Bygga pryl som värmer framrutan innan bilen blivit varm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17582
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

man kan ju ha ett elverk i bagaget och köra en kupevärmare på det sättet :wacko:

ska prova nästan den metoden för värme i valpen, ett litet elverk inne i hytten med nogsamt tätad avgassystem, på detta sättet kan man få följande fördelar, värme när bilen står, spillvärmen kommer ju tillgodo inne i hytten, och då samtidigt ha möjlighet till liten kupevärmare eller motorvärmare
laddning av batteri
möjlighet till bra extrabelysning antingen via 12v eller 230v belysning

när man är ute i skogen så är det riktigt skönt att kunna sätta på värmen i hytten och fika i värmen , då drar man igång elverket en timma innan så det hinner värma till sig

få se om det är en fungerande lösning

sen så är det ju inte fel med ström till diverse saker om det så skulle behövas
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18254
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

varför montera en motor till??

En B18/B20 drar inte mycket på tomgång... Har du orginalvärmefläkten för bakdelen? BRA tryck i den om den funkar!
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1353
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

En ebersprächer är grymt bra. De ger c:a 2200W i värme.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

VI hade på jobbet en lastbil med en grotesk batteribank (fanns växelriktare som man kunde köra en stöddig TIG-svets med...) Den bilen hade elvärme och el AC som gick köra rätt länge utan att ladda batteriet. Två generatorer en 90A 24V till bilens ordinarie el och batterier och en 130A 24 V till förbrukningsbatterierna....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17582
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hm, har faktiskt inte provat hur hög förbrukningen på b20 är i tomgång, skall provas när jag hinner

har en udda hytt , 4 sitsig version , hytt till halva bilen och har inte bakre aggregatet, tyvärr för den var som sagt effektiv, men däremot sitter det ett litet vanligt vatten element på bakväggen :shock: :D

sen är det där med 230v och möjlighet att ladda batteri om batteriet är dåligt så man inte får igång b20'n
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, 2-4 liter i timmen på tomgång? Viss risk att motorn sotar igen om den går timmatal på tomgång....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17582
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

då är ett litet elverk lämpligare trots allt, måste kolla hur mycket dom drar vid lite olika laster
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Kanske lite vid sidan om ämnet kanske, men jag hade en hyperstressad chef en gång som sprang ut till bilen med en hink varmvatten som han slängde på vindrutan (varmvattnet alltså, inte hinken), sedan på med torkarna och så iväg. Han sparade flera sekunder på det varje dag! :D
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Igår tog jag bilen från garaget på jobbet (+14 grader), ut i -19 graders kyla, lämnade bilen en timme och när jag kom tillbaka var det lika mycket is på _insidan_ av rutan som det i normalfallet brukar vara på utsidan. :(

Man får passa sig för att använda eluppvärmda rutor om man bara kör korta turer med bilen... suger musten ur batteriet...
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Den varma luften inne i bilen innehåller fukt som frigörs när luften svalnar, med is på insidan som följd.
Om man vädrar ur kupén ordentligt innan man lämnar bilen kallt kan man undvika problemet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18254
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

grym skrev:då är ett litet elverk lämpligare trots allt, måste kolla hur mycket dom drar vid lite olika laster
Det lilla jag har på ca 2kW drar nog typ 1-2l/h körandes 2-3 lysrörsamaturer (2 långa rör var)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Vill man värma snabbt tar man ett rör och virar runt grenröret sen in i kupen. GÄller att det är tätt bara. Värmen kommer efter 15-20 sekunder :D

Bäst är dock bensinvärmare, min gamla till volvon var på rätt många kilowatt totalt tror det var 9kW varav 2kW till kupén. VÄrdelöst med elvarianten sen. Motorn var på 40-50 grader på 45 minuter. 8)

Har den kvar i garaget tom!
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Inlägg av Limen »

Vem i helsike vill ha en vrålande B20 bredvid sig i kupén? :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Limen:Alla? :D
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18254
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Limen skrev:Vem i helsike vill ha en vrålande B20 bredvid sig i kupén? :)
Alla Valpägare har det... men jag vet inte om man kan ha vråla och B20 i samma mening.

Lika bra att skippa motorhuven i den och låta motorvärmen stråla rakt in i kupen :P
Skriv svar