Vattenskoter
Rekomenderar inte att använda jetdrift, för den är förhållandevis ineffektiv.
Om du bygger en sån här kanske du kan komma undan med liten motor, om du har lätta batterier.
(EDIT: hydroplane plans är de engelska sökorden)
Om du bygger en sån här kanske du kan komma undan med liten motor, om du har lätta batterier.
(EDIT: hydroplane plans är de engelska sökorden)
Senast redigerad av bearing 3 december 2006, 11:54:33, redigerad totalt 1 gång.
tack så mycket för länken:D tror jag ska ta o bygga en sån istället, verkar betydligt mycket lättare att komma upp i planing.bearing skrev:Rekomenderar inte att använda jetdrift, för den är förhållandevis ineffektiv.
Om du bygger en sån här kanske du kan komma undan med liten motor, om du har lätta batterier.
(EDIT: hydroplane plans är de engelska sökorden)
En radiostyrd modellbåt på runt 1 kilo gör i runda slängar 15knop med 180W elmotor.160 w och 2750 rpm hur snabbt kommer den åka då? 2knop?
Får du ihop en skoter på 35kg och själv väger 65kg med kläder behöver du
ca 100 trimmermotorer.

I praktiken behöver du ännu mer effekt eftersom det är lättare att plana i små
skalor. Är man tillräckligt liten kan man ju plana från stillastående.(Skräddare.)
Så endera minst 25hk(18 000W) och planing, eller 180W i en havskajak!
Med ett 120AH bilbatteri till din trimmermotor kan du (teoretiskt) tuffa ljudlöst
fram i några knop i 8 timmar!
Mvh
Wombat
Edit:
Såg just "Bobcat 8", en sån vill jag också bygga!
Om man tar två startmotorer för Volvo 240 på 2200w/st så drar de ca 370A!

på propellern, annars kan det lätt bli 100 eller 700 ampere i stället!
Med ett 120AH bilbatteri är uthålligheten 20minuter på full spätta.
Bättre vore att använda en startmotor från buss/lastbil, dessa finns upp till
i runda slängar 10kW och går på 24 volt vilket är mycket händigt.
Då kan man ordna gasregleringen med enkla brytare(som tål 400A+startström på
jagvågarintetänka hur mycket.) Steg 1, halv gas 12V, steg 2 fulla mustascher!
Man använder då två bilbatterier. Annars det bara att bygga ett elektroniskt
fartreglage som klarar minst 400A kontinueligt och kanske 800A i startström.
Är dock inte expert på detta. Har dock gjort en hel del empiriska studier i ämnet!

Det är bara att bygga vilket som!
Funkar det inte med el är det bara att
slänga på någon gammal besinsnurra!
25 knop med 5hk och näsan 20cm över
vattenytan känns garanterat som 250knop
i en styrpulpet!
Hejja!

Flera minuter!
Någon slags system för vattenkylning vore nog bra.
Men tyvärr är det ju så att när man jämför vad det kostar
i tid och pengar att få till ett elektriskt drivsystem på 6hk
med priset på en beggad 6hk utombordare så blir man lite ledsen.
Vore man rik skulle man bygga en brontostor borstlös motor med
fartreglage och några kilo Litium-polymer-accar!
Men då snackar vi flera 10.000kr.
/W

Någon slags system för vattenkylning vore nog bra.
Men tyvärr är det ju så att när man jämför vad det kostar
i tid och pengar att få till ett elektriskt drivsystem på 6hk
med priset på en beggad 6hk utombordare så blir man lite ledsen.
Vore man rik skulle man bygga en brontostor borstlös motor med
fartreglage och några kilo Litium-polymer-accar!

Men då snackar vi flera 10.000kr.
/W
wombat, förhållandet är inte linjärt vad gäller effekt och vikt på en båt.
Den enda motor man behöver är en motor som ger tillräcklig effekt för att ta båten över planingströskeln vid det varvtal som motorn har vid hastigheten innan båten börjar plana.
Om man tar ut hög ström ur en blyackumulator har den inte lika stor kapacitet som den angivna. Den angivna brukar vara vid en urladdningsström i A som är 1/20-del av kapaciteten i Ah.
Om man tar ut lika hög ström i A som angivna kapaciteten i Ah är kapaciteten ungefär 60% av det värdet.
Kolla t.ex. här:
http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 80-420.pdf
Den enda motor man behöver är en motor som ger tillräcklig effekt för att ta båten över planingströskeln vid det varvtal som motorn har vid hastigheten innan båten börjar plana.
Om man tar ut hög ström ur en blyackumulator har den inte lika stor kapacitet som den angivna. Den angivna brukar vara vid en urladdningsström i A som är 1/20-del av kapaciteten i Ah.
Om man tar ut lika hög ström i A som angivna kapaciteten i Ah är kapaciteten ungefär 60% av det värdet.
Kolla t.ex. här:
http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 80-420.pdf
Absolut.Förhållandet är inte linjärt vad gäller effekt och vikt på en båt.
Men egentligen är det väl vikt-skrovform-effekt som är huvudparametrarna?
Sen är det ju en sak att teoretiskt kunna plana med en viss framdrivande effektdet är lättare att plana i små
skalor. Är man tillräckligt liten kan man ju plana från stillastående.(Skräddare.)
och en annan sak att klara samma sak praktiken med faktorer som riggvinkel,
tyngdpunkt, propellerstigning etc.....man behöver rejäla marginaler, eller stor
erfarenhet.
Nä, de är inte direkt idealiska för ändamålet.Om man tar ut hög ström ur en blyackumulator har den inte lika stor kapacitet som den angivna
En liten snipa med däcket fullt med solceller, en liten elektrisk utombordare samt
rigg för stödsegel vore ett mer passande ekipage att bestycka med blybatterier.
Men inte så upphetsande direkt.
Btw körde jag en Sea-Doo RXT förra sommaren.
Jävlar i min lilla låda vad den gick!
Inga problem att komma över planingströskeln där inte!

Över 200hk. Väldigt kul att köra i cirklar runt fartygen på väg ut från Stockholm.
(Fast jag höll lååångt avstånd vid passage framför fartygen, en finlandsfärja på
5 meter avstånd är respektingivande.)Bra svall att hoppa i dock även om det
inte är en maskin man normalt gör sånt med, det knakade oroväckande i
botten vid hårdare sättningar.

/Wombat
Har faktiskt lite funderingar på vad som skulle krävas för att driva en extremt slank roddbåt eller kajak med el, troligen inte så mycket alls. Med tanke på hur lite energi man uträttar med armarna när man paddlar så borde det inte vara så mycket, men en paddel är säkert effektivare än en snurrpeller.
I låg fart går det knappt åt något energi alls. Dessa båtar gär väldigt lägg genom vattnet. Men jag är ganska säker på att propellrar är bättre än paddlar. Det finns en anlednign till att man gick över till propellrar för framdrivning av båtar. Muskeldrivna båtar för högre hastigheter har också propeller.
wombat skrev:Absolut.
Men egentligen är det väl vikt-skrovform-effekt som är huvudparametrarna?
Jo, men det lär inte krävas 18 kW för att komma upp i planing. 18 kW räcker till att åka i 50 knop i rätt båt.Så endera minst 25hk(18 000W) och planing, eller 180W i en havskajak!
Utombordare med förbränningsmotorer brukar ibland inte orka dra upp en båt över planingströskeln, trots att de har hög toppeffekt. Det beror antagligen på att vridmomentet är lågt vid låga varvtal. En elmotor kan kortare stunder leverera betydligt högre moment än märkmoment, vilket borde göra att svaga elmotorer ändå klarar planingströskeln.