IRöga - Okända delar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

danei skrev:den här har jag byggt. http://www.cesko.host.sk/girderplugin.htm

Det finns dessutom en hel tråd i ämnet http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... sc&start=0
Sitter här nu å klurar på hur jag skall få ihop det.
jag har här ett labbkort (kopparbanor), å ett gäng småprylar (en kontakt med 3 sladdar på som skall föreställa irmotagaren, en konding samt två motstånd, för att simulera hur jag skall koppla ihop alltsammans när jag får delarna.
Men det var bannemig inte lätt att göra det på ett sådant kort.
Har du danei, eller någon annan satt ihop samma krets på ett sådant labbkort och kan förklara hur ni gick till väga utan att behöva skrapa bort koppar till förbannelse..
För så som det ser ut nu så behöver jag skrapa bort så nästan hela biten blir till lödöar istället.

Det känns ganska onödigt att gå köpa ett labbkort med lödöar för 50:- , när allt jag behöver är ett litet kort som är 4,5x3,5 cm stort. (skall montera alltsammans i en liten låda).
så... förslag någon? snälla? =)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag lödde allt på D-sub kontakten JAg har en kompis som kar en lika dan sittand bakom datorn. Den funkar bra även där. Jag ser min den sitter.

Annars lägger du IR-motagerns tre ben på var sin bana. Sen är det bara att sätta de övriga delarna mellan dessa banor.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

heh, har försökt både det ena, det andra och tredje...
Antagligen jag som tänker som en tok också, men mja, jag är inte sådär jättehaj på elscheman å grejs. =)

hade nämligen tänkt att löda på kabel på d-suben, å kabeln fast i kortet, å delarna på kortet in i lilla lådan.
Eftersom jag kommer ha datorn denna skall sitta i bakom tv'n så är det ju inte så¨bra om irögat sitter på baksidan av datorn som dessutom kommer vara bakom tv'n liksom. =)

saken är ju den, att ben1 går rakt över ben 2 och 3, å dom får ju inte gå igenom varandras barnor.

heh, har suttit i närmare 1,5 timmar å klurat på det.. börjar bli aningens irriterad på mig själv nu.. =)
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

jag kom förresten att tänka på en sak...
Viken av de 3 schemana skall jag använda mig av?

schema nr1 verkar ju onekligen lättast att sätta ihop med det labbkort jag har.
de andra två blir riktigt krångliga...
det jag har suttit å pillat med nu är schema nr2..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är samma schema på alla bilder. Det är bara olika ben konfiguration på IR-motagaren. Korsa ledarna i sladden i stället för på IR-motagaren.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

Ok, sista frågan nu, sen sätter jag igång.. har alla delar hemma nu.

Ir-motagaren har jag ju pinout på, men kontingen, resistorn samt dioden... vilket ben är vilket? Och hur skall dom sitta på kortet?
Det var rätt så länge sedan som jag fick lära mig hur man såg det på komponenterna.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Icke-polariserad konding och motstånd kan du koppla åt vilket håll du vill, dioder brukar en ring som motsvarar strecket på symbolen.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

ok..
Jo, ringen på zennerdioden hittade jag, antar att det är den negativa polen (i min mun kallan minussidan då jag inte slänger mig med facktermer :wink: ).
Men frågan är då vart jag enligt detta skema skall koppla "minus sidan" på dioden, skall den vara på GND pinnen av irmotagaren, eller på VCC pinnen på mottagaren? Dvs pinne 1 eller 2? =)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jo, vanligtvis kopplar man dioder åt det hållet så att det blir minus, men zenerdioder brukar man använda "baklänges" så då blir det plus.

Titta på schemat, "ring-änden" är kopplad till VCC.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

ahh.. ok...
Då hänger jag med,,,
Jeffla länge sen man gick igenom dessa symboler.. =)
Sträcket på schemat symboliserar altså ringen på zennerdioden.

Å när jag tänker efter, så är det ju ganska logiskt.. :P
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

jag tror jag ska ta mig en tur till elfa nån dag och köpa delar till en sån. förresten vilket program är bäst Girder eller WinLIRC?
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

hmm.. nu skall vi se här.. hoppas någon är vaken nu som kan hjälpa mig lite... =)

Jag har nu satt ihop alltsammans och det skall vara helt korrekt kopplat.

Jag kopplade in enheten på min bärbara dator och testar...
Till att börja med så hittade inte windows XP enheten själv, men den är ganske inte så speciellt PnP. så jag lade till den själv med stndard drivrutin "Seriell kabel med IrDa protokoll".

Girder installerat å troligtvis korrekt inställningar.
Tar fram en av mina kontroller (en multifunktionskontroll) å girder registrerar ingenting när jag vill lära den ett kommando.

Vidare testar jag med en orginalkontroll till TV'n en panasonic...
nothing hapends.
Så, frågan är, skall jag ha någon speciell frivrutin/kontroll till detta?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag har ingen som helst erfarenhet av nåt av dessa program, men grejen du byggt har iaf ingenting med IrDA att göra, så nån sån drivrutin ska du inte lägga in.

Helt OT:

Vem kom på namnet WinLIRC (Windows Linux Infrared Remote Control) ? Borde väl ha varit WIRC eller nåt :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

det finns ett plugin till girder. http://www.cesko.host.sk/girderplugin.htm
Även instruktioner hur den instaleras.
noratx
Kontakt:

Inlägg av noratx »

ash, så korkad jag är.. borde jag ju sett iofs.. =)

Men men, härlig.. allt funkar.. =)

Nu skall jag bara sitta å leka lite å testa mig fram tills jag får girder att funka som jag vill. =)

Nästa bygge blir denna:
http://forum.sweclockers.com/showthread ... genumber=1 =)

så.. wish me good luck. =)
Skriv svar