Detta hör väl egentligen hemma i mini-projekt tråden, men för mig som är nybörjare känns det som ett stort projekt! Detta är första gången jag löder någonsin!
Jag skall löda ihop en fyrpolig sladd till en annan fyrpolig sladd. I ena änden, en JST PH kontakt, i andra änden, en 140mm fläkt (till min 3D skrivare). Jag har flyttat fläkten till taket där den blåser ut luften genom ett ventilationsrör. Jag vill kunna koppla loss taket och behöver då koppla loss fläkten. Detta löser jag med två nätverkskontakter plus en nätverkskontakt dubbelhona.
https://www.electrokit.com/natverkskont ... erktygsfri
https://www.electrokit.com/skarvdon-for ... kabel-rj45
Detta är planen:

Jag klipper sladden itu, sen löder jag fast en fyrpolig kabel på den (så den blir längre)
Sen sätter jag dit nätverkskontakten.
Sladdbiten som sitter fast i fläkten sätter jag en nätverkskontakt på.
Så här gick det:

Första sladden redo att lödas, körde 350 grader som temperatur, detta efter rekommendation från en Youtube video. Har kollat på otaliga videos om lödning innan jag satte igång med detta.

Resultatet.

Andra sladden redo.

Andra sladden lödd.

Alla sladdar lödda. Ser ju inte så snyggt ut. Spara inte på kritiken.

En snubbe på youtube föreslog eltejp. Tänker att det borde väl funka? I och med att det är krympslang över så sitter väl eltejpen fast.

Det ursprungliga krympslangen var alldeles för smal. Lödningen blev större än jag tänkt, fick ta en i större dimension. För att den skulle nypa fast runt slangen så tog jag eltejp, så den hade något att nypa fast i.

Så blev det!

Koppla nätverkskontakten, denna var verktygsfri, passade mig tänkte jag. Det gjorde den inte. Var super pilligt att få dit. På bilden ser det nästan ut som att kardelen längst till vänster inte når ända fram, har jag missat här?

Sladden klar!

Här är hela grejen!
Ok, fungerade det? Nej! När jag sätter på 3D skrivaren så drar fläkten upp i 100% och går ej att stänga av. Vad kan det vara för fel tror ni? Hur skall jag felsöka?
Kan det vara att sladdar kontaktar varandra? Eller sladdar som inte går hela vägen fram?
Tar gärna emot kritik på min lödning också.

/Jens