Litet mixer-schema..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jasså, jag trodde att det borde finnas på service-sidorna. :) Nu ser jag dem, men det är ganska stor skillnad på deras produkter och det jag ska bygga. Hittar inget som bygger på samma princip.

Men då bör jag alltså inte göra såhär?
Bild

Men hur ska jag göra då? Jag vill ju inte ha en inverterad signal. Dessutom vill jag inte öka eller minska signalen. Förhållandet mellan in och ut ska vara 1:1. Är det enda alternativet att köra med dubbla OP? Dvs en som inverterar och ökar förstärkningen och en som inverterar tillbaka och sänker signalnivån igen?

oJsan: Jodå, det har jag tänkt på. :) Problemet är just om bara en dator är igång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Summator med F=1 först
sedan en inverterande op med F=1 på utgången
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Eftersom det blir en inverterande förstärkare så blir det väl F=-1 ?

Såhär då kanske:
Bild

edit: Kom på att R4 och R5 inte bör vara så stora. Kopierade dem från de andra motstånden och glömde ändra. :)
Har inte ritat in offset-styrningen. Sedan ska det ju vara en likadan koppling för höger kanal.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Är det så kritiskt att signalen inte blir inverterad då?! Se bara till att _både_ höger och vänster kanal är inverterad. Vill du spara de två inverteringsförstärkarna så kan du istället polvända högtalarkablarna. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men hur vänder man signalen som kommer från (eller till) datorn? Den har ju gemensam GND. Det skulle gå om jag kopplar ihop vänster och höger, men då blir det ju mono...

Högtalarkablarrna går inte att vända eftersom förstärkaren är inbyggd i högtalarna.

"Är det så kritiskt att signalen inte blir inverterad då?!"

Japp. :) Då flyttar sig högtalarmembranen inåt istället och ljudet blir lite knasigt, särskillt för låga frekvenser.
Senast redigerad av JimmyAndersson 26 mars 2007, 15:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vet ej om R6 gör någon nytta! Förmodligen kan du spara in den!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag var lite fundersam till den, men jag tog med den "ifall". :)
Men då kan jag nog plocka bort den.

Ser resten rätt ut?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Eftersom du tänker använda fem-volts-dubbel-matning ska man nog akta sig för förstärkning. Om ljudkorten ger -10dBV får du ca 24 dB i hörrum vilket är över standard. Men om ljudkorten ger +4dBu blir det bara 12 dB i hörrum vilket är i minsta laget.

Annars du har inte funderat på en helt passiv lösning? T.ex mixa genom 10k motsånd som går till en gemensam punkt.

in1 >----R1----|
in2 >----R2----*--------> ut

EDIT:
"Då flyttar sig högtalarmembranen inåt istället och ljudet blir lite knasigt, särskillt för låga frekvenser"
Är det likspännings tomgångsström över högtalarelementen. Annars borde inte en inverterande signal göra någon skillnad?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag tror det är vanliga Soundblaster "konsument-kort", så de ger -10dBv.

En helt passiv lösning vore mycket trevligt, men blir det inga problem med ut-impedansen då? 10k är iofs inte så farligt mycket..

Är det likspännings tomgångsström över högtalarelementen. Annars borde inte en inverterande signal göra någon skillnad?

Jag har inte kollat något på högtalarelementen, men förhoppningsvis är det ingen likspänning över dem. Men det kan bli problem om man spelar upp ljud som bara består av halva ljudvågen (oftast positiv signal). Det är inte helt ovanligt i spel för att få "bakom-högtalarna-fusk-surroundeffekt". WarCraft innehåller lite sånt kul. :) Har man en inverterande koppling så dras högtalarmembranen inåt istället för utåt.

edit: Lägger in ett schema på den passiva lösningen:
Bild

Helt plötsligt så blev tråd-rubriken väldigt passande. :D
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

JimmyAndersson skrev: "Är det så kritiskt att signalen inte blir inverterad då?!"

