förutsättning att man haft en då förmodad 3-fas motor med rätt styrka och moment.
Att bara byta ut en kompressor i tex en kyl till en annan så måste dessa två vara så lika varandra som möjligt i kapacitet för kunna erhålla samma kyleffekt och då temp i kylen som innan. Om man har en annan typ som är svagare så kan det gå ändå men den kommer att gå i gång oftare. Är den däremot för liten så kommer den inte att klara av att dra ut värmen från skåpet tillräckligt snabbt vilket gör att det blir för varmt.
En titt inuti en kompressor finns här som jag gjorde för några år sedan så man kan få en hum:
Insidan av en kompressor
Det hade alltså inte varit så enkelt att byta ut motorn men det skulle vara möjligt, dock med besvär och under förutsättning att man haft en då förmodad 3-fas motor med rätt styrka och moment.
Att bara byta ut en kompressor i tex en kyl till en annan så måste dessa två vara så lika varandra som möjligt i kapacitet för kunna erhålla samma kyleffekt och då temp i kylen som innan. Om man har en annan typ som är svagare så kan det gå ändå men den kommer att gå i gång oftare. Är den däremot för liten så kommer den inte att klara av att dra ut värmen från skåpet tillräckligt snabbt vilket gör att det blir för varmt.
fördelen med att bygga en egen och anpassad växelriktare är att när kylskpået/frysen går sönder plockar man bara in en ny och pluggar in samma växelriktare igen
eller så gör man en egen startkrets, för det är ju den som strular, det borde vara ännu enklare , gör man det i kombination med filter till driftfasen på kompressorn så man slipper eller minskar virvelströmsförlusterna i kompressormotorn så har man ett vettigt sätt att köra en 230v kompressor på 12 eller 24v
det brukar liksom finnas annat man vill lägga ner mer arbete på
eller så gör man en egen startkrets, för det är ju den som strular, det borde vara ännu enklare , gör man det i kombination med filter till driftfasen på kompressorn så man slipper eller minskar virvelströmsförlusterna i kompressormotorn så har man ett vettigt sätt att köra en 230v kompressor på 12 eller 24v
det brukar liksom finnas annat man vill lägga ner mer arbete på
