LED-ljus i takt till musik

Berätta om dina pågående projekt.
chilinoet

Inlägg av chilinoet »

Tjo! Jag är inte hemma just nu så kan inte skicka några bilder/filmer men jag byggde ett liknande bygge för nått år sedan.

Jag använde mig av en winamp plugin som gjorde att num-lock, caps-lock & scroll-lock lysdioderna på tangentbordet blinkar i takt till musiken på 3 olika band. Dock utan att dom "aktiverades" i datorn som jag hade i en tidigare version så tex att när caps blinkar till musiken blir det att man skriver sÅ hÄr UnGefÄr :P

Det jag gjorde var att jag helt enkelt slaktade ett tangentbord som inte fungerade så bra (ett Logitec Ultra-X Flat har jag för mig det var)

Sen plockade jag bort kretskortet och lödde bort dom små lysdioderna. Lödde sedan fast tror det var 4 st ljusstarka lysdioder per kanal så jag fick 12 st dioder i olika färger som gick till olika frekvenser i musiken. (det var en liten chansning eftersom jag inte visste hur mycket ström varje kanal klarade av att ge ut) Sen satte jag in dom i datorn i fronten och det vart faktiskt snyggare än jag trott! =)

Jag kan ladda upp en film på de om nån vill se när jag är hemma!
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Vore ett rent nöje att se.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Notera att det saknas begränsningsmotstånd för lysdioderna i schemat som Landrash länkade till!

squiz3r:
"Jag har ett litet problem med att ljudvågarna som jag får ut går upp och ner hela tiden"

Märker du verkligen detta på lysdioderna? Låter skumt isåfall...

chilinoet:
Den winamp-pluggen skulle jag gärna vilja ha. :) Har du någon länk eller namn på pluginen? Väldigt kul idé att utnyttja tangentbordets lysdioder. Med dessa kan man ju få 7st olika "lägen".

Om någon vet hur man styr dessa lysdioder med t.ex VisualBasic eller något annat språk utan att själva funktionerna för t.ex CapsLock aktiveras så är jag nyfiken på det också. :)

edit: Ändrade till "7st olika lägen" istället för 9st som ju är lite fel.. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 mars 2007, 14:16:28, redigerad totalt 1 gång.
chilinoet

Inlägg av chilinoet »

Visst har jag det! dock inte just nu =P Bara jag kommer hem & får sova en slurk så ska jag ladda upp film + plugin i eftermiddag!

Trodde inte att det skulle bli så bra som det blev först...funkar riktigt bra faktiskt =) Hade först tänkt att förstärka signalerna med varsin transistor men det behövdes inte ^^

Var med inne på att skriva nått program till det men eftersom jag inte är hajj på programering alls så vart de inget av de :P Men om nån vet hur man göra så kanske de blir nya tag :D
chilinoet

Inlägg av chilinoet »

Tjo!

Nu har jag tagit lite kort och gjort ett litet filmklipp! =) Även winamp pluginen ligger med i filen.

Här är länken: http://www.megaupload.com/?d=K8R3HXX0
Senast redigerad av chilinoet 22 mars 2007, 03:24:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag förstår inte att hands LED'er blinkar på det viset, kopplar jag bara så direkt blir det ett konstant ljus som möjligen ändrar lite i intensivitet..

//Daniel A
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag hadde fel inställningar på osciloscopet så jag misstog mig, mitt filter funkar hyfsat. Men min transistor vill ha 0,7v på basen men min utgång ger 60mV som max (ungefär) annars låter mina högtalare oerhört höggt.. Vad gör jag då för att få upp spänningen? op-amp?

//Daniel A
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att något verkar konstigt. Räknade jag rätt så blir det 0,45mW vid 8ohm.
1. Räknefel
x. Mätfel
2. Inkopplingsfel

3. Hörselfel (låter inte alls oerhört högt) :lol:

:?: :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Menar du att det är konstigt att mina högtalare låter högt på den spänningen, eller vad var det du syftade på? Jag utryckte mig lite dåligt isåfall :) Jag har 5.1 högtalare med ett slutsteg i så jag kan inte reglera volymen på dem, utan bara i mjukvaran till datorn. När datorns utgång ligger på ca. 60mV ligger volymen på högtalarna bra över 100db :D

Hur hög spänning brukar man ha ut från en dator?

//Daniel A
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Läste inte från början av tråden, trodde därför att du hade anslutit till ht-utgången. :oops: I stället för op skulle jag gå på gamla godingen LM386. Inga konstigheter, driver mer än op och kostar inte så mycket. Ok du kan köpa billigare op, men LM386 är mitt tips.

Edit: Du kan också prova en fulfix, med spänningsdelare på utgången så du får mindre till förstärkaren.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vad är skilnaden på den o en OP-AMP? Jag hadde ju bara tänkt låta op-AMP'en driva transistorn men jag kanske kan låta OP-Amp'en driva LED'en direkt?
Denna OP-Amp har jag hemma så jag använder gärna den :)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 217765.htm

Tack!
//Daniel A
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Op är ett generellt förstärkarbyggblock som du kan koppla på olika sätt för att ge den olika egenskaper. Oftast så är den avsedd för symmetrisk matningsspänning, men kan i de flesta fall användas med enkel matning. Utgången är oftast relativt högohmig, dvs ej lämplig att driva lysdioder direkt. Din op är häftigt bra för att förstärka låga signaler, vilket också syns på priset. Att använda den här är "att kasta pärlor för svin" :cry:

LM 386 är avsedd att användas med enkel matninsspänning inom LF-området, med lågohmig utgång. På detta sätt mera anpassad för uppgiften att driva lysdioden direkt.

Edit: Det klart att skicka efter en LM386 blir inte så billigt heller!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

squiz3r:
"När datorns utgång ligger på ca. 60mV ligger volymen på högtalarna bra över 100db"

Vad har du fått 100dB ifrån? Hur många watt är din förstärkare på egentligen??? :lol:
100dB är ungefär vad som spelas på ett normalstort disco.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kanske lättdrivna högtalare :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har för mig att det är över 100db, det var rätt så längesedan jag mätte, men hela systemet ligger på över 1000w. Subwofern är på ca. 600 och sen är det högtalare på ca. 120w och en på 150w. jag har för mig att det är så.

//Daniel A
Skriv svar