Löda ihop två kablar plus sätta på två kontakter

Berätta om dina pågående projekt.
RogerJoensson

Re: Löda ihop två kablar plus sätta på två kontakter

Inlägg av RogerJoensson »

JensHaglof skrev: 7 april 2025, 10:11:52 Jag höll lödspetsen under kardelerna och tryckte lödtennet mot kardelerna, men det hände inget. Kanske skulle jag väntat lite, kanske tar en stund innan kardelerna blir varma? Det slutade med att jag tryckte tennet mot lödspetsen, då smälte det direkt och flöt in i kardelerna. En sak jag upplevde är att majoriteten av tennet hamnade på ena sidan, den sidan som var längst ner. Den sidan fick mer tenn. Försökte få mer tenn till andra sidan, men det rann ner direkt. Det blev en större och större blob som inte gick att flytta på. Tänker att till nästa gång så skall jag försöka se till att kardelerna ligger 100% horisontella. Tänker att det borde hjälpa tennet att flyta ut jämnt?
Det jag gör först är att torka av lödspetsen och därefter förtenner jag den med en liten gnutta tenntråd (med fluss inbyggt "multicore" etc) precis innan jag börjar löda. Vid uppehåll på mer än kanske 10s, så torkar jag av spetsen och förtenner igen! Spetsen ska vara skinande blank efter förtenning.

Vid lödning är det bra att mycket kortvarigt trycka lite tenntråd (med fluss) mot både lödspetsen och kabeln samtidigt bara för att få igång värmeöverföringen. Därefter matar man tenntråden mot kabeln, nära lödspetsen men inte direkt på denna. Hela förloppet behöver gå rimligt snabbt, eftersom flussmedlet förångas och därefter slutar flyta. Jag förutsätter här tenn med fluss inuti. Olika lödtenn (med fluss) är olika bra på tränga undan oxid.

Det jag skulle gjort annorlunda än på dina bilder är att skala kortare (kanske 4-5mm). Tvinna kabeländarna en och en om de spretar. Förtenna kabeländarna en och en, innan de löds samman. Om man jobbar snabbt, så brukar det gå att göra sammanlödningen utan att föra på mer tenn. Man kan även skala lite längre, lägga kablarna sida vid sida, pekandes i samma riktning och tvinna ihop kabeländarna innan man löder (man får sedan vika lödningen så den ligger parallellt med kablarna innan man isolerar med tejp eller krympslang).
När man förtennar kabeländarna så ska man inte behöva vänta länge på att tennet ska sugas upp i kardelerna. Då är något fel. Kan vara för låg temperatur, oxiderad eller oren lödspets, ett inte så bra lödtenn eller lödovilligt lödobjekt.
Jag brukar hålla lödpennan på sidan av kabeln och föra på lödtennstråden snett uppifrån från andra sidan med andra handen. Att värma underifrån blir svårjobbat. Uppifrån och ner är naturligt och nyttjar även gravitationen på ett bra sätt.

Om man är darrhänt eller inte har tre händer är det bra att fästa kablarna i någon anordning så att de ligger stilla på plats under lödningen.

Lödat med 0,5mm blyfri tenntråd med 3,8% silver (Stannol KS115). Lödtemp 360 grader:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Sannolikt är det inte lödningen som orsakar det primära felet att fläkten endast går för fullfart utan att varva ned. Så det är bättre att börja leta efter kopplingsfel på vägen från original kontakten till fläkten.
För att hjälps till med detta så behövs det mer bilder som visar samtliga kabelskarvar och färgbyten?
För lödningen kvalitet kan ju det även hjälpa om TS lägger upp bilder på lödutrustningen och lödspets.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

HUGGBÄVERN skrev: 8 april 2025, 10:43:55 :back:

Ni gör TS en himla ogärning med tramset.
Det må ha varit halvtramsigt, men saker som är så oxiderade att de är svåra++ att löda på kan bli bättre av syra från bilbatterier, så det låg en smula seriositet i det jag skrev. Det är ju dock en absolut sista nödlösning. Klibba bort 5-10cm för att få fram friskare koppar på kabel är ofta bra nog.

