Digital analog skivspelare..vad är det för nåt!?

Berätta om dina pågående projekt.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> evert2

Det är nog som du skriver när det gäller storföretag och värdering av koncept............

Det är väl i viss mån så oxå att om man kommer med en bra ide till ett stort företag så vet dom att dom kan "låna"(läs SNO) så gott som allt av den lilla och ändå inte behöva oroa sig för att betala ett öre till den personen. Detta på grund av att man som liten inte har varken tid eller resurser att dra ett case vidare tex. i rätten mot dom.
Dom vinner hur dom än gör..............suck

Ni förstår nog vad jag menar när ni ser denna pryl ifrån vestax(som vi oxå var i kontakt med angående recless)
http://vestax.com/v/products/players/cdx-05.html
Klickar ni på lilla bilden som skivspelarintefacet finns med på så ser ni exakt det vi gjort...............ca ett år före patent på denna sensor/applikation/placering togs av någon "därnere"............
Slump :?:
Vem vet :!:


-> Chribbe76

Jag kan göra en liten beskrivning av hur det hänger ihop.

Legohjulen innehåller 6 st hål som vid rotation av ett varv på sensorn alltså genererar 6 st "sinusar"(vågformer).........det behöver inte vara perfekta sinusar utan det som vi gjorde var att spela in(kalibrera) dessa "vågor" med dsp'n då skivplerartallriken snurrade med 33rpm och 0% pitch............detta resulterar i att vi i dsp'n vet vilket värde(position) vi nu är på och det värde som komma skall.............kommer inte värdet som vi väntar på slår vi i tabellen med sensordata och kollar vad om hänt. På detta sätt så håller man alltså koll på alla avikelser från det normala som tex när man bromsar skivspelartallriken eller ändrar hastigheten med pitchen.
Hoppas att jag inte "luddat" till förklaringen :)

/Markus
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4836
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Om du va ute i så god tid, varför försökte du inte ta patent på grejjorna?

Min fasha och några till hitta på ett ankare sk. "flygandeankaret" tog patent och fick de sålt och drog in lite kosing allt genom att vara superhemlig med det man pysslar med. Minsta lilla läcka så kan de va förstört.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> gOry

Det är klart att man skulle ha gjort det..............dock så är det enkelt att nu i efterhand var klok.

Det handlar väl om att man inte riktigt tror på det man gjort eller på den ide man har.......plus att det rör sig om ca 20000 kronor bara för ett sverigepatent. Sen är det upp till en själv att se till så ingen gör patentintrån osv...........gör någon det så skall man dra det vidare och det går ju inte med de resurser man har........

Dock så lärde man sig en hög med intressanta saker när detta gjordes och dessa kunskaper är mycket värdefulla om man skulle dra i något annat i framtiden :)

/Markus
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Grymt projekt. Kan du inte lägga upp en projekt sida på nätet och typ sätta openhardware, gpl licens på det.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> psynoise

Kul att du tyckte att det var grymt............

Som jag skrev tidigare så lägger jag inte någon tid på detta över huvud taget längre.......... jag "dammade" bara av det temporärt för att lägga ut en tråd här på forumet :)

Jag sitter dock med andra audioprojekt som tar den lilla tid som finns över för det stora elektronikintresset.......... familj med två småttingar tar resten av tiden........ när dom somnar så lägger man sig själv oxå.....hehehe :D

/Markus
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Tänkte att du kunde dela med dig dina ritningar, schemor och källkod. Tycker att det hade varit roligt att se fler stora elektronik projekt som utvecklas som t.ex linux program under gpl licens. Sen behöver du inte intressera dig mer för projektet, finns säkert andra som är intresserade att ta över.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> psynoise

Jovist hade det varit kul om nån drog detta vidare men det skulle i alla fall ta för mycket av det lilla tid som jag har för att lämna över detta till någon.

