Hårddisktest-program ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, man får väl skylla sig själv antar jag :oops: , eller möjligtvis Mr Murphy
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

IBM's diskar (numera Samsung)

TomasL> Är det något så nytt att jag har missat det? Eller har du blandat ihop Samsung med Hitachi, som tog över IBM hårddiskavdelning för ett par år sedan?

Nej, diskkracher är inget kul alls. Råkade ut för det på en föreningsdator för inte så länge sedan. Och det var en .... just det, Maxtor! Började tappa sektorer, bl.a directorysektorerna för huvuddatamappen. Problemet är att om man vill köra någon form av recoveryprogram, typ "GetDataBack" eller liknande, så bör man ta en imagekopia på den trasiga disken först så att den inte fortsätter tappa mer data under tiden. Tyvärr funkar ofta inte dom vanliga imageprogrammen så bra i det läget när strukturen är kass och en del sektorer inte är läsbara. Jag hittade då det här programmet som klarar att kopiera även en trasig disk (det som är läsbart, givetvis) och är freeware. Det räddade min dag för nästa dag var den trasiga disken helt utslagen!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sorry, blandade nog ihop dem, NATURLIGTVIS skall det vara Hitachi jag menade och inte Samsung.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har själv 5 st Maxtor hårddiskar från allt från 8.4Gb till 250Mb och jag har faktiskt aldrig haft problem med dom någon gång. Ok det var en som av någon konstig anledning inte ville fungera efter att ha åkt ner i golvet från 2 meter, så det var lite dåligt. :roll: :)

Själv använder jag enbart Lost and Found för att rädda filer från någon hdd. Den arbetar i DOS och det kvittar om datorn känner igen hårddisken eller ej för så länge den är inkopplad till systemet så hittar det den, under förutsättning att datorn normalt kan hantera den förstås. Och så länge som disken spinner upp så kan programmet ta fram alla filer som går och även dom som blivit raderade och tom överskrivna har jag märkt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det programmet funkar säkert liknande som det jag refererade till. Min huvudsakliga poäng, förutom att diskkrascher suger pungsvett, är att det är bra (ibland nödvändigt) att kunna göra en imagekopia av den trasiga disken innan man kör recoverprogrammet. Då kan man sitta med det programmet i lugn och ro utan att riskera att disken lägger av helt och hållet mitt i återställningen. En imagekopiering går mycket fortare än att köra ett recoverprogram.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Som alltid, så:

1. Börja med att boota knoppix.
Funkar prylar i knoppix men inte Windows så ligger felet i Windows. :D

2. Kan du få knoppix att start så anslut en USB-disk och ta en kopia på den data du vill spara.

3. Nu har du en backup, så nu kan du leka fritt. :twisted:
Användarvisningsbild
Abra Hana

Inlägg av Abra Hana »

*

netrunner skrev

> Kan du få knoppix att start så anslut en USB-disk och ta en kopia på den data du vill spara.

Om man kan använda knoppix för att kopiera filer från hårddisken till USB pinne , så är det också möjligt att knoppix kan skapa en fil i hårddisken och skriva till den , eller ännu värre , knoppix kan byta en windows exekverings fil eller en DLL fil som används mest i nätverk trafik , med en falsk kopia av den äkta filen , altså ( om man har windows installerad i hårddiskem) . !!!! .

Av säkerhets perspektiv tror jag är det mycket farligt att boota en knoppix eller en annan operative system från CD , DVD , eller USB minnet och köra den på en hårddisk där det redan finns en operativ system till exempel windows , windows server , linux versioner med sina relativ säkra servar , eller andra .

Vad tror ni ? .

*
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Varför skulle Knoppix ö.h.t röra filerna på den disken annat den läsning du själv ber om vid kopiering?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror inte att Knoppix ror filerna, men daremot kan man sakert stalla till med nagot annat om man inte ar forsiktig. Men det galler ju allt forstas. :)

Sitter med DSL (DamnSmallLinux) nu, det ar darfor som de svenska tecknen saknas. Ingen av se-installaningarna i Keyboard ger svenska tecken...

Upptackte att jag inte har tillrackligt med harddiskutrymme for att gora en image-fil, sa jag maste kopa en extra harddisk innan jag forsoker aterstalla ordningen igen.

Aventyret fortsatter... :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kör man med NTFS Read Only så borde man kunna vara rätt säker på att inget skrivs på disken.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Den här hårddisken blev en knepig historia. Det verkar bara vara två sektorer som är trasiga (50593927 till 50593929) men Ghost kunde inte göra en image av den ändå. USB-IDE-interfacet kan inte hitta den alls. Knoppix hade däremot inga större problem att hitta den på vanliga IDE-interfacet.

Såg att Henry tipsade om "Lost And Found" men jag har inte lyckats hitta det. Google gav länkar till Powerquest, men man kommer till Symantec's sida och där har jag inte hittat något om det programmet. Någon som vet var det finns?

Funderade även på CHKDISK, men finns det det klarar väl inte NTFS-partitioner? Helst skulle jag vilja undvika att ändra något på hårddisken innan jag gjort en backup, men om det inte går så...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag är nog forumets lyckligastes just nu. Jag lyckades få kontakt med hårddisken! :D Håller på att kopiera en partition nu. Nervös? Jag? :eh: :)

Det var riktigt nervöst ett tag eftersom läsarmen lät som den höll på att hoppa loss. Det otäckaste är att jag inte hade hunnit säkerhetskopia hårddisken. Det är ca 30GB med låtmaterial, grafik till Wiki-sidan, ALLA mina elektronikprojekt, PIC-kodningar, osv osv. Totalt ca 70GB. Hade det inte fungerat så hade jag varit tvungen att anlita ett företag som kan återskapa disken.

Men jag provade ett gammalt knep som innebär att man ställer hårddisken på högkant ca 45º (ena långsidans kant mot bordet) och slår till lite lätt med handen. Egentligen borde det göra mer skada än nytta, men jag har räddat 3st hårddiskar på detta vis.

Men man ska iofs inte ropa hej innan man fäktar illa, eller hur det nu var. Det är ca 60GB kvar att kopiera. Kollar då och då så inte disken blir för varm.
Skriv svar