Angående att köpa syran så är ju som sagt (trasiga) bilbatterier en källa.

Minns inte detaljerna men någon vanligt förekommande produkt, tror bakpulver men dubbelkolla absolut detta, kan neutralisera syran om man vill bli av med den.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Vem tror du har så gamla bilbatterier med påfyllning ståendes? Var väl minst 20-30 år sedan som det blev underhållsfria batterier.
Måste vara mycket enklare att köpa en ny kabel om den befintliga är så oxiderad att det behövs svavelsyra för att kunna mjuklödas.
Mycket enklare att köpa en ask lödpasta för att få oxiderade kablar att väta vid lödning.
Det är oftast uppfriskande att läsa dina olika husmoderstips från förr i olika trådar, man känner sig ung på nytt :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag efterlyste lite stringens och återhållsamhet med tanke på att JensHaglof, TS, inte är en fena på elektronik och elektronikmontage, än mindre på lödning.
Att kasta ut massa irrelevanta och gubbiga "förslag" till någon som knappt ens är nybrörjare är inte bara osjysst ut rentav elakt.

Nu är det ett gott tillfä'lle att lämna tråden ifred tills TS har svarat.

Och ett tips till alla som har en obändig lust att skriva kvickheter utan någon sans eller relevans, läs Jenshaglofs tråd om blinkersvästen så ser var hans kunskaper och erfenheter ligger.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Det är svårt att hjälpa TS då han inte återkommer med bilder på sin kabel så att man kan hjälpa honom felsöka. Jag gissar att det inte är lödningarna som orsakar ev kortslutning utan felkoppling av kablarna.

TS lägg in bilder så att vi kan hjälpa till med felsökningen.
1. Är det felkopplat?
2. Har någon lödning orsakat kortslutning?
3. Ta bort skarvsladden och återgå till original?

När fläkten fungerar kan det vara läge och börja en enkel lödskola utan svavelsyra.
1. Vad har TS för lödutrustning?
2. Vilket lödtenn används?
3. Hur man förtennar en kabel.
4. Hur man löder en kabelskarv.
5. Hur gå vidare med olika lödövningar på kretskort m.m.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Hej allihopa! Tack för alla svar. Fantastisk bra hjälp på detta forum! :D

Jag har felsökt med min multimeter. Har insett att vissa lödningar inte leder strömmen.
Bild
Håller jag multimeter i varje ända av kabeln på dessa ledningar är det helt tyst.

Bild
Samma gäller denna lödning. De andra ledde strömmen fint.

Så här mätte jag:
Bild
Ena spetsen på JST PH kontakten

Bild
Andra spetsen på motsvarande kardeler (eller vad det heter)

Här är min utrustning:
Bild

Lödtennet var detta:
https://www.electrokit.com/lodtenn-sn/c ... g-blyfritt

/Jens
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror på att du gjort en kallödning.

Du ska hålla lödspetsen på ena sidan av kabeln, och lödtennet på motsatt sida av kabeln.
När kabeln blivit tillräckligt varm så smälter tennet, röken som du ser är flussmedel som aktiveras och gör så att oxid på kabeln tas bort.

Det osmälta lödtennet på rullen får aldrig nudda lödspetsen under lödningsarbetet!

Bild
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Oops!
Skulle dra loss eltejpen och det räcker med pyttelite kraft för att kardelerna skulle lossna från lödningen. Endast en sladd satt fast....
Bild
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Konstigt? Kablarna ser inte oxiderade ut och det brukar räcka med att man virar ihop de skalade ändarna för att få kontakt.
Du får ta bort isolertejpen runt lödskarven och mäta direkt på kabeländen som kommer från JST kontakten ibland kan det vara svårt att få kontakt med mätstiftet på denna typ av kontakt.
Sen kan du även mätaFRÅN lödytan till änden på den svarta skarvkabeln så du säkerställer att det inte är avbrott någonstans.

