Plockade ihop en liten förstärkare..

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är kul med förstärkare. :) Det blir extra kul när man får så mycket bra tips på förbättringar.

2N3055 är kanske lite lyx i en sånhär förstärkare, den klarar ju 70V Vcer och 115W. Dessutom har jag för mig att den klarar 3MHz, inte direkt i närheten av vad en sånhär förstärkare kräver. :)


Jag fick liv i förstärkaren igen. Det var en kondensator som gett upp. Sedan bytte jag 100k-poten till en 47k-pot och då fick jag bättre kontroll på förstärkningen. Dessutom har självsvängningen försvunnit.

Testspelade med elgitarr. Jodå, man kan få riktigt trevlig overdrive, nästan på gränsen till dist om man maxar involymen. Provade även med en synth (DX7) men här märkte jag något som ska ändras: Om man ställer synthens och förstärkarens volym så att man får rent ljud, då är ljudet i högtalaren lite för svagt. Högtalaren är förresten på 4ohm och klarar 14W.

Bästa lösningen är nog att höjja matningspänningen till exempelvis 9V. Då kan man ju driva den på batteri... :)

En annan sak:
Poten styr ju bara ingångsvolymen. Jag skulle vilja ha möjligheten att justera förstärkningen (gain) och utvolymen. Några idéer kring det?


edit: Passade på att mäta lite:
T1 b = 1.3V
T1 e = 0.6V
T2 b = 2.4V
T2 e = 1.9V

Tyvärr sitter ju allt på kretskortet så det blir lite knepigt att mäta strömmar, men med det klassiska "känn-om-komponenten-blir-varm"-knepet så verkar allt vara hur lugnt som helst. :) Båda transistorerna sitter förresten på kylflänsar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Frågan är om du inte skulle klämma in ett förstärkarsteg till före T1 baserad på en småsignaltransistor med hög hfe?. Denna bör då förses med nämnda gain-kontroll. Effekttransistorer är inte direkt kända för sin höga förstärkning. Jag skulle också placera ett lågohmigt motstånd på basen till T2 - minskar risken för självsvängningar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra idé! Tänkte inte på att effekttransistorerna inte har så jättehög hFe. :oops:
Pust, lyckades hitta en rulle BC337. Det borde fungera. (Har annars lite brist på småsignaltransistorer...)

Det är lite lockande att peta in en IC-krets istället för denna, men det är kul att bara bygga med diskreta komponenter för att få lite variation. :)

När mikrofon och högtalare är inkopplat så har jag förresten bara 0.02V på utgången. Ingen DC här inte. :)


edit: En fråga: Om jag höjjer in-spänningen till 9V så behöver jag väl inte ändra något vid T2?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En extra förstärkningskrets med BC337'n gjorde inte så mycket annat än att öka ingångsförstärkningen. Det ökade alltså inte utvolymen. Istället fick jag självsvängningar och distorsion vid hög ingångsvolym. Ska testa att byta ut T1 till BC337 istället.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Hur är ljudet ut från denna? Jag gissar på att det inte är direkt Hi-Fi men helt ok?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag byggde en hörlursförstärkare för några år sedan som var baserad på några BC337 och vad jag minns så gav den rent och fint ljud då.

Har provat att byta T1 till BC337 nu, men det blev nästan sämre ljud. Fick lite brum (svag lågfrekvent självsvängning?) på köpet, så det verkar passa bättre med en BD137.

Istället har jag böjat snegla på resten av kretsen kring T2. Högtalaren visade sig klara 25W (peak) så den borde kunna låta högre utan dist än vad den gör nu. I databladet för 2N3055 har jag inte hittat något som gör den olämplig som slutförstärkare för ljud. Kanske är det dags att öka inspänningen?

Behöver jag byta hela kedjan av motstånd? Dvs R1-R4, eller räcker det med R1 och R3?


Med 5V, BD139 och 2N3055 så går det att få bra och rent ljud om jag har låg involym från ljudkällan och poten i förstärkaren, men utvolymen är för låg. Det borde gå att få dubbelt så hög volym, med tanke på högtalaren.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

När det gäller så här låga effekter kan du utan problem använda 2N3055 till audio, det var ju ett av områdena som den var skapad för. Men när man börjar gå upp i effekt (50W+) brukar man inte använda den pga inte har särskilt linjär DC Current gain-kurva vilket orsakar olika typer av distorsion. Jämför kurvan med till exempel motorolas MJ15003/4 (som bla. sitter i min projektförstärkare :)) så ser du vad jag menar. Men sen är ju också priset betydligt högre..
2N3055
MJ15003

