Arbetsbänk för elektronikarbeten [bilder sid. 2]

Berätta om dina pågående projekt.
Syntex
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 oktober 2004, 10:43:17

Inlägg av Syntex »

Kommentar till bilden ovan. Inte "kan" man ha oscilloskop längst till höger. Det ska ju vara närmast framför en.

Det visar att den som gjort bilden inte är en elektronikintresserad.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Varför skall man ha det mitt framför sig?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

En riktig elektriker behöver inget oscilloskop, jag brukar känna med fingrarna, det funkar det med! :D
Skämt å sido.. att ha det välplacerat är en fördel, eller så gör man det "flyttbart", så man kan dra fram det vid behovv. Jag har erfarenheten av att antingen använder man det inte alls eller så använder man det jättemycket under en kortare period.
För övrigt så verkar inte skrivbordet tillräckligt djupt för att rymma ett oscilloskop "framför".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30109
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett bord gjort för instrumenthantering är bågformat, så att alla instrument pekar in mot mittpunkten, där man själv sitter på en snurrstol. ;)
limpan4all
Inlägg: 8220
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Om det inte rymmer ett oscilloskop rakt framifrån så är det för grunt helt enkelt. Bara att konstruera om så det blir djupare. Endera så gör man rätt från början och då behöver man inget oscilloskop alls eller någon labbänk utan endast en liten lödplats. Eller så gör man som jag och de flesta andra och då behöver man oscilloskopet hela tiden för att kunna se varför saker inte funkar som man tänkt...

Själv har jag mitt huvudverktyg LeCroy 9354AL rakt fram och Agilent 54622D som alternativ (oscilloskop och liten logikanalysator) till höger, Hameg 5014 spectrumanalysator till vänster. Frekvensräknare och liknande där dom får plats och alla nätaggregaten 3st GW2010 och 2st GW4005 allra längst till vänster. Tongeneratorer LeCroy LW420A (arbiträr 50MHz två kanalers (400MS/s 2M)) samt några snikgeneratorer allra längst till höger. Resten av instrumenten ligger på instrumentlagerhyllan i annat rum i väntan på att behövas, då dom bäres fram... Men det förståss så har jag ju inte min standard lödplats på arbetsbänken utan bara en liten reparationskolv så jag har ju lite mera plats (iallafall när bänken är städad (vilket aldrig händer)).
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Saken är den att det inte bara är att "göra rätt från början". Det finns ju vissa saker som är begränsande också. I mitt fall är det att jag bor i en liten svettig lägenhet med två katter och en stor jävla hund. Lägg till en grinig käring som helst skulle se att jag tittade på fotboll eller samlade på kapsyler istället för pillade med massa saker som tar plats.

Jag hade mer än gärna gjort bänken lika djup hela vägen men det gick inte riksdag och regering med på - eller rättare sagt hon har väl hintat för länge sen att jag skall ta min skit och flytta in i en industrilokal istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller med MadModder.

Men om man har ett rakt bord så är det svårt att få plats med allt framför sig, så länge bordet inte är två meter djupt... :roll:
I min studio har jag gjort såhär:

Kod: Markera allt

---vägg-----
 Monitorer
 Synth
 Tangentbord och mus
 Jag :-)
Under monitorn finns en utdragbar hylla med en digitalmixer (som då hamnar ovanför synthen.) Till höger om synthen finns en till synth som står på en "tv-arm" som går att vrida fram över musen. Dvs allt är lättåtkomligt, men finns ändå inte mitt framför mig och stör hela tiden.

Men visst, det är smidigt att kunna ha oscilloskop eller andra mätprylar rakt framför sig, men det är inget måste. Det går som bekant lika lätt att vrida huvudet åt höger som att vrida det uppåt, så varför skulle inte Greensilvers ritning fungera?
Det kan dessutom vara jobbigt att ha sladdar från oscilloskop mm hängandes ner mitt på bordet när man mäter. Greensilvers ritning gör ju att man får en separat del av bordet för mätning och som inte är ivägen när man pysslar med något annat mitt på bordet.


