Det jag gör först är att torka av lödspetsen och därefter förtenner jag den med en liten gnutta tenntråd (med fluss inbyggt "multicore" etc) precis innan jag börjar löda. Vid uppehåll på mer än kanske 10s, så torkar jag av spetsen och förtenner igen! Spetsen ska vara skinande blank efter förtenning.JensHaglof skrev: ↑7 april 2025, 10:11:52 Jag höll lödspetsen under kardelerna och tryckte lödtennet mot kardelerna, men det hände inget. Kanske skulle jag väntat lite, kanske tar en stund innan kardelerna blir varma? Det slutade med att jag tryckte tennet mot lödspetsen, då smälte det direkt och flöt in i kardelerna. En sak jag upplevde är att majoriteten av tennet hamnade på ena sidan, den sidan som var längst ner. Den sidan fick mer tenn. Försökte få mer tenn till andra sidan, men det rann ner direkt. Det blev en större och större blob som inte gick att flytta på. Tänker att till nästa gång så skall jag försöka se till att kardelerna ligger 100% horisontella. Tänker att det borde hjälpa tennet att flyta ut jämnt?
Vid lödning är det bra att mycket kortvarigt trycka lite tenntråd (med fluss) mot både lödspetsen och kabeln samtidigt bara för att få igång värmeöverföringen. Därefter matar man tenntråden mot kabeln, nära lödspetsen men inte direkt på denna. Hela förloppet behöver gå rimligt snabbt, eftersom flussmedlet förångas och därefter slutar flyta. Jag förutsätter här tenn med fluss inuti. Olika lödtenn (med fluss) är olika bra på tränga undan oxid.
Det jag skulle gjort annorlunda än på dina bilder är att skala kortare (kanske 4-5mm). Tvinna kabeländarna en och en om de spretar. Förtenna kabeländarna en och en, innan de löds samman. Om man jobbar snabbt, så brukar det gå att göra sammanlödningen utan att föra på mer tenn. Man kan även skala lite längre, lägga kablarna sida vid sida, pekandes i samma riktning och tvinna ihop kabeländarna innan man löder (man får sedan vika lödningen så den ligger parallellt med kablarna innan man isolerar med tejp eller krympslang).
När man förtennar kabeländarna så ska man inte behöva vänta länge på att tennet ska sugas upp i kardelerna. Då är något fel. Kan vara för låg temperatur, oxiderad eller oren lödspets, ett inte så bra lödtenn eller lödovilligt lödobjekt.
Jag brukar hålla lödpennan på sidan av kabeln och föra på lödtennstråden snett uppifrån från andra sidan med andra handen. Att värma underifrån blir svårjobbat. Uppifrån och ner är naturligt och nyttjar även gravitationen på ett bra sätt.
Om man är darrhänt eller inte har tre händer är det bra att fästa kablarna i någon anordning så att de ligger stilla på plats under lödningen.
Lödat med 0,5mm blyfri tenntråd med 3,8% silver (Stannol KS115). Lödtemp 360 grader: