Vattenskoter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bubbe
Inlägg: 95
Blev medlem: 30 augusti 2005, 19:41:44

Inlägg av bubbe »

20 hk till en 1,3 m lång vattenskoter? det känns lite mycket. och jag vill bygga en för att det det är kul och det ger en kunskap men om du inte ni vill hjälpa mig så får jag väll fråga någon annan.
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Rekomenderar inte att använda jetdrift, för den är förhållandevis ineffektiv.

Om du bygger en sån här kanske du kan komma undan med liten motor, om du har lätta batterier.

(EDIT: hydroplane plans är de engelska sökorden)
Senast redigerad av bearing 3 december 2006, 11:54:33, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns något likanden som kallas fluga på svenska. Testa med att söka på det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17582
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag har inte detaljkunskap att ge, tyvärr
bubbe
Inlägg: 95
Blev medlem: 30 augusti 2005, 19:41:44

Inlägg av bubbe »

bearing skrev:Rekomenderar inte att använda jetdrift, för den är förhållandevis ineffektiv.

Om du bygger en sån här kanske du kan komma undan med liten motor, om du har lätta batterier.

(EDIT: hydroplane plans är de engelska sökorden)
tack så mycket för länken:D tror jag ska ta o bygga en sån istället, verkar betydligt mycket lättare att komma upp i planing.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 721
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

160 w och 2750 rpm hur snabbt kommer den åka då? 2knop?
En radiostyrd modellbåt på runt 1 kilo gör i runda slängar 15knop med 180W elmotor.

Får du ihop en skoter på 35kg och själv väger 65kg med kläder behöver du
ca 100 trimmermotorer. :oops: Som för övrigt väger ½ kilo styck.

I praktiken behöver du ännu mer effekt eftersom det är lättare att plana i små
skalor. Är man tillräckligt liten kan man ju plana från stillastående.(Skräddare.)

Så endera minst 25hk(18 000W) och planing, eller 180W i en havskajak!

Med ett 120AH bilbatteri till din trimmermotor kan du (teoretiskt) tuffa ljudlöst
fram i några knop i 8 timmar!

Mvh
Wombat

Edit:
Såg just "Bobcat 8", en sån vill jag också bygga!
Om man tar två startmotorer för Volvo 240 på 2200w/st så drar de ca 370A! :roll: 6 hästar iallafall. Med bet är mycket viktigt att ha rätt stigning
på propellern, annars kan det lätt bli 100 eller 700 ampere i stället!
Med ett 120AH bilbatteri är uthålligheten 20minuter på full spätta.

Bättre vore att använda en startmotor från buss/lastbil, dessa finns upp till
i runda slängar 10kW och går på 24 volt vilket är mycket händigt.
Då kan man ordna gasregleringen med enkla brytare(som tål 400A+startström på
jagvågarintetänka hur mycket.) Steg 1, halv gas 12V, steg 2 fulla mustascher!
Man använder då två bilbatterier. Annars det bara att bygga ett elektroniskt
fartreglage som klarar minst 400A kontinueligt och kanske 800A i startström.

Är dock inte expert på detta. Har dock gjort en hel del empiriska studier i ämnet! :roll:

Det är bara att bygga vilket som!
Funkar det inte med el är det bara att
slänga på någon gammal besinsnurra!
25 knop med 5hk och näsan 20cm över
vattenytan känns garanterat som 250knop
i en styrpulpet!

Hejja! :D
bubbe
Inlägg: 95
Blev medlem: 30 augusti 2005, 19:41:44

Inlägg av bubbe »

En såndär bobcat 8 skulle då gå att bygga en sån ungefär 1,6m och sedan driva den med en bensin grästrimmer på 2.2 kw?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

wombat: hur länge tror du att en startmotor skulle hålla under de förutsättningarna?
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 721
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

Flera minuter! :roll:

Någon slags system för vattenkylning vore nog bra.

