klass-d förstärkare svetsar startrelä.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoAd

Re: klass-d förstärkare svetsar startrelä.

Inlägg av RoAd »

Jag hittade schemat. Så vitt jag kan se sitter det inte någon termistor på ingående strömmatning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Se R140
Finns på sida2:A3

Av dimensionering på nätströmbrytare och K1 syns att man ändå behöver parallella 16A-kontakter till reläet.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Ja jag såg R140, men är inte det en varistor för att skydda för överspänning?

Men enligt schemat är det sammanlagt 32A som ska hanteras om man ska ersätta knappens funktion. Korrekt?

Fattar bara inte varför det står 12V ihop med 16A. Det kan väl knappast vara så låg spänning där.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

R140 är enligt symbolen en varistor. En termistor skulle sitta i serie med ena kontakten eller i serie med båda för att begränsa strömmen vid tillslag. R140 sitter parallellt med kontakterna och kortsluter överspänning över kontakterna. Dämpar svetsning pga backemk vid frånslag.

Men har ingen direkt funktion vid tillslag. Dvs. gör ingen nytta med att dämpa tillslagsströmmen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tolkar konstruktionen så här:
* Inkommande 230VAC spänning går först genom induktanserna L1 och L2, sedan till nätströmbrytaren via X1.
* När nätströmbrytaren slutes kommer AC-spänningen tillbaka in genom X2 till variabla resistorn R140 och börjar ladda upp kondensatorerna C12 och C29.
* Så snart VCC uppnår tillräckligt hög spänning drar reläet K1 (det har 12V spole som är inritat på sida2:E2), strömmen begränsas av R5 till vad som är lämpligt för reläets spole, VCC har troligen mer än 12V under drift.
* När reläet K1 slår till kortsluts resistorn R140, och full last kan nu tas ut från nätaggregatet
RoAd

Inlägg av RoAd »

Tack för analysen.

Jag har sovit på saken och nu lutar det åt att jag går vidare med TRIAC-styrning istället för relä.

Jag har, som jag skrev tidigare, lite komponenter över efter ett bastuprojekt. Bl.a. några TRIACar (T2535T) som kan driva 25A. De klarar 200A under 20ms så de borde klara av startströmmen.

Kylning borde klaras av med en ganska liten kylfläns eftersom det handlar om mindre än 5W värmeutveckling när förstärkaren drar som mest (mestadels kommer den dra betydligt mindre).
Skriv svar