Sen är det ju så att allt fortfarande bara är en "labbruska".........och se till att låt oss säga 20 personer skulle "få" en hårdvara att leka med är inte heller möjligt pga av att cadunderlag, div speccar osv inte hinner plockas fram.

Sen till det största problemet...............
Uppfinningen är ju patentskyddad av ett företag där "nere".........hmmmm :(
Tveksamt att man vågar lägga allt detta på nätet för vidareutveckling.......tänk dig cenariot............fullt med personer tycker att detta är skitkul.......dom utvecklar allt vidare..........och tar fram en klockren produkt........så en halvvacker dag händer följande.........telefonen ringer till den som är ansvarig.........ring ring..........Med en kall otäck röst(från en patentjurist) förklaras att patentintrång skett...........oooops

USSCH!!!!!
Nä tack...............


Nä som sagt var..........detta är och kommer att förbli ett försök till att dra ett extremt kul projekt vidare...........dock med negativt resultat :( men med en hel del matnyttiga kunskaper inom vad som krävs då det gäller att dra en idé vidare :)

Jaja man kör helt enkelt vidare enligt teorin..............skam den som ger sig

/Markus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror att det bästa tricket när man byggt något nytt är att sälja produkten själv och inte kontakta stora företag. Om man spridit produkten tillräckligt mycket så har man bra bevis på att man var först. Man ska försöka hemlighålla så mycket det bara går av innehållet och gärna använda lite ovanliga lösningar. Då är det mindre chans att något företag kan åberopa patentintrång, eftersom de varken har bevis på att de var först eller kan bevisa att man stulit deras idé. -Man kan ju inte stjäla något som man är först med. :)

Under snart ett års tid har jag utvecklat några egna synthar, effekter och styrning av musikprogram. Eftersom jag vet att idéerna är helt nya och kommer underlätta musicerandet för många, så tror jag att de går att sälja. Har därför inte skrivit några trådar om de projekten. Jag har på gång ett sammarbete med en återförsäljare av såna här grejjer. Sedan kommer jag marknadsföra det själv till andra "studionissar". Förhoppningsvis hinner man sälja tillräckligt många innan något stort företag stjäl idén. Då är det bara att lägga ner den fortsatta tillverkningen av den prylen och gå till nästa.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> JimmyAndersson

Du har helt rätt i att man skall sälja produkten själv...............hade man trott mer på konceptet själv så hade man satsat för fullt på detta........Dock så blev allt för "stort" att dra vidare själv.

Det blev helt enkelt för mycket med design av användargränssnitt, mekanik, lådor, CE & S märkning, EMC-mätning förpackning av produkten, försäljningskanaler osv......

Jag har även varit i kontakt med prv angående att det var känd teknik som "jappsarna" patenterade och undrat om vi kunde dra något rättsligt emot dem.......svaret jag fick var att jag skulle få dra det "själv" vidare mot dem och att om jag hade bevis för att vi presenterat detta för x antal personer i vår omgivning före deras "file"-datum säkerligen skulle få rätt mot dem rättsligt. Tyvärr så skulle detta endast resultera i att deras patent inte var OK......det skulle inte ge oss något som helst över huvud taget. Känns alltså skapligt onödigt att dra detta vidare.

Riktigt kul att du utvecklar egna prylar........jag hoppas verkligen.....och håller tummarna för att det går din väg :tumupp:
Du kanske skulle skydda dessa produkter med patent eller kanske mönsterskydd :?:
Jaja......detdär har du säkerligen full koll på :)

Kan nämna själv att det plockas fram audioprylar i källarens mörker.......det som vi sysslar nu med tror jag stenhårt på...........det finns oxå ett koncept runt detta som i dagsläget inte finns tillgängligt "out there" :)
Som du skrev.........det blir det inte några trådar om.

Nä nu är det läge att logga ut.........det är ju fredag :lol:

/Markus
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10698
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: WOW :tumupp:

Mycket Coolt projekt!
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> GeekJoan

Tackar så mycket................ :)
Skriv svar