enkla idé.er till PIC
enkla idé.er till PIC
Hej, jag har precis lyckats lära mig programera en PIC16F628A, och jag behöver insperation på enkla men roliga saker man kan göra med en PIC.
Tack på förhand!
//Daniel A
Tack på förhand!
//Daniel A
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 40040b.pdf
Där finns en del idéer. Har du ingångar så att det räcker är det ju bara att använda WPU och kostsluta med brytaren.
Där finns en del idéer. Har du ingångar så att det räcker är det ju bara att använda WPU och kostsluta med brytaren.
Jasså
jag kunde tydligen inte hårdvaran
vad är WPU? kan man inte bara koppla:
eller är det bara för att slippa det motståndet?
Edit: min dator kan inte öppna microchips PDF.er...

Kod: Markera allt
+5V-->switch-->10KΩ till GND,
'--> input IO
Edit: min dator kan inte öppna microchips PDF.er...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, beroende på modell så måste man både slå på globala och individuella för varje pinne. men läs databladet - jag kommer inte ihåg utantill hur det är på de olika modellerna. 10F har bara on/off på WPU och det gäller för alla pinnar då, medans 16f87x har WPU register som man kan styra WPU på varje pinne fritt. Har dock för mig att det bara är portB som det finns på där.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
ja, visst kan du låta bli att använda det. men å andra sidan lika bra att lära sig alla SFR och bra att testa att se att man får det att fungera också. Finns ju en del SFR som man bara måste ställa in för vettig funktion så enligt min åsikt då lika bra att lära sig vad de gör.
TRIS, CMCON har du redan stött på, OSCAL och EEregisterna behöver du förr eller senare bry dig om också. Det står bra i databladet, så är inte så stökigt att labba lite med.
TRIS, CMCON har du redan stött på, OSCAL och EEregisterna behöver du förr eller senare bry dig om också. Det står bra i databladet, så är inte så stökigt att labba lite med.
> Edit: min dator kan inte öppna microchips PDF.er...
Igentligen inte så stor anledning att göra någonting alls (t.ex ställa detaljfrågor
här) innan du har löst *DET* problemet. Du *MÅSTE* helt enkelt kunna
läsa Microchips datablad !!
> Weak pull up, jo precis just bara för att slippa motsåndet
Ja, i princip, men inte så som squiz3r ritade.
Han har en "pull-down" i sitt "schema"...
Igentligen inte så stor anledning att göra någonting alls (t.ex ställa detaljfrågor
här) innan du har löst *DET* problemet. Du *MÅSTE* helt enkelt kunna
läsa Microchips datablad !!
> Weak pull up, jo precis just bara för att slippa motsåndet
Ja, i princip, men inte så som squiz3r ritade.
Han har en "pull-down" i sitt "schema"...