Japp. :) Då flyttar sig högtalarmembranen inåt istället och ljudet blir lite knasigt, särskillt för låga frekvenser.
Njaaa... nu tror jag inte riktigt att vi är överens! :roll:
Tänk dig en högtalare med +/-4mm slaglängd, viloläget är då vid "0". Applicera en sinusspänning vars effekt i högtalaren får den att röra sig sig 4mm (mätt från ändläge till ändläge.) Högtalaren kommer då _INTE_ att röra sig mellan 0 och +4 eller (-4 och 0 om nu polariteten gör skillnad som du påstår).
Istället kommer högtalarelementet finna sin jämnvikt vid 0 och röra sig mellan -2 och +2.
Precis samma fenomen som du kan se när du mäter en DC-spänning med överlagrad växelspänning med på ett oscilloskop (inställt på AC).
Så länge som du inte spelar upp ljudet på ett par andra högtalare samtidigt så finns det ingen chans att du kan höra fasfelet!
On topic: Den enklaste lösningen är den bästa lösningen! Du slipper nätdel/batterier men får tyvärr inte bygga så mycket elektronik... :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jimmy:

Någonstans i ljudkedjan sitter det en kopplingskondensator och tar bort likspänningskomponenten så om det är fasfel märks det inte. Om du i en mikrofon säger Buhhh, ska högtalarmenbranet röra sig inåt eller utåt först?.

Motståndsmix fungerar men källorna påverkar varandra, ju hårdare man belastar (motstånd från utgång till GND) desto bättre blir det men man tappar signalstyrka också. Mixern med OP är väl helt OK men inverterarsteget är som flera sagt onödigt. R6 kan vara nödvändigt för att det hela ska bli stabilt (kapacitiv belastning kan orsaka självsvängning).

R4 och R5 är väl bra om de får fortsätta vara 10 kohm.

Prototypen
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:)

R6 kan som sagt behövas för att förhindra självoscillationer som jag själv fått erfara i liknande kopplingar. Vissa fall löste R6 problemet men är det en oscillation av elakartad typ kan en liten kondensator (10-50pF) parallellt med R5 lösa problemet.

Fasen skall behållas som den är, speciellt i studiosammanhang och livesammanhang. Bastrummeljud och många andra korta ljud, effekter m.m har ofta mest innehåll på den positiva halvperioden och mindre på den negativa, och tanken är att detta skall "slå" publiken med "luft" istället för att "suga" luft. Inom seriös förstärkarkonstruktion är det 0° fasvändning som gäller.

Ett enkelt sätt att ta reda på hur det förhåller sig med sin förstärkare/ljudkedja är ju att antingen skapa ett ljud med enbart en positiv halvperiod (ex. sinusvåg) och se ifall högtalarelementet rör sig utåt eller inåt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vilken storlek bör man ha på R6? <100Ω ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Fritzell:
"Fasen skall behållas som den är, speciellt i studiosammanhang och livesammanhang."

Yes! Helt riktigt. :D :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

oJsan:
"Så länge som du inte spelar upp ljudet på ett par andra högtalare samtidigt så finns det ingen chans att du kan höra fasfelet!"

Precis. *Fasfelet* kan man inte höra om allt förflyttas lika mycket, men däremot missljuden som uppstår vid halvvågsljud. :wink:

Men faktum är att man faktiskt visst kan bestämma om högtalarmembranet ska röra sig inåt eller utåt först. Jag vill verkligen inte låta som att "jag vet bäst för att.." :) men halvvågsljud och ljud som bara får högtalarmembranen att röra sig från nollposition och inåt används faktiskt på biofilmer och inom vissa ljudinstallationer. :)

Men åter till min mixer:

Det var många bud om vilken lösning som är bäst. :D
oJsan tyckte att den passiva lösningen var bäst.
Prototypen tyckte istället min senaste OP-koppling, fast behålla den inverterad.
Fritzell verkar hålla på den senaste OP-kopplingen, fast med en liten konding.

Så vilken väljer jag? :)
Med den passiva kopplingen så påverkar källorna varandra, vilket var orsaken till att jag från början valde OP-ampar. Jag vill inte ha en inverterad utsignal, så... vi har nog ett vinnande schema. :) Den senaste op-kopplingen, men med en konding över R5 som Fritzell föreslog.

Tusen tack för all input! :tumupp:
Nu ska jag bara bestämma mig för om det blir etsat kort eller exprimentplatta. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Naturligtvis etsat, experimentplatta är bara för amatörer.

Prototypen, visst brukar jag ha rätt
Skriv svar