Intressantare saker om svetsar i allmänhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det låter riktigt otroligt att den inte skulle klara 10cm i "klen"plåt
Men det är ju lite skillnad med svetsar från förr och dagens billiga svetsar.
Men en Esab 150A borde klara det där utan vidare, hadde det dock varit någon billig kina svets hadde det nog varit trovärdigt..

Sen är det klart MIG eller MMA skilljer ju lite det också..

Jag har iof relativt svårt att svetsa mindre än 1mm plåt med pinne, är ju van vid lite grövre saker. Men till klenplåt å dylikt blir det MIG och då blir det bra.

Tacka vetja svetstransformatorn hos bonden jag jobbar hos ibl..
En stur tub med en j-gt högljud fläkt i.

Minns dock inte max A på den, men jag har kört med ca 200-250A med 4mm pinne och det va inga problem att dra 1 dm eller 2.. svetsade fast ett nytt skär på en planskopa, ca 20mm gods.. Det gick jätte fint tills jag tog en paus och skulle flytta lite på handtaget när jag hadde tagit av mig handsken.. Jag hadde ont i en vecka :lol:
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Min überbilliga 150-svets (båge) klarar av att svetsa med 3mm sticka ca 10 cm i 3mm gods. Förutsatt att jag inte sjabblar och får bågen tänd på några knack. Detta är dock under en varm sommardag. Med en fläkt lyckades vi få upp det till ca 12-15cm. Om jag skulle göra det idag så skulle säkert en 20 cm gå bra utan att överhettningsskyddet slår på. Man bör observera att svetsen kördes på max och endast använder sig av belysningsström.

Av samma orsak bestämmde min far sig för att köpa en 300A 400V Mig/Mag-svets (automig kallades den, nån som vet vad som menas med det?) :D
rickard

Inlägg av rickard »

hehe tja prototyp nu överdrev jag kanske lite ., men helt klart var ju denna effektminskningen märkbar iaf .. vidare märkte jag att visa dagar så gick svetsen bättre kanske allt detta berode på att jag var mitt ute i skogen sisst på en ledning o det verkade som stömen i ledningarna inte höll sig konstannt typ det blinkade i husen när jag svetsade .. hade svetsen fått redigt med power så kanske det inte hade märkts som du sa innan trådrullen tagit slut ..
rickard

Inlägg av rickard »

jaja nu har jag nog fått svar på dom flesta av mina frågor angående svetsar .. för tillfället iaf .. tackar o bugar ...
nästa projekt blir nog att försöka köra microugnen med luckan öppen , tror ändå inte denn där plastrutan med ett litet svart nät i kan skydda mot någon strålning . säkert minst lika farligt att ha luckan stängd !
Tekko

Inlägg av Tekko »

FEEEEEL!!! Med luckan öppen så är du = död inom sekunder eller fått allvarliga brännskador.
rickard

Inlägg av rickard »

äsch tror mest det där är en seglivad myt från microns barndom
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

rickardz> Hålen i mikrovågsdörren dämpar mikrovågorna med 16dB enligt dessa uträkningar:

Bild

Man kanske inte dör men man ska nog köpa hem Aloe Vera och vänta med att skaffa barn en tid framåt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dör? Det är ju liksom inte att stå framför ett ledarrör från en radarstation på flera MW som det snackas om..

Men mikrovågsenergi är inget att leka med så det är ingenting som man skall hålla på med.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Intermittensen på en pinnsvets brukar inte vara några stora problem för hobby svetsning. Man kan får bekymmer med de klenaste 6-700kr transformatorerna ifall man vill köra på 100-140A, då vill de inte gärna vara med mer än 2 pinnar från kall trafo till 1 pinne när överhettningsskyddet kopplat på igen.

Men kör man en sådan trafo brukar man inte köra med så mycket grövre än 1,6 till 2,5 pinnar o strömmar ifrån 40A i tunnplåt på ca 1mm med 1.6mm pinne. Jag byggde en båt trailer en gång i tiden med en sådan o 2 o 2.5mm rutil. Det var vid ett par tillfällen som svetsen slog ifrån.

Kom över en 140A inverter till bra pengar för inte så länge sedan och den hade typ 100% vid 90A o 35% vid 140A. Det jag upplevt med den är att jag får hålla ner strömmen lite. Kan då svetsa med 2.5or i nästan 100%. De har då mer än bra genombränning på 4mm gods. 3.25orna har jag inte testat men uppskattar till att jag kan köra med kanske 50%. Då kan man i stort sett köra 2-3 pinnar, slagga av o 2-3 pinnar igen osv utan vila.

Det som blir problem skulle ju då vara 3.25 - 4mm högutbyteselektroder men det är ju inte sådär jätteaktuellt för hobbybruk.

Skulle jag stå o betala fullt pris så skulle jag nog ha valt det kraftigaste jag kan köra på en 16A propp. Gissar på att det landar på 180A. Detta enbart för att kunna blåsa på 130-140A med 100% Men nu bar det sig inte bättre än att jag sprang på en utförsäljning där jag gav ca 35% av ordinarie butikspris.

Det jag funderar på är en ev hjälpbox med några dioder och 0,1mA 500V pilotbåge där dioderna ska skydda invertern från högspänningen. Finns inget värre hatobjekt än ok48.00 som vill fastna. Har provat att köra dom med HF tändning, är så jäkla bekvämt.

Mikael
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Rickard> Så länge du skämtar så är det lungt. Annars tror jag någon borde stanna borta från allt vad el heter ett tag...
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

I huvudsak är det ganska klipska killar o tjeje här. Har ju svårt o tro att någon medvetet skulle utsätta sig för de risker som fins med 1000w mikrovågor. Det lär väl knappast vara skarpaste kniven i lådan som skulle göra en sådan sak....

Mikael
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Uppenbarare ironi har totalt missats av läsare här. Och så finns det kanske läsare som inte är lika insätta som användarna här.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bygg en svets av micron vet ja! :D :D :D

Nå, hursom, när vi ändock är inne på svetsar, en teoretisk fråga, om man ställer en litet äldre inverter för pinne, mot en ännu äldre motoromformare, är resultatet likvärdigt (nu talar vi altså kontinuerlig körning under längre tidsperioder, och litet tjockare material), eller vad säger erfarenheten?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag fattat så är omformarna bättre. Men det är inte egen erfarenhet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns snart inga svetsare kvar som har kört motoromformare men min lärare i svets talade sig varm för den roterande omformaren, den skulle ge bästa strömmen.

Det viktiga på en bågsvets är nog att ha en stor drossel för att få en renare likström och kompensation för lite varierande båglängd, men drosseln kostar naturligtvis pengar och väger kanske lika mycket som transformatorn.

Prototypen
Skriv svar