enkla idé.er till PIC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hej igen,

jag har ett program som jag skulle vilja modifiera lite. problemet är att det är bara "konfigurerat" för utgångar, men det är nog fixat nu... men så fort jag lägger in följande kod, säger den:

Clean: Deleting intermediary and output files.
Clean: Done.
Executing: "C:\Program\Microchip\MPASM Suite\MPAsmWin.exe" /q /p12F629 "code.asm" /l"code.lst" /e"code.err"
Warning[215] C:\PIC\FIRST PROJEKT\CODE.ASM 2 : Processor superseded by command line. Verify processor symbol.
Message[301] C:\PROGRAM\MICROCHIP\MPASM SUITE\P16F628A.INC 35 : MESSAGE: (Processor-header file mismatch. Verify selected processor.)
Message[302] C:\PIC\FIRST PROJEKT\CODE.ASM 32 : Register in operand not in bank 0. Ensure that bank bits are correct.
Message[302] C:\PIC\FIRST PROJEKT\CODE.ASM 35 : Register in operand not in bank 0. Ensure that bank bits are correct.
Error[113] C:\PIC\FIRST PROJEKT\CODE.ASM 41 : Symbol not previously defined (PortA)
Halting build on first failure as requested.
BUILD FAILED: Thu Jan 18 18:25:13 2007

koden:

Kod: Markera allt

BTFSS             PortA,6
  goto main

Funkar inte den till en 16F628a?

Tack!
//Daniel A
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Antagligen har du inte inkluderat inc filen eller så har du känsligt på stora eller små bokstäver.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En elektroniskt enkel pryl jag lurat på emellanåt är en modell av en fyr som kan ställas att blinka i alla de olika blinkkonfigurationer som finns till sjöss, vilket är hel del. Bra att träna på inför båtsäsongen, samt snyggt i hyllan, om man får till en bra modell vill säga.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Gör ett enkelt spel, tex först till kvarn måste vara bland det enklaste man kan göra.
Slumpgeneratorn är lätt att göra med en räknare i pollnings-loopen för knapparna.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

så, då har man lyckats läsa av en strömbrytare :D det var som du sade Dragonorb, det gick när jag ändrade komandot från "BTFSS PortA,6" till "BTFSS PORTA,6" (stora bokstäver). först till kvarn är det sånt där det piper till så ska man va så snabb som möjligt att trycka på sin knapp? jag börjar nog med något i den stilen, sedan blir det ett larm, och efter det min robot :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag hadde tänkt göra en loop som lopar ett vist antal gånger, då behöver jag ju lägga en variabel i ett register, hur vet jag vilken addres dem registrena har som jag kan lägga en variabel i? står det i .INC filen? (PIC16F628A)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

MPASM är case-sensitive. Så skriv alltid PORTA och så vidare. Testa att öppna inc-filen och se hur saker är skrivna..
Skriv svar