Om du läst Kenneths text så står det hur man kommer förbi problemet genom att sätta ett mostånd i lämplig storlek i serie med tändspolens primärlindning
Fast det allra säkraste är ju att köpa en riktig elstängsalanläggning. En ny kostar såpass lite som 1500 kr för en liten med 2.5 Joule i pulseffekt.
Riktigt feta saker med 40-50 Joule som klarar av riktigt långa stängsel, skrämma bort stora djur som björnar och som har diverse larm för över/under ström/spänning och kortslutning går ju förståss på en smula mer.
Sen tillkommer ju lite andra kostnader försåss, typ varningsskyltar om man ska ha den längsmed allmän väg och så.
Edit: Tänkte att jag bara skulle säga att jag inte är bonde om någon trodde det. Ovanstående info fick jag fram på 3 minuters research på nätet... :-)
Senast redigerad av matseng 22 februari 2004, 15:44:07, redigerad totalt 1 gång.
Kom att tänka på en gång jag hade en liten 5V-trafo, och ett variabelt likspänningsagg inställt på kanske 30V. Klarade ca 2A. Jag höll i primärlindningens kablar, och farsan duttade 30V på sekundärlindningens kablar en gång. AJ! 1300V 40mA. Nu lär det inte ha gått 40mA genom fingarna, men ont gjorde det. usch... Det var en riktig hästspark kändes det som.
ioförsig. jag får väll klura ut nåt som ocsisillerar likströmen så den e på hela tiden. en 555'a kanske. pajade en 3v laddare till gameboy och den ger utöver 700v vid 6 v.
Dom som barn lekt med Den lilla elektrikern har säkert byggt en rinklocka utan klocka för att skapa induktiva spikar, dessa kan ge kraftiga kittlingar om man tar i kablarna över spolen, liknande effekt fick du nog när ni duttade med kabeln på transformatorn
Detta är en effekt som utnyttjade för elstängsel förr, hur man löser det i dagsläget vet jag inte.