Men tyvärr är det ju så att när man jämför vad det kostar
i tid och pengar att få till ett elektriskt drivsystem på 6hk
med priset på en beggad 6hk utombordare så blir man lite ledsen.

Vore man rik skulle man bygga en brontostor borstlös motor med
fartreglage och några kilo Litium-polymer-accar! :)
Men då snackar vi flera 10.000kr.

/W
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

wombat, förhållandet är inte linjärt vad gäller effekt och vikt på en båt.

Den enda motor man behöver är en motor som ger tillräcklig effekt för att ta båten över planingströskeln vid det varvtal som motorn har vid hastigheten innan båten börjar plana.

Om man tar ut hög ström ur en blyackumulator har den inte lika stor kapacitet som den angivna. Den angivna brukar vara vid en urladdningsström i A som är 1/20-del av kapaciteten i Ah.

Om man tar ut lika hög ström i A som angivna kapaciteten i Ah är kapaciteten ungefär 60% av det värdet.
Kolla t.ex. här:
http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 80-420.pdf
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 721
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

Förhållandet är inte linjärt vad gäller effekt och vikt på en båt.
Absolut.
Men egentligen är det väl vikt-skrovform-effekt som är huvudparametrarna?
det är lättare att plana i små
skalor. Är man tillräckligt liten kan man ju plana från stillastående.(Skräddare.)
Sen är det ju en sak att teoretiskt kunna plana med en viss framdrivande effekt
och en annan sak att klara samma sak praktiken med faktorer som riggvinkel,
tyngdpunkt, propellerstigning etc.....man behöver rejäla marginaler, eller stor
erfarenhet.
Om man tar ut hög ström ur en blyackumulator har den inte lika stor kapacitet som den angivna
Nä, de är inte direkt idealiska för ändamålet.
En liten snipa med däcket fullt med solceller, en liten elektrisk utombordare samt
rigg för stödsegel vore ett mer passande ekipage att bestycka med blybatterier.
Men inte så upphetsande direkt.
Btw körde jag en Sea-Doo RXT förra sommaren.
Jävlar i min lilla låda vad den gick!
Inga problem att komma över planingströskeln där inte! :D
Över 200hk. Väldigt kul att köra i cirklar runt fartygen på väg ut från Stockholm.
(Fast jag höll lååångt avstånd vid passage framför fartygen, en finlandsfärja på
5 meter avstånd är respektingivande.)Bra svall att hoppa i dock även om det
inte är en maskin man normalt gör sånt med, det knakade oroväckande i
botten vid hårdare sättningar. :?

/Wombat
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

angående "flugan": det finns ritningar i aktuellt nummer av praktiskt båtägande.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har faktiskt lite funderingar på vad som skulle krävas för att driva en extremt slank roddbåt eller kajak med el, troligen inte så mycket alls. Med tanke på hur lite energi man uträttar med armarna när man paddlar så borde det inte vara så mycket, men en paddel är säkert effektivare än en snurrpeller.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

I låg fart går det knappt åt något energi alls. Dessa båtar gär väldigt lägg genom vattnet. Men jag är ganska säker på att propellrar är bättre än paddlar. Det finns en anlednign till att man gick över till propellrar för framdrivning av båtar. Muskeldrivna båtar för högre hastigheter har också propeller.
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

wombat skrev:Absolut.
Men egentligen är det väl vikt-skrovform-effekt som är huvudparametrarna?
Så endera minst 25hk(18 000W) och planing, eller 180W i en havskajak!
Jo, men det lär inte krävas 18 kW för att komma upp i planing. 18 kW räcker till att åka i 50 knop i rätt båt.

Utombordare med förbränningsmotorer brukar ibland inte orka dra upp en båt över planingströskeln, trots att de har hög toppeffekt. Det beror antagligen på att vridmomentet är lågt vid låga varvtal. En elmotor kan kortare stunder leverera betydligt högre moment än märkmoment, vilket borde göra att svaga elmotorer ändå klarar planingströskeln.
Skriv svar