Du kan behålla värdena på R1-R4 om du ökar matningsspänning till 9V. Det som händer är att du får högre spänning på T1b (ca 2.5V) vilket leder till lite högre ström C-E vilket gör att svinget du får på kollektorn ligger nånstans runt 3V men det bör räcka..
Senast redigerad av Fritzell 3 augusti 2006, 16:51:08, redigerad totalt 1 gång.
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Förstärkningen vid låga strömmar är ändå ganska hög för effekttransistorer. Kolla pdf:en, sidan tre högst upp till vänster .
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/2N3055-D.PDF
Vid 200-300mA är hFE uppe i säg 140ggr. Många effekttrissor går högre ändå. Det ser man när man mäter dom med en vanlig transistortestare.
Problemet är att dom är så otroligt olinjära så att vid 5A har hFE (för samma 2N3055) sjunkit till under 30. Värdet beror alltså på vid vilken ström man valt att uppge det.
Men nu sitter ju sluttrissan i det här fallet kopplad som emitterföljare och då får den ju ingen spänningsförstärkande funktion i alla fall, utan bara strömförstärkande. Spänningen på emittern följer ju bara med den på basen, "emitterföljare". Den spänningsförstärkning som finns i kretsen står ingångstrissan för.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

En kanske knasig ide som bara dök upp: tjänar man någonting på att koppla en serietrissa, säg en BD137, till sluttrissan och ändra om T1 till en lågbrusig BC550, eller kanske bara en vanlig småsignals typ?


Så 2N3055 var ämnad även till audiosammanhang? Hade jag ingen aning om, var intressant att veta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fritzell: Tack att du bekräftade det. Tittade in i en av mina förstärkare och såg att det satt 2st 2N3055 där. :)

Vad tror ni om ett motstånd mellan spänningsmatningen och T2's kollektor och sedan plocka utsignalen på kollektorn (efter en konding) istället? Då hamnar ju även fasen på "samma sida" som ljudkällan på ingången.

Henry: En push/pull-variant (NPN + PNP) alltså?
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

2N3055/2N2955 satt (sitter) som sluttrissor i gamla NAD3020. Den förstärkaren lät bra på på 80-talet och den hävdar sig precis lika bra idag. Men 2N3055 utsattes av någon anledning för mobbing och ett rejält förtalsdrev. Varför är svårt att förstå. Kanske för att den var vanlig, enkel och billig men den är tillräckligt bra för att bygga ljud med bara man vet vad man håller på med. Slutresultatet beror mer på konstruktionen än på hur exklusiva komponenterna är.
Odemark
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 juli 2006, 11:52:44

Inlägg av Odemark »

Fritzell
Nej anledningen till att man inte envänder 2N3055 vid högre effekter är att den inte håller för det. Den stoppar inte för de höga matningsspänningar som krävs. Får genombrott med lokal härdsmälta som följd.

Stömlinjariteten som du syftar till är däremot inte mycket bättre för MJ15003 än för 2N3055. Marginellt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Det är sant att den inte tål speciellt höga matningsspänningar ja vilket begränsar också.
Däremot håller jag inte med om det sista du sa. MJ15003 anser jag vara betydligt linjärare än 2N3055 och detta är vad jag vet allmänt erkänt i hifi-diy världen. En bättre fråga är som sagt ifall skillnaden är hörbar eller inte... :)
Vill du diskutera om det kan jag rekommendera solid-state forumet på www.diyaudio.com
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

JimmyAndersson: njae, tänkte iofs nämna push-pull men det blir ju betydligt mer jobb då det blir en del som måste göras om och det är kanske lite onödigt om det hela skall vara enkelt. Tänkte istället på en serietrissa till T2 och en småsignals för T1 för att få upp förstärkningen redan i första steget till en som har högre förstärkning än tex den BD137 som är där nu. Detta så att sista stegets serie koppling ger så hög ström till 2N3055 så att den får vad den vill ha om detta ev kunde skapa några problem med effekten eller så, men kanske utan att orsaka någon högre distorsion. Kan kanske göra att det hela blir mer lättdrivet. Men som sagt bara en tanke har inte den blekaste aning om det överhuvudtaget fungerar bra rent praktiskt.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Om du vill kunna plocka ut några Watt kan det vara lämpligt med en transistor i serie med sluttrissan. Det hela bygger som sagt att man kombinerar en högeffektare med dålig hFE med en lågeffektare som kan buffra upp strömmen till den.

Säg att du ska plocka ut 4W i 4R. Det drar teoretiskt 1A. Säg att 3055:an driver högtalaren och har säg 25hFE. Då kommer den vilja ha 40mA till basen. 40mA är i detta fall lite för mycket för T1 att tillhandahålla, därför kan man göra en s.k darlingtonkoppling. Men om du kollar upp i databladet vilken hFE 3055:an har vid den effekt (ström) du vill ha kan du räkna på hur mycket ström den kommer dra och kan då bestämma ifall det behövs ett extra steg.

Push-pull är ett annat kapitel vilket kanske inte är nödvändigt att blanda in i den här fridsamma enkelheten :)

edit: Hade lite bråttom när jag skrev så det kanske blev lite luddigt..
Skriv svar