Tråkigt att inte "riksdagen" går med på att du har ett större bord. Men kanske kan det fungera om/när hon ser att du gör allt för att få så effektiv förvaring som möjligt. Det fungerade bra i mitt fall, trots att vi redan hade det fullt med grejjer överallt. Jag visade upp mina ritningar så att min sambo såg att det skulle bli bättre om jag gjorde ett ordentligt arbetsbord. Man får helt enkelt väga in vad som är viktigast: En liten arbetsplats som lätt blir stökigt, eller en ordentlig arbetsplats där det går att få plats utan att det ser ut som ett bombnedslag... Den bästa lösningen i alla förhållanden är alltid kommunikation och förståelse.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Håller på att montera nu. Puh vilket jobb!
Började med att såga ut för golvlisten och har just nu monterat ryggstycken, toppen samt sidostyckena. Samtliga hyllor kvar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Här kommer lite bilder då. Ännu är jag inte riktigt klar. Väntar på att whiteboard tavlan skall torka. Har gjort den själv av en glasskiva som jag målat vit på baksidan. Skall montera den imorgon (fredag).

Först en bild på delarna. Skälva bänkskivan är den som står lutad mot soffan. Hunden är min rottweilertik, Fenja.
Bild


Mer än så här kunde jag inte montera, jag ville ju kunna bära in den i arbetsrummet också. "Who built a boat in his basement?" som man säger. Kan säga att jag trodde jag gjort det ett tag. Det visade sig att det inte gick att få in bänken i arbetsrummet - dörren var för smal och jag hade bara räknat på huruvida det skulle gå att få in och ut den i trapputgången. Då kan man nämligen vinkla in den och "kroka in" konsolen som håller skivan. Efter en del trixande lyckades jag dock få ut den i trappen och sedan in igen i arbetsrummet. Var lite nervös där ett tag.
Bild


Här står den i arbetsrummet. Nu återstår att skruva fast den i väggen samt storstäda bakom datorbord med mera. Massor av jobb.
Bild


Provisoriskt på plats för att borra i väggen.
Bild


Lite elprylar som skall monteras.
Bild


Lysrör 2x18W. Utöver dessa kommer jag att ha en vanlig skrivbordslampa över lödplatsen.
Bild


I mina skisser sitter ju grenuttaget fastmonterat i utrymmet för oscilloskop och labaggregat. Jag märkte dock at det var rätt smidigt att kunna dra fram uttaget när man använder elverktyg. Därför valde jag att istället sätta grenuttaget lös och sedan ha den överflödiga kabeln utstickandes i springan som blir mellan vägg och sidostycke till höger. På det sättet kan man dra fram den när man behöver den.
Bild


Sidostyckena monterade.
Bild


Hyllor och verktygstavla monterade.
Bild


Här ser man anslutningen mot golvlisten. Valde att kapa ur lite för att få hyllan dikt an mot väggen.
Bild


Här ser man hur bänkskivan hålls uppe av främst sidokonsolerna som i sin tur både är limmade mot sidostyckena samt vilar på den undre hyllan. Dessutom är bänkskivan skruvad hela vägen i bakkant. Jag har under monteringsarbetet både stått och suttit på skivan. Den känns helt stum så det verkar som om det blev så stabilt som jag ville ha det.
Bild


Hylla för oscilloskopet och labbaggregatet. Längst in i hörnet har jag tagit upp ett hål där man lätt får igenom en jordad stickpropp eller andra kablar. Notera också hur den överflödiga kabeln till greningsuttaget går ut i högerkanten så blir man av med den när man inte använder den. Den tunna svarta kabeln är till STK500.
Bild


Nu återstår bara det roliga, att inreda bygget!
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gediget bygge! Sånt gillar man att se :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser jättebra ut! :tumupp:

Att döma av den 3e bilden så hade du lika stort behov av en ny arbetsplats som jag. När även golvet är fullt med grejjer så vet man att det är dags att bygga om labbet. :D

Fin hund förresten!


Någon "gammal forumräv" som vet ifall det finns fler såna här trådar (förutom min och Greensilvers alltså) ?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

ett ord bara

Inlägg av pcmper »

SNYGGT
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Ser mycket proffsigt ut! :tumupp:

JimmyAndersson: Tror inte det.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Blev ju riktigt bra! :tumupp:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Riktigt stiligt! Ser välbyggt och gediget ut, dessutom mycket praktiskt. Frågan är om det skulle gå att integrera en liten terminal (strömsnål PC) i bordet på något sätt, så slipper du gå iväg för att läsa detta forum (eller programmera någon PIC eller så)? En TFT vid verktygspanelen, ett trådlöst keyboard med inbyggd mus/trackpad och själva datorn under bordsskivan (ett mini-itx-baserat bygge förstås).
Skriv svar