Du får bara spänningsfall över motståndet när det går ström genom det, testa själv att sätta ett motstånd mot ena polen på ett batteri och mät spänningen mellan andra polen och motståndet. (du kommer att få exakt samma spänning efter motståndet som du har på batteriet)
Beroende av hur mycket ström som dras genom motståndet kommer det att sänka spänningen olika mycket (Ohms lag du vet )
Du vill ju att transistorn ska stängas av. Då ska det inte gå någon ström in på basen. Därför går det inte att använda ett motstånd eftersom spänningsfallet är 0 om strömmen är noll.
Men om man som i alt. 2 använder två motstånd kan man dela spänningen på 1.4 V så att bara ca 0,4 volt hamnar över basen. Det räcker för att stänga av transistorn eftersom basen börjar leda först vid ca 0.6 V.
Jaha, hade andra svarat
Senast redigerad av bearing 20 september 2006, 10:33:44, redigerad totalt 2 gånger.
Men allvar: då är det ju en bra dag idag: nu har lärt något!
Dåliga dagar lär man sig inget nytt, bra dagar lär man sig nytt. Håller du på sådär kommer du högre för varje steg.
Iblant är det lätt att veta teori men svårt att förstå vad det betyder i verkliga livet, det bara är så! Då min mattelärare dillade på om COS och SIN och TAN tyckte jag att det var gräsligt sätt att kasta bort sin ungdom på, då jag hjälpte mina föräldrar med att ändra deras takkonstruktion kom det plötsligt till fyllest!
Jag räknade och pekade, pappa tvekade och skar och allt passade! Den dag fattade jag äntligen vad man skulle med de tråkigheter....
Dessutom kommer det inte att fungera, 47K är helt enkelt för stor. När Q "släpper" kommer du ju att ha en spänningsdelning mellan 2,2K och 49,3K (47K + 2,2K), det ger vid 5V matning 0,214V och det räcker ingenstans.
Om du istället antingen bytar 2,2K till 10K kommer det att passa bra (0,74V) men bättre är att byta 47K till 33K och 2,2K till 10K.
ok, trodde dioden var tvungen o va med pga att med en LED så funkade det, så jag drog den slutsatsen
Just ja, det blir lite galet.... men eftersom jag nu byggt två st och det är lite bök att byta 47k mot 33k så kanske jag kan köra 10k där jag nu kör 2k2 på schemat? Alltså bara för dessa två, framöver så bygger jag med 33k + 10k
benring: tråkigt att det inte funkade på en gång. Men jag ritade "i blindo" dvs utan labbning osh endast utifrån vår (din, min och prototypens) disusion.
Jag har tagit fram ett redigerat schema men inte anget några värden på motstånden.
Icecap kan ange värden för R1, R2 och R3.
Edit: Nu verkar det som om jag fått bilden att funka. Jag startade om datorn (Windows), tror att den "laggade" när jag laddae upp bilden förra gången.
Senast redigerad av Fransson 20 september 2006, 14:57:33, redigerad totalt 1 gång.
benring: du kan testa att använda 15K istället för 10K om du inte kan byta 47K, kruxet är att basströmmen börjar bli ganska klen men å andra sidan: om det är en BC547C borde det räcka ganska väl.