Spetsen ser bra ut på din lödpenna och lödstationen borde fungera bra att löda dessa kablar med. Lödtennet är lite klen diameter på men fungerar. Sen är det blyfritt lödtenn du använder fungerar bra men är svårare att löda med då det har lite svårare att flyta ut.
Har du någon bit kvar av den svarta 4-ledaren, ja då kan du träna på att löda på den. Skala av 5 mm och vira ihop kardelerna. Sen torkar du av spetsen på den fuktiga svampen och väntar lite grann så att lödspetsen kommer upp i värme (den blir avkyld av vattnet i svampen).
Smält någon mm av lödtennet på spetsen och håll den flata delen av spetsen mot kabeln någon sekund sen lägger du dit lödtennet på kabeln och ser till att det flyter ut. Om inte så kan du börja träna med att lägga tennet mot spetsen precis där den möter kabeln och se hur lödtennet flyter ut på och inuti kabeln.
Träna lite på detta och visa oss sen en bild på detta.

Edit
Mr frenzy han före.
Men det du visar är inte lödningen som delat på sig utan kardelerna som gått av. Du har nypet för hårt med avbitaren när du skalade kabeln.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Nytt försök:
Bild

Nu höll jag spetsen under kardelerna och tryckte tennet på kardelerna. Försökte förtenna kardelerna men det gick inte bra. Fick dom inte varma nog. När jag tvistat ihop dom gick det bättre. Lite tenn på lödspetsen verkade hjälpa med att hetta upp kardelerna.

Nå vad tycker ni, ser det bättre ut?
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Testade med Multimetern. Fick ett distinkt pip på varje pol!
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ser mycket bättre ut, den gula är lite dåligt smält och lite mycket tenn på. Men elektriskt skall det fungera.
Du har fått in lite tenn under isoleringen vilket tyder på att du värmt för länge. Det som kan hända med denna typ av skarv är att kardelerna är lite styva av lödtennet och kan gå av vid upprepade böjningar. Se till att du stödjer upp skarven med krympslang så att kabeln böjer sig några mm utanför själva lödskarven, kan tex tejpa fast en bit av en tandpetare som stöd till skarven.
Glöm inte att mäta mellan JST till sista lödskarven efter RJ45 skarvdonet så att du inte korsat några kablar.
Lycka till med fläktandet.
Sen kan du träna på att löda kabeländar medans 3D-skrivaren går.

EDIT
Här kan du få lite lödtips och ev köpa lite lödövningskretskort. Börja inte med SMD övningar utan håll dig till hålmonterade komponenter.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... ed-lodning
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

mrfrenzy skrev: 9 april 2025, 16:44:36 Det osmälta lödtennet på rullen får aldrig nudda lödspetsen under lödningsarbetet!
Det går ofta alldeles utmärkt att applicera tennet precis i skarven mellan lödobjektet och lödspetsen. Tycker du att min lödning överst på denna sidan ser dålig ut? Jag gjorde just så. -Började med lödtennet vid lödspetsen och drog det så fort det börjat smälta till kardelernas andra sida. Då får man bra fart på flusset och hjälper det spridas, utan att övervärma lödobjektet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den senaste lödningen du gjort är duglig, men inte bra. Det mesta av tennet hänger fast på annat tenn, inte på koppartråden. Du har onödigt mycket tenn och stora håligheter.

När man applicerar tenn direkt på tråden enligt min första beskrivning ska det smälta på mindre än en sekund, annars har man dålig värmeöverföring. Det ska gå så snabbt att plastisoleringen inte har en chans att hinna smälta.

Se exempel 18 sekunder in i denna video

Prova att rengöra din lödspets bättre, om man nuddar med tenn på valfri plats av spetsen ska det smälta och fastna på spetsen direkt, det ska inte bli en liten boll som rinner av.
Man kan använda flusset i lödtenn för att rengöra, smälta tenn på spetsen och torka av på en https://www.electrokit.com/lodspetsrengorare-metallull
Om inte det räcker höj temperaturen, använd så stor spets som möjligt.
Skriv svar