6V transistortändning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1538
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 6V transistortändning

Inlägg av persika »

Tackar!
Det är roligt att göra egna konstruktioner, speciellt när de sen funkar och kan komma till nytta också. När det gäller analoga kretsar är LTspice ett bra hjälpmedel
Palle500
Inlägg: 4970
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: 6V transistortändning

Inlägg av Palle500 »

Tack för förklaringen hur lösningen fixar återstart vid tex motorstopp.
Snyggt monterat i en laddregulator, en vanlig dödlig ser inte den extra regulatorn.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12535
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 6V transistortändning

Inlägg av MiaM »

Funderar lite på om det skulle kunna vara möjligt att ta vanliga brytarspetsar och sätta en magnet på den rörliga spetsen, och antingen hallgivare eller reed-switch på den fasta delen?
Man har fortfarande kvar problemet med slitage som gör att timingen behöver justeras, men man slipper risken för oxid.

Annars så vore det trevligt med ett bygge med reluktanssensor. Tänker att förr var det kanske ett omöjligt projekt för hembyggare, men idag när det finns sådana givare för kam/vevaxel i mängder av bilar tillverkade de senaste 30 åren, så är tillgången på färdiga givare som kanske kan modifieras nog klart bättre.


Också: Oavsett vilket: Om du vill ha ett förslag på feature creep så sätt en knacksensor på motorn och lägg till elektronik som kan variera timingen, och gör så att när motorn varit igång några sekunder så justeras timingen till gränsen för knackning. Vet inte om man kan göra detta med ren elektronik utan mjukvara? D.v.s. räcker det att känna av antydan till knackning och sikta på att "höra" ett visst ljud med knacksensorn, eller måste mjukvara faktiskt variera timingen såpass att det sker en smula kanckning och sen backa till precis före detta händer, och kanske upprepa detta test nån gång per minut eller liknande för att motorn ska hänga med på eventuella variationer i bränslekvalitet?



P.S. Om du vill ha en idé till ett separat "bygga elektronik som gör att gammal bil blir bättre" så skulle du kunna sätta en O2-sensor på avgassystemet, och sätta en såndär tomgångsluftventil som brukar sitta på motorer med elektroniskt styrd insprutning men mekanisk wire för gasspjäll. Koppla tomgångsluftventilen så att den kan släppa in en liten justerbar mängd luft förbi förgasaren. Ställ förgasaren så att med denna extra ventil stängd så blir blandningen lite för fet, och låt elektronik justera ventilen så att du får perfekt bränsleblandning. Inte säker men misstänker att här vill man nog ha mjukvara inblandad, och man lär nog absolut också vilka ha en givare för gasspjällets läge, så att man kan lära hur mycket luft man behöver lägga till vid aktuellt gaspådrag och varvtal. Man kanske också vill ansluta sig till bilens befintliga kylvattentempgivare (och därmed kanske man vill byta ut elektromekaniska spänningsstabilisatorer mot elektroniska dito i mätartavlan). En bra grej med en sånhär krets är ju att vid kallstart vill man ändå ha viss choke, vilket man får ifall denna typ av krets inte fungerar, så därför så gör det inget ifall den inte fungerar vid den lägre spänningen man har när startmotorn körs.

Jag vet att detta redan finns, Carb Cheater tror jag bygget kallas, men om jag minns rätt så är det en rätt stor slant och jag vet inte heller hur det funkar att beställa saker från ett småföretag i USA med fraktkostnader osv, och framförallt så är det bygget avsett för 12V. Tänker att med 3,3V-kretsar så bör det gå bra att köra saker på 6V utan att behöva först öka spänningen.

P.S. eftersom du inte har nån katalysator så kan du ju sikta på exakt perfekt bränsleblandning, och kanske ha ett läge som gör att kolmonoxidmätaren på bilprovningen visar exakt noll som du kan aktivera för att se hur besiktningspersonalen reagerar (typ börjar fundera på om mätaren strular) :D
Skriv svar