Löda ihop två kablar plus sätta på två kontakter

Berätta om dina pågående projekt.
JensHaglof

Löda ihop två kablar plus sätta på två kontakter

Inlägg av JensHaglof »

Hej på er!

Detta hör väl egentligen hemma i mini-projekt tråden, men för mig som är nybörjare känns det som ett stort projekt! Detta är första gången jag löder någonsin!

Jag skall löda ihop en fyrpolig sladd till en annan fyrpolig sladd. I ena änden, en JST PH kontakt, i andra änden, en 140mm fläkt (till min 3D skrivare). Jag har flyttat fläkten till taket där den blåser ut luften genom ett ventilationsrör. Jag vill kunna koppla loss taket och behöver då koppla loss fläkten. Detta löser jag med två nätverkskontakter plus en nätverkskontakt dubbelhona.

https://www.electrokit.com/natverkskont ... erktygsfri
https://www.electrokit.com/skarvdon-for ... kabel-rj45

Detta är planen:
Bild

Jag klipper sladden itu, sen löder jag fast en fyrpolig kabel på den (så den blir längre)
Sen sätter jag dit nätverkskontakten.
Sladdbiten som sitter fast i fläkten sätter jag en nätverkskontakt på.

Så här gick det:
Bild
Första sladden redo att lödas, körde 350 grader som temperatur, detta efter rekommendation från en Youtube video. Har kollat på otaliga videos om lödning innan jag satte igång med detta.

Bild
Resultatet.

Bild
Andra sladden redo.

Bild
Andra sladden lödd.

Bild
Alla sladdar lödda. Ser ju inte så snyggt ut. Spara inte på kritiken. :D Men det funkar kanske?

Bild
En snubbe på youtube föreslog eltejp. Tänker att det borde väl funka? I och med att det är krympslang över så sitter väl eltejpen fast.

Bild
Det ursprungliga krympslangen var alldeles för smal. Lödningen blev större än jag tänkt, fick ta en i större dimension. För att den skulle nypa fast runt slangen så tog jag eltejp, så den hade något att nypa fast i.

Bild
Så blev det!

Bild
Koppla nätverkskontakten, denna var verktygsfri, passade mig tänkte jag. Det gjorde den inte. Var super pilligt att få dit. På bilden ser det nästan ut som att kardelen längst till vänster inte når ända fram, har jag missat här?

Bild
Sladden klar!

Bild
Här är hela grejen!

Ok, fungerade det? Nej! När jag sätter på 3D skrivaren så drar fläkten upp i 100% och går ej att stänga av. Vad kan det vara för fel tror ni? Hur skall jag felsöka?

Kan det vara att sladdar kontaktar varandra? Eller sladdar som inte går hela vägen fram?

Tar gärna emot kritik på min lödning också. :D

/Jens
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Löda ihop två kablar plus sätta på två kontakter

Inlägg av Mizzarrogh »

Har du en multimeter, (eller en cykellampa och ett ficklampsbatteri om du inte har någon)?

Jag råkade ut för liknande saker när jag skulle förlänga strömkablar till datorn för mycket länge sedan, jag kunde för mitt liv inte begripa hur det ändå kunde vara fel trots att jag tyckte att man var noga med att kolla hur man satt kablarna... :D
Ändå var en kabel korsad med en annan...

Har du ett batteri behöver du kanske koppla ur änden mot kretskortet innan du mäter.

Inger fel på lödningen, det är ju funktionen som räknas. men du kan se om det är den om du mäter före och efter den.
Om det är oxid på kabelkardelerna kan man försiktigt skrapa rent med en kniv eller rakblad innan du värmer igen, flussmedel är bra, men även tex kolofonium harts fungerar bra för detta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska skarva en sladd med 7 "delsladdar" alldeles strax men tänker att jag drar över varje sådan med krympslang. Och så en grövre krympslang utanpå hela paketet.

Jag tänker lite att kontakterna är lite udda. Tycker nog att man ska använda rätt kontakt till rätt ändamål. I ditt fall skulle en sockerbit kunna duga, eller en 4-polig DIN-kontakt (lite fippliga att löda) eller nån sorts Molex typ av kontakt.

Du skarvar 4 trådar. Vart går de? Två är till själva fläktmotorn men de andra två? Har du kopplat rätt där om det är nån sorts "sense"? Själva utgången (JST PH fyrpoliga kontakt), hur ser den ut? Var t går den sen - nån drivkrets eller vad?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

På de jag skruvat på brukar en vara någon form av takometerlindning eller hallsensor, etc
Någon skall väl kanske vara för PWM feedback, alternativt ett fast hastighetsläge tänker jag mig.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Det finns en trevlig teknik där man skjuter in de skalade kablarna i en hylsa. När man värmer hylsan smälter det
inbyggda "tennet" och hylsan agerar som en krympslang.

Se kjell https://www.kjell.com/se/sok?q=l%C3%B6d ... b=products
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tips:
Även Semko med S-märkningen idag bara är en jobbig ockerverksamhet där folk kan betala för att få okunniga boomers att gilla att en produkt har ett S-märke, så skulle jag säga att just för eltejp så verkar S-märket faktiskt innebära att tejpen är tillräckligt bra. Risken med dålig eltejp är att klistret torkar och tejpen helt enkelt trillar av.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 6 april 2025, 14:46:30 Inger fel på lödningen, det är ju funktionen som räknas. men du kan se om det är den om du mäter före och efter den.
Jo, det är riktigt dåliga lödningar, sen kan det säkert fungera ändå.

Och nu menar jag givetvis inte att racka ner på TS, vi är alla barn i början och han bad ju om kritik.

Det är för mycket tenn på de första, och för lite vätning, på de senare likaså, där se också kardelerna oxiderade ut ? Dessutom kallödning.

I kontakten verkar inte kardelerna räcka ända fram, och ingen vätning, däremot har det flutit ut fint på själva kontakterna.

Lödning kräver övning övning övning, personligen tycker jag det är kul att löda och har gjort det i ca 40 år, och tycker man det är kul är det ju trevligt att öva med.

Snabba tips utan att ha sett när du löder:

- Gör rent spetsen på lödpennan och tenna den precis innan du ska löda.
- Värm kardelerna och påför tennet på dessa, inte spetsen
- Se till att allt du löder är still, en såndär hållare med krokodilklämmor du har är ett bra hjälpmedel.
- Värm tills du ser att tennet flutit ut och sugits upp i kardelerna och är blankt.
- Håll still tills tennet stelnat helt.
- Tennet ska täcka men inte bli en klump, det är inte hela världen om det är det förvisso.

..Och om du kan få tag i det, använd gärna klassiskt blyat tenn, det är enklare att jobba med, om du har blyfritt (enklare att få tag i), se till att du har temperaturen på lödpennan anpassad för detta och att det är bra kvalitet,
av nån anledning skiljer det mycket mer på kvalitet på blyfritt än blyat i min erfarenhet.

Avlödningsfläta och tennsug kan vara bra för att rädda situationer med också, även om användbarheten inte är lika stor just om man bara skarvar kablar som här.

Man kan även "fuska" lite med fluss, men det ska räcka med det inbyggda i tennet här. (Till skillnad från när man löder SMD)
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Tack alla för svar! :)
Mizzarrogh skrev: 6 april 2025, 14:46:30 Har du en multimeter, (eller en cykellampa och ett ficklampsbatteri om du inte har någon)?

Jag råkade ut för liknande saker när jag skulle förlänga strömkablar till datorn för mycket länge sedan, jag kunde för mitt liv inte begripa hur det ändå kunde vara fel trots att jag tyckte att man var noga med att kolla hur man satt kablarna... :D
Ändå var en kabel korsad med en annan...

Har du ett batteri behöver du kanske koppla ur änden mot kretskortet innan du mäter.

Inger fel på lödningen, det är ju funktionen som räknas. men du kan se om det är den om du mäter före och efter den.
Om det är oxid på kabelkardelerna kan man försiktigt skrapa rent med en kniv eller rakblad innan du värmer igen, flussmedel är bra, men även tex kolofonium harts fungerar bra för detta.
Jag har en multimeter, osäker hur jag skall mäta dock. JST PH kontakten är 4 polig, nätverkskontakten är 8 polig, får kolla på informationsbladet hur de ligger, vet att jag använde 3,4 och 7,8.
HUGGBÄVERN skrev: 6 april 2025, 14:53:25 Jag ska skarva en sladd med 7 "delsladdar" alldeles strax men tänker att jag drar över varje sådan med krympslang. Och så en grövre krympslang utanpå hela paketet.

Jag tänker lite att kontakterna är lite udda. Tycker nog att man ska använda rätt kontakt till rätt ändamål. I ditt fall skulle en sockerbit kunna duga, eller en 4-polig DIN-kontakt (lite fippliga att löda) eller nån sorts Molex typ av kontakt.

Du skarvar 4 trådar. Vart går de? Två är till själva fläktmotorn men de andra två? Har du kopplat rätt där om det är nån sorts "sense"? Själva utgången (JST PH fyrpoliga kontakt), hur ser den ut? Var t går den sen - nån drivkrets eller vad?
Det var faktiskt du som tipsade om denna typ av kontakt i en annan tråd - där jag frågade om kontakter som är lätt att koppla loss. :) Det var därför jag valde dessa, att de var lätta att koppla loss, en annan var att dessa var verktygsfria, kändes som att det skulle vara lättare, ingen lödning.

Som jag förstår det så är två trådar till motor, den tredje är hastighetsmätare, den fjärde är jag osäker på.
petertub skrev: 6 april 2025, 15:22:53 Det finns en trevlig teknik där man skjuter in de skalade kablarna i en hylsa. När man värmer hylsan smälter det
inbyggda "tennet" och hylsan agerar som en krympslang.

Se kjell https://www.kjell.com/se/sok?q=l%C3%B6d ... b=products
Såg dessa i en guide, de verkar smidiga! Hoppade över de då jag ville prova att löda. Men skall definitivt prova dessa.
MiaM skrev: 7 april 2025, 01:44:15 Tips:
Även Semko med S-märkningen idag bara är en jobbig ockerverksamhet där folk kan betala för att få okunniga boomers att gilla att en produkt har ett S-märke, så skulle jag säga att just för eltejp så verkar S-märket faktiskt innebära att tejpen är tillräckligt bra. Risken med dålig eltejp är att klistret torkar och tejpen helt enkelt trillar av.
Tack för tips, skall kolla efter S märkt eltejp.
Glenn skrev: 7 april 2025, 08:26:01
Mizzarrogh skrev: 6 april 2025, 14:46:30 Inger fel på lödningen, det är ju funktionen som räknas. men du kan se om det är den om du mäter före och efter den.
Jo, det är riktigt dåliga lödningar, sen kan det säkert fungera ändå.

Och nu menar jag givetvis inte att racka ner på TS, vi är alla barn i början och han bad ju om kritik.

Det är för mycket tenn på de första, och för lite vätning, på de senare likaså, där se också kardelerna oxiderade ut ? Dessutom kallödning.

I kontakten verkar inte kardelerna räcka ända fram, och ingen vätning, däremot har det flutit ut fint på själva kontakterna.

Lödning kräver övning övning övning, personligen tycker jag det är kul att löda och har gjort det i ca 40 år, och tycker man det är kul är det ju trevligt att öva med.

Snabba tips utan att ha sett när du löder:

- Gör rent spetsen på lödpennan och tenna den precis innan du ska löda.
- Värm kardelerna och påför tennet på dessa, inte spetsen
- Se till att allt du löder är still, en såndär hållare med krokodilklämmor du har är ett bra hjälpmedel.
- Värm tills du ser att tennet flutit ut och sugits upp i kardelerna och är blankt.
- Håll still tills tennet stelnat helt.
- Tennet ska täcka men inte bli en klump, det är inte hela världen om det är det förvisso.

..Och om du kan få tag i det, använd gärna klassiskt blyat tenn, det är enklare att jobba med, om du har blyfritt (enklare att få tag i), se till att du har temperaturen på lödpennan anpassad för detta och att det är bra kvalitet,
av nån anledning skiljer det mycket mer på kvalitet på blyfritt än blyat i min erfarenhet.

Avlödningsfläta och tennsug kan vara bra för att rädda situationer med också, även om användbarheten inte är lika stor just om man bara skarvar kablar som här.

Man kan även "fuska" lite med fluss, men det ska räcka med det inbyggda i tennet här. (Till skillnad från när man löder SMD)
Tack för mycket bra tips!

Vad är vätning? Och vad innebär kallödning?

Jag höll lödspetsen under kardelerna och tryckte lödtennet mot kardelerna, men det hände inget. Kanske skulle jag väntat lite, kanske tar en stund innan kardelerna blir varma? Det slutade med att jag tryckte tennet mot lödspetsen, då smälte det direkt och flöt in i kardelerna. En sak jag upplevde är att majoriteten av tennet hamnade på ena sidan, den sidan som var längst ner. Den sidan fick mer tenn. Försökte få mer tenn till andra sidan, men det rann ner direkt. Det blev en större och större blob som inte gick att flytta på. Tänker att till nästa gång så skall jag försöka se till att kardelerna ligger 100% horisontella. Tänker att det borde hjälpa tennet att flyta ut jämnt?

Tack alla för bra svar. Sladden mellan fläkten och kontakten blev lite kort, skall löda på en förlängning, där får jag lite mer övning!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är kopparoxid på ytan av kardelerna som gör att det inte fäster, man kan som sagt behöva skrapa av det, eller dra ett fint sandpapper över dem, sedan behöver du som sagt någon typ av flussmedel, eller hartsfylld tråd. :)

För mycket tenn spelar ingen roll här egentligen, även om Glenn så klart har helt rätt sett ur teknisk synvinkel.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vätning är när lödtennet flyter ut på metallen och ser ut som den suger sig fast. När det inte väter ser det mer ut som en klump som ligger ovanpå metallen. Jämför med att en vattendroppe sugs in i en bit tyg och väter den, och inte bara ligger kvar ovanpå.
Kallödning är när man exempelvis är för snabb med att löda fast något så inte allt har värmts upp tillräckligt och lödtennet inte fäster överallt.
Men det kan också bero på oxid på metallytorna, och då väter inte lödtennet. Det ser då mest ut som om man bara stuckit in kabeln i en kula med lera.
När kopparen är mörk och matt är den oxiderad. Då fäster inget om man inte har ett extra bra flussmedel.
Putsa upp den så den så den blir blank. Gammal kabel som legat länge i fel miljö kan oxidera i sin hela längd trots fin plastmantel. Om så är fallet skulle jag överväga att kasta den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är det samma projekt som du beskriuver i den här tråden: viewtopic.php?p=1835795#p1835795

Något man får se upp med är att man inte har massa vassa kanter och tråd ändar som kan kika ut genom isolering, vare sig krumpslang eller eltejp. Dessa tre jag markerade skulle kunna skapa bekymmer.
sladdsladd.jpg
JensHaglof skrev: 7 april 2025, 10:11:52
HUGGBÄVERN skrev: 6 april 2025, 14:53:25 ---
---
Det var faktiskt du som tipsade om denna typ av kontakt i en annan tråd - där jag frågade om kontakter som är lätt att koppla loss. :) Det var därför jag valde dessa, att de var lätta att koppla loss, en annan var att dessa var verktygsfria, kändes som att det skulle vara lättare, ingen lödning.
Läs ditt sista inlägg i tråden ovan :wink: .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mizzarrogh skrev: 7 april 2025, 10:20:42 Det är kopparoxid på ytan av kardelerna som gör att det inte fäster, man kan som sagt behöva skrapa av det, eller dra ett fint sandpapper över dem, sedan behöver du som sagt någon typ av flussmedel, eller hartsfylld tråd. :)

För mycket tenn spelar ingen roll här egentligen, även om Glenn så klart har helt rätt sett ur teknisk synvinkel.
Det här har jag officiellt aldrig sagt, men man kan också doppa änden i inpektionshålet i ett kass bilbatteri (död cell, så att man inte orsaker storbrand pga kortslutning) och sen skölja bort syran :D :D :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Absolut, svavelsyra är riktigt effektivt, gammal batterisyra är perfekt rostborttagare också (äter dock frisk metall också...), förr fanns det till och med "rykande" på 25 liters dunkar, tvivlar på att det gör det numera... :mrgreen:
Fosforsyra fungerar kanske också, brukar finnas i rostlösare.

Men, som sagt, det krävs även ganska rejäl temperatur till detta också, jag brukar grilla på med en gammal 80W lödkolv till sådanthär om det är fråga om saker som fordonskablar till instrument och liknande, generellt är det ju så när man löder grövre saker som kabel att det är bättre med väldigt hög temperatur men under kort tid jämfört med om man behöver ligga på länge med låg temperatur så att värmen hinner sprida sig genom metallen till ställen där det inte skall vara så varmt.
ds77

Inlägg av ds77 »

Svårt att köpa svavelsyra som privatperson över 15% idag.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:back:

Ni gör TS en himla ogärning med tramset.